Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

activiteitenaanbod binnen de grenzen van de ZZP

• Marga

Beste collega’s,

Ik ben werkzaam als activiteitenbegeleider in een verpleeghuis. Voor het afstudeerproject van mijn studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening doe ik onderzoek naar het activiteitenaanbod binnen de grenzen van de ZZP’s in de sector V&V. Naar mijn idee ligt de aandacht voor zorg veel hoger dan de aandacht is voor welzijn/dagbesteding binnen het ZZP en het zorgplan. Ik heb jullie hulp nodig, daarvoor heb ik een aantal vragen opgesteld in de hoop dat jullie ze willen beantwoorden.

1. Houd je bij activiteiten rekening met het aantal dagbestedingminuten dat een bewoner heeft?

2. Hoe bereken je de dagbestedingminuten per activiteit per bewoner?

3. Volstaat de tijd vanuit het ZZP per bewoner voor een goede invulling van dagbesteding?

4. Staan de dagbestedingactiviteiten beschreven in het zorgplan?

5. Wat is je rol als activiteitenbegeleider? Ben je zelf nog actief betrokken bij het begeleiden van activiteiten of heb je meer de functie van coach gekregen waarin je een plan opstelt en de uitvoering aan anderen overlaat? Wie zijn deze anderen dan?

6. Wat zijn naar jullie idee ‘dagstructureringsactiviteiten’ en door wie worden deze begeleid?

Alvast mijn hartelijke dank.

Marga

• Barry den Ouden

Hallo Marga,

Een hele reeks (interessante) vragen!

Vanaf 1 maart a.s. ga ik als AB-er starten in een woonzorgcentrum; eerder heb ik in een wzc gewerkt en over deze vragen nagedacht. Ik zal ze proberen te beantwoorden.

1. In het ABaanbod moet je naar mijn idee rekening houden met het ZZPpakket van de bewoner. Het aantal benodigde zorgminuten is meestal hoger, maar ook de aandacht die de cliënt nodig heeft voor welzijn/activiteiten. Het is zoeken naar een balans, maar iemand met ZZP3 of ZZP4 zou bijvoorbeeld deel kunnen nemen aan een zorggroep/substitutiegroep/meerzorggroep. Er is dan al meer individuele aandacht voor de cliënt en activiteiten kunnen dan een onderdeel vormen van de dagstructuur.

2. In het vorige huis werd er een verdeelsleutel gebruikt van de tijd die de activiteit duurde gedeeld door het gemiddelde aantal bezoekers.

3. Op deze vraag kan ik je nog geen antwoord geven, aangezien het in het huis waar ik werkte nog in de testfase zat.

4. In ieder dossier of zorgleefplan hoort een activiteitenschema te zitten met daarop beschreven aan welke activiteiten de cliënt meestal mee doet of interesse in heeft.

5. Ik deed de activiteiten nog zelf, maar ik vermoed dat in mijn komende baan er steeds meer een beroep gedaan moet worden op derden: meestal vrijwilligers. Om voldoende activiteiten te kunnen bieden en alle bijkomende taken goed te kunnen doen vermoed ik dat de AB die kant op gaat. Ik vind wel dat bepaalde activiteiten niet door vrijwilligers gedaan kunnen worden, zoals geheugentraining en gymnastiek. Daar is voldoende expertise voor nodig. Of ik het hiermee eens ben weet ik nog niet, dat zal de tijd moeten leren. Voorop staat voor mij dat er voldoende kwalitatieve activiteiten worden georganiseerd.

6. Dagstructureringsactiviteiten, ik zou denken dat het gaat om groepsopvang of meerzorg, waar cliënten (een gedeelte van) de dag doorbrengen. De structuur die geboden wordt zijn bijv. de maaltijden, de koffiemomenten, de activiteiten, evt. huishoudelijke klusjes, etc. Ik vind het logisch dat er medewerkers welzijn op zo'n groep staan, evt. aangevuld met collega's uit de zorg. (ligt aan de zorgzwaarte) Welzijnswerkers gaan op een andere manier om met cliënten dan zorgbieders is mijn ervaring.

Veel succes met je studie.

Groet,

Barry den Ouden