Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bemoeizucht

• gerry

een cliënt. op dagactiviteiten bemoeit zich met de omgang van andere deelnemers,met de vrijwilligers en met mij als ab'r. Wél met goede bedoelingen. hoe kan ik het beste met haar omgaan?

Ze wil gewoon dat ieder het fijn heeft en de nodige zorg krijgt en ze neemt daarvoor telkens de regie in eigen handen. ze heeft lang niet altijd gelijk en veroorzaakt verwarring onder de andere deelnemers.

• Kattekop

Ik snap dat het erg lastig is, maar ja jij bent de aber de client is en blijft de cliënt

Je zult zelf de regie weer in handen moeten nemen.

Het gaat er niet om met welke intentie ! Jij bent de AB er en zij is de cliënt en natuurlijk mag ze jou helpen, maar het moet jou helpen blijven.

Geef aan cliënt aan dat je blij bent met haar hulp maar de beslissingen bij jou zijn. Zij /Hij moet weten wat de grens is en wie wat doet!

Eigenlijk is de grens al overschreden en wordt het vaak lastiger om deze weer op de plaats te krijgen.

Ik denk dat het een manier zou kunnen zijn dat je met cliënt om de tafel gaat en aangeeft dat jij ziet dat zij een grote aanwinst is voor jou en dat het fijn is dat zij jou zo goed helpt , maar je merkt dat ook andere cliënten willen helpen en dat het vanaf maandag het bedoeling is dat zij speciaal met die activiteit mag helpen als jou assistente , maar bij andere activiteiten doe je weer een beroep op een andere cliënt/ vrijwilliger! als assistent ( zou ik zo wie zo proberen te doen)

Vraag of zij nog goede ideeën heeft voor die ene activiteit. (Vooral 1 waarbij zij nu al een groot aandeel gheeft en zij het erg leuk vind!

start maandag met die activiteit en vertel bij aanvang trots dat tijdens deze activiteit je een geweldige assistent hebt namelijk…..

(afhankelijk nivo maak een kaartje met daarop assistent!)

Als de activiteit is afgelopen bedank je haar voor de hulp en geef aan dat je de hulp geweldig vond en dat je hoop dat de volgende maandagochtend zij jou weer wil helpen. ( Kaartje gaat er weer af!)

MAAR!!!! na de activiteit ga je corrigeren!

Als zij s"middags begint gelijk en consequent met corrigeren nee jij was vanmorgen mijn assistent.

Nu is piet mijn assistent! ( Hij heeft nu het kaartje op!) Op deze manier heeft een ieder een speciaal moment en is assistent op zijn /haar nivo en het werkt corrigerend , maar ook het speciaal voelen voor de ander is een mooie ontwikkeling.

Ik gebruik zo wie zo graag assistenten.

Wij werken met koffiehulpen enz, deze persoon is dan assistent en zorgt dat de koffiepot vol blijft en vult suiker bij enz en helpt evt met spelletjes klaar zetten enz, maar dat wisselt elk dagdeel.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt? Ik zeg niet dat dit de weg is hoor! maar zo is het wellicht het duidelijkste.

succes en ik hoop nog iets te horen hoe het verder gaat?

• gerry

hoi kattekop, bedankt voor je reactie, kan ik zeker wel gebruiken! leuke tip van je.

en verder was ik misschien niet helemaal duidelijk genoeg met mijn uitleg, het gaat er meer om dat mevr. vaak wil bepalen waar een andere client het beste kan gaan zitten, of als iemand niet bij de melk kan, begint ze daar meteen over te praten, en als ik iemand zou vergeten een koekje te serveren, ziet ze dat snel en zegt dan meteen van je vergeet haar..ze stuurt constant mee.

En soms is er een mevr. die wat wegzakt onder de act. en dat zien we heus wel en vangen het wel op. maar zij is bezorgd en wil gelijk dat er goed gezorgd of opgevangen wordt , terwijl we heus wel weten wat te doen. de andere cliënten kunnen daar onzeker van worden of angstig dat zij zo reageert.

Deze mevr. heeft een hard leven gehad en is nu 92 jaar oud en voelt zich niet zo intelligent enz. en heeft iets ontwikkeld waardoor ze extra alert is op dat alles maar goed gaat. ze is een lief mens maar anderen kunnen van haar in de war raken. Ze wil te snel dat ik ergens op ingrijp terwijl ik dan die client het even zelf wil laten doen,bijv. bij een activiteit, nog al kost het moeite en dat vindt ze moeilijk om los te laten. hulp bieden is lang niet altijd nodig, laat ze zelf ook eens wat bewegen en ondernemen nog al kost het wat inspanning. ik kan daar wel iets van zeggen tegen haar van; laat haar even mevr, het komt wel goed en het is goed dat deze dame het zelf even probeert, en dan kijkt ze het ook wel mee af. het is jammer voor mevr . zelf dat ze er zoveel zorg om heeft en het niet los kan laten. soms negeer ik gewoon haar geroep en soms leg ik uit, maar ik houd duidelijk de touwtjes in handen en volg .lang niet altijd haar opmerkingen op. Wel beÏnvloed ze zo de andere cliënten. ook kan ze er niet tegen als iemand klagend binnen komt over een over ander lichamelijk pijntje…dan trekt ze gezichten zo van; hehe we hebben allemaal wel wat en daar zeur je niet om!

Ze begrijpt gewoon niet dat die mevr het even nodig heeft om te zeuren, dat is haar manier van binnenkomen nu eenmaal en als je daar even op ingaat, voelt die mevr. zich weer gehoord en is het over met zeuren.

ik weet niet of hier veel over te vertellen valt, dit gesprek komt terug op mijn examen, die ik binnenkort heb. een stelling hierover dus. als je hier nog iets over te zeggen hebt dan graag! ik ben lerende….groet Gerry

• brclan

Ik zou je toch adviseren om alle correctie op mw positief te doen dus wat fijn dat u mij goed helpt. Zou u misschien dat voor mij even kunnen doen? Je geeft mw een opdracht en zij helpt jou ipv van de andere deelnemers.

tip die ik je nog verder wil meegeven als snap ik je echt wel en dit is een forum natuurlijk maar ik zou de term zeuren niet zelf zo gauw gebruiken. ik zou eerder “aandacht vragen” want dat is het eigenlijk gebruiken . Zeuren heeft een negatieve lading vind ik , maar misschien is dat persoonlijk.

verder denk ik dat je eigenlijk al heel goed op weg bent! Je hebt oog voor de deelnemers en meid het is soms best lastig…. maar ook om een passende oplossing te bedenken want elke situatie is weer uniek en niet alleen de activiteiten zijn een creatieve uiting ,ook hoe je denkt en reageert is een creatieve handeling soms.

Succes met je gesprek!