Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Sporten.

• Chantal

hallo,

Ik heb een vraag of jullie mij misschien kunnen helpen aan ideeën voor de gym bij ouderen.

Ik loop stage nu in een verpleeghuis en moet elke week daar de gym doen.

Heeft iemand een idee voor een activiteit?

Groetjes Chantal

• Rosemarie

Neem contact op met k.vanderschaft@ocw.denhaag.nl

De onderstaande curcus word op veschillende plekken in NL gegeven.

Succes

RECREATIEF BEWEGEN IN DE OUDERENZORG

BIJSCHOLING SPELENDERWIJS IN BEWEGING

Spelenderwijs in beweging is een bijscholing om recreatief bewegen in de ouderenzorg te stimuleren. In Huiskamerprojecten en dagopvang is het vaak een hele onderneming om tot een opstelling te komen voor bewegingsactiviteiten. De ruimte is bijvoorbeeld beperkt of het meubilair is zwaar. Gelukkig hoeft dit niet te betekenen dat een bewegingsactiviteit onmogelijk is. Rondom de tafel en met behulp van de tafel zijn veel vaardigheden en bewegingsspelen op een leuke manier uit te voeren.

BEWEGEN ALS ‘BELEVINGSACTIVITEIT’

Het geven van gymnastieklessen is een andere vaardigheid dan het begeleiden van Recreatieve Bewegingsactiviteiten. In het laatste geval ben je vooral bezig met de belevingswaarde van een bewegingsactiviteit. De activiteitenbegeleiding in de ouderenzorg zijn prima in staat de belevingswaarde van de bewegingsactiviteiten optimaal tot zijn recht te laten komen.

WERKBOEK

In de bijscholing wordt gebruik gemaakt van een onlangs uitgegeven werkboek onder de titel ‘Spelenderwijs in beweging, actief aan tafel’. Onder leiding van Cobi van Wijgerden, een ervaren en deskundige docent, gaan de deelnemers praktisch aan de slag. De docent geeft handige tips om het boek en de ideeën die hierin aangetroffen worden optimaal te gebruiken.

Op een aantal plaatsen in Nederland is de scholing succesvol gegeven.

Voor wie is de scholing

Deze scholing is specifiek voor activiteitenbegeleiders in de ouderenzorg

Plaats, tijd en docent

Docent: Cobi van Wijgerden

Kosten per persoon

€ 60,– deelnemersbijdrage

€ 87,– (inclusief werkboek Spelenderwijs in Beweging)

Onderwerpen die aan bod komen zijn;

- Actief bewegen

- Gebruik spelmaterialen zoals ballonnen, strandballen en muziek

- Bewegen aan tafel

- Bewegen in een kring

- Motiveren, activeren en enthousiasmeren

- Oog en gevoel ontwikkelen voor mogelijkheden en beperkingen

- Waar loop je zelf tegen aan m.b.t. mobiliteit, gedragsproblematiek en activiteiten

Aanmelden

Het aanmeldingsformulier dient zo spoedig mogelijk doch vóór 1 februari 2009 bij Afdeling Sportsupport binnen te zijn. Inschrijven na deze datum is in verband met planning en bestellingen niet meer mogelijk. In verband met de grootte van de accommodatie en de aandacht die de docent aan de deelnemers wil besteden kunnen er maximaal 20 mensen deelnemen. Dus wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Inschrijving geschiedt op volgorde van binnenkomst van het aanmeldingsformulier.

U ontvangt minimaal twee weken voorafgaand aan de scholing een bevestiging van deelname en een deelnemerslijst. De factuur krijgt u eerder toegestuurd.

• Jeanne

Kijk ook eens op http://communities.zeelandnet.nl/data/activiteiten/index.php?page=13&showpage=44333 voor al wat snelle praktische voorbeelden. Vooral de verhaal-bewginslessen vind ik grappig, je kan er echt alle kanten mee op. En kijk eens naar Nederland in beweging, vaak zijn die oefeningen vrij simpel te vertalen naar haalbare oefeningen voor jouw doelgroep

Ik ben wel allergisch voor standaard en truttigheid, dus kijk vooral goed naar jouw doelgroep wat ze leuk vinden en waar ze van houden. Kies leuke muziek die bij hen past.

En ook erg leuk, haal eens een gastdocent in huis: een yogadocent die een keer (stoel) yoga komt geven ofzo.

• tessa

Hoi,

Ik vind dat je of een cursus gevolgd moet hebben of er al echt verstand van moet hebben, maar zomaar bewegen aanbieden vind ik niet veilig. Omdat we geen verstand hebben van het menselijk lichaam (we zijn geen fysio) kunnen er ongelukken gebeuren, bijvoorbeeld teveel met het hoofd bewegen kan een herseninfarct oproepen.

Houd je het zelf eenvoudig dan kan het wel: bijv bal over rollen, bal doorgeven, armen even bewegen.

succes!

Tessa

• wilma de vries

Is er in 2010 ook een cursus voor beweging in de ouderenzorg / spelenderwijs in beweging.

• brclan

cerein bieden elk jaar deze cursus aan zie cerein.nl