Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ervaring opzetten privé ab voor ouderen

• Bianca Tobé

Hallo,

Ik ben activiteiten begeleidster in een verpleeghuis en door de bezuinigingen zijn in het huis de verenigingen vervallen en zijn we op afdelingen ingedeeld en ook te helpen in de zorg.

Dus weinig tot geen activiteiten van kwaliteit. Ik merk wel dat bewoners behoefte hebben aan stimulerende, zinvolle activiteiten.

Nu dacht ik aan een privé ab, aan huis of in een huis misschien d.m.v. workshops etc.

Zijn er mensen die dit al hebben opgezet, ervaring hier mee hebben.

Ik hoor/lees het graag

• Monique

Hallo Bianca,

Eind jaren 90 heb ik op freelance basis activiteiten begeleiding aan huis opgezet.

Dit product heb ik aangeboden aan een kruisvereniging, er ontstond een samenwerking.

Ik bezocht mensen thuis met een lichamelijke handicap, zij waren uitgerevalideerd en verveelden zich.

Ik gaf ze tips en liet ze verschillende activiteiten uitproberen en paste materialen aan waar dat nodig was.

Er is gekeken naar subsidie en die kreeg ik niet omdat het niet in groepsverband werd aangeboden of in een buurthuis maar individueel.

De kosten waren te hoog voor de client , mede door een zwangerschap heb ik het project gestopt.

Je moet je product koppelen aan een organisatie die de meerwaarde ziet en je bekendheid geeft, de kosten voor de client mogen echter niet te hoog zijn.

Misschien zijn er nu mogelijkheden binnen een pgb?

Bedenk wel dat wat je aanbiedt van een ander niveau moet zijn als wat een vrijwilliger kan doen.

Want hoe stel je het je voor? Wat ga je doen met iemand die dementerend is, 1 op 1 , thuis.

Het worden vaak meer voordoe activiteiten en in een groep krijg je meer feedback en kun je de acticiteit meer laten leven dan 1 op 1.

Dit ligt natuurlijk helemaal aan het niveau van de client.

succes! groet Monique

• brclan

Ik weet dat er via het PGB wel als Ab er gewerkt kan worden en ook ken ik van een cursus dagbestedingcoach iemand die werkte vanuit de thuiszorgorganisatie.

Zij bezocht mensen die op de wachtlijst stonden voor de dagopvang .

Daarnaast ook inderdaad wat bovenstaande collega schrijft.

mag ik de tip geven even googlen op activiteitenbegeleider aan huis en dan vind je ook meer info

Ook als je gaat kijken op www. pgb zorg.nl je krijgt dan de zorgvragen pgb in jou regio

Het blijft een hele stap.

heel veel succes

Caat