Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Activiteiten met dementie clienten

  • Barbara Morrison

    Ik werk vaak met ballen, gooien in een kring, vragenderwijs is een spel met allerlei vragen en liedjes, in 2 moeilijkheidsgraden verkrijgbaar. Oude spullen van vroeger. Stoofperen schillen met elkaar en dan koken en opeten.

    Werk ook met de Braintrainer, een computer met allerlei spelletjes en vragen in verschillende niveaus, touchscreen dus kunnen bewoners zelf veranderen, dementerende bewoners kunnen best nog veel. Ik merk dat het afhankelijk is van hoe een bewoner gestemd is en wat ze dan kunnen.

    Boodschappenlijsten verzinnen in een cirkel, verrassingsdoos met oude spullen, gedichtjes en kortr verhalen voorlezen.

  • Gerard van Run

    Ik heb bovenstaande vragen en activiteiten doorgelezen, omdat ik zelf ook dikwijls zoekende ben naar de kleine activiteiten die mogelijk zijn. Allereerst hangt dit altijd af van het moment of de dementerende in staat is om er aan deel te kunnen nemen.

    Voor de meesten is de een op een benadering de beste en kan in kleine groepjes uitgebreid worden. Maar belangrijk is te kunnen laten zien en voelen dat jij er voor hen bent, je beloning is die kleine glimlach.

    Wekelijks doe ik een dag vrijwilligerswerk in een verzorgingshuis met verzorging op huiskamerniveau. Ik neem altijd mijn computer mee, waar leuke filmpjes en heel veel muziek op staat. Verder maak ik met verschillende bewoners uitstapjes, zoals wandelingen in het park, vissen in de vijver, naar het restaurant, naar de schouwburg, naar de dierentuin of zomaar een tourtochtje met de auto. Maar belangrijk hierbij is de rust die je er zelf in kunt leggen. Hierdoor kan ik drie of vier mensen tegelijk meenemen, wat tot nog toe altijd goed gaat.

    De kunst is ook te kijken naar wat mensen wel kunnen en er niet van uit gaan dat ze het niet kunnen. Je hebt dan namelijk het verkeerde moment, of je pakt het verkeerd aan , of moet nog meer je best doen.

    Een groot euvel is dat het personeel de gehele dag te technisch bezig moet zijn om alle werkzaamheden voor die dag te verrichten, waardoor er voor de emotionele zorg bijna geen tijd meer is.

    Ik zag ook een vraag wat dementie inhoud, ik heb hier zelf een stuk over geschreven, u kunt het vinden op mijn website www.tuincentrumvanrun.nl onder de banner verrassende wandelverhalen.

    Gerard van Run

  • ellen

    Diaseries op dvd.

    Deze diaseries brengen onderwerpen in beeld, zoals de seizoenen, dieren,

    bloemen, landschappen en allerlei andere thema’s.

    Beelden zijn universeel en spreken voor zich.

    Personen, die een voorkeur hebben voor rustige activiteiten, kunnen nog

    veel plezier beleven aan het bekijken van deze diaseries. Deze speciaal

    ontwikkelde series laten herkenbare beelden zien, met rustige

    overgangen, voor personen die niet teveel geprikkeld mogen worden.

    Soms zijn de beelden juist een hulpmiddel, om een ingang te vinden tot

    de gevoels- en belevingswereld van de kijker. Ze worden vaak

    aangesproken op vroegere herinneringen en dat kan weer leiden tot

    reacties, herkenning. Doordat men tijdens de activiteit gedachten en

    belevingen uit kan wisselen; stimuleert die interactie juist het contact.

    De ervaring leert, dat het een geschikte activiteit is voor ouderen en zeer

    zeker dementerende ouderen. Maar ze zullen ook voor andere

    doelgroepen geschikt zijn.

    U kunt ook een rustige sfeer creëren en passende muziek op de

    achtergrond laten horen.

    Te gebruiken als zintuigactivering; tevens kunt U via een tv met

    ingebouwde dvd-speler of flat screen afwisselende beelden bieden in de

    wandelgangen van zorgcentra bijvoorbeeld.

    Bezigheden geven afleiding en zorgen bovendien voor structuur in de

    dagindeling. Actief bezig zijn, heeft voor een persoon nog een andere

    betekenis. Hij blijft zo betrokken bij de gebeurtenissen om zich heen.

    zie webwinkel www.ccdsmultimedia.nl

  • mientje

    hoi, allemaal

  • Jenny

    ik doe sinds enkele weken vrijwilligerswerk op een afdeling met demente bejaarden.

    Het is voor mij allemaal nog nieuw.

    dus het is nog aftasten wat deze mensen wel en niet kunnen…hoe ze zich gedragen enzovoort.

    Ik doe dan samen met een AB-er activiteiten met ze…heel leuk allemaal.

    Maar ik wil zelf ook eens een activiteit met ze doen.

    Wie weet wat deze mensen leuk vinden?

    een heleboel spelletjes en activiteiten zijn te moeilijk voor ze..

    Wie weet site,s waar ik leuke activiteiten weg gaan halen…bv straks voor de sinterklaas tijd en daarna voor de kerst?

    Alle tips en leuke activiteiten zijn welkom.

    Zingen met ze doen we al 1 keer in de week..oud hollandse versjes…dat valt altijd goed in de smaak.

    Maar het creatief bezig zijn…dat vind ik nog best wel lastig ..wat kunnen ze wel en wat niet.

    Het moet dus eenvoudig zijn..niet te ingewikkeld.

    Vind het werk super trouwens.

    Ga jullie reacties hierboven allemaal even doorlezen..leuk om iets meer te weten te komen.

    Groetjes Jenny

  • boeiend

    Saai.

  • Talitha

    afgelopen week is ons project gestart! het peuterproject. Er komt nu elke maand een ochtend en groepje peuters met hun leiding bij de bewoners. Het is een kleinschalige woonvorm waar 6 bewoners wonen. De peuters komen dus echt op bezoek en zingen liedjes of knutselen. Het was leuk om te zien want de peuters kwamen binnen en bewoners die anders vaak zitten te dutten keken toch even wat er was en je zag hun houding veranderen en er kwam een grote glimlach op het gezicht van de bewoners. Ik heb een kinderdagverblijf bij ons in de buurt benaderd en na 1 gesprek waren we het met elkaar eens dat we dit moesten gaan proberen. We hopen dat het een groot succes wordt voor zowel onze bewoners als de peuters en leidsters die komen.