Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

klassieke muziek

• Vera

Ik wil graag een uurtje p week iets met klassieke muziek aanbieden.

Bijv. 3 componisten….uitleg over componist en muziek luisteren van componist.

Is er iemand met ervaring hierin? BVD Vera

• tessa

Het ligt een beetje aan de doelgroep: ik zou wat vragen verzinnen. Klassieke muziek gaat vooral om de beleving, bespreek wat iedereen ervan vondt en ga daar vooral op in. Tenslotte komen de mensen voor het luisteren.

• francinek

Hallo Vera, hoe je zo`n uurtje invult ligt inderdaad aan de doelgroep. Zelf werk ik in een verzorgingshuis en organiseer sinds een jaar een ochtend `muzikale verhalen``. Het begon met klassieke muziek maar gaandeweg kwamen er andere genres bij en werk ik ook regelmatig thematisch bijv. seizoenen, valentijn/liefde, middeleeuwen of wordt er een bepaald instrument besproken etc. Hier kun je dan tevens voorwerpen bij laten zien, hapjes en drankjes nuttigen die erbij passen enz. De mogelijkheden zijn onuitputtelijk. Zo vindt men het af en toe erg leuk om een bekende opera te zien en te horen op dvd die we dan in de pauze bespreken.

Verder gebruik ik inderdaad ook biografieën,verhalen en boeken met beeldmateriaal. Mits wat smeuïg verteld, geniet men daar erg van. De groep bestaat uit (pg)bewoners. Zeker als je het iedere week gaat doen is het fijn om allerlei muziek te gebruiken. Natuurlijk komt men om te luisteren, maar muziek roept sterk emoties en beelden uit het verleden op en schept ook een band. Daar moet tijd en ruimte voor zijn (vind ik). Men vindt trouwens niet alleen bekende muziek fijn om te horen maar bij ons laat men zich ook graag verrassen door iets onbekends.

Nou, zoals je kunt lezen sta ik erg enthousiast in de activiteit ! Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag. Veel plezier en succes ermee.

• connie

Hallo Vera

Ik kom nu pas op deze pagina terecht en zag jouw oproep.

Misschien ben je allang voorzien, maar ja…ik probeer het toch.

Ik heb een klassieke luisterclub sinds 1 oktober 2008 en dat voldoet heel goed.

Ik heb een geweldige vrijwilliger, die thuis muziek samensteld en dan op de avond zelf die draait en evt. wat verteld over de muziek en de componist.

Mijn ervaring is, dat de bewoners willen luisteren en zelf enige inbreng willen hebben en dat de avond niet te lang moet duren.

WIj beginnen om 19.00 uur en drinken dan koffie, beginnen met de muziek en na een pauze gaan we door tot ongeveer half/kwart voor 9.

We draaien hele afwisselende muziek, dat houdt het ook leuk. Of soms een thema aan de avond geven…zoals b.v. nu met de Matheus Passion.

Dit voldoet heel erg goed.

Misschien heb je er wat aan.

groeten Connie