Ik snap dat het erg lastig is, maar ja jij bent de aber de client is en blijft de cliënt
Je zult zelf de regie weer in handen moeten nemen.
Het gaat er niet om met welke intentie ! Jij bent de AB er en zij is de cliënt en natuurlijk mag ze jou helpen, maar het moet jou helpen blijven.
Geef aan cliënt aan dat je blij bent met haar hulp maar de beslissingen bij jou zijn. Zij /Hij moet weten wat de grens is en wie wat doet!
Eigenlijk is de grens al overschreden en wordt het vaak lastiger om deze weer op de plaats te krijgen.
Ik denk dat het een manier zou kunnen zijn dat je met cliënt om de tafel gaat en aangeeft dat jij ziet dat zij een grote aanwinst is voor jou en dat het fijn is dat zij jou zo goed helpt , maar je merkt dat ook andere cliënten willen helpen en dat het vanaf maandag het bedoeling is dat zij speciaal met die activiteit mag helpen als jou assistente , maar bij andere activiteiten doe je weer een beroep op een andere cliënt/ vrijwilliger! als assistent ( zou ik zo wie zo proberen te doen)
Vraag of zij nog goede ideeën heeft voor die ene activiteit. (Vooral 1 waarbij zij nu al een groot aandeel gheeft en zij het erg leuk vind!
start maandag met die activiteit en vertel bij aanvang trots dat tijdens deze activiteit je een geweldige assistent hebt namelijk…..
(afhankelijk nivo maak een kaartje met daarop assistent!)
Als de activiteit is afgelopen bedank je haar voor de hulp en geef aan dat je de hulp geweldig vond en dat je hoop dat de volgende maandagochtend zij jou weer wil helpen. ( Kaartje gaat er weer af!)
MAAR!!!! na de activiteit ga je corrigeren!
Als zij s"middags begint gelijk en consequent met corrigeren nee jij was vanmorgen mijn assistent.
Nu is piet mijn assistent! ( Hij heeft nu het kaartje op!) Op deze manier heeft een ieder een speciaal moment en is assistent op zijn /haar nivo en het werkt corrigerend , maar ook het speciaal voelen voor de ander is een mooie ontwikkeling.
Ik gebruik zo wie zo graag assistenten.
Wij werken met koffiehulpen enz, deze persoon is dan assistent en zorgt dat de koffiepot vol blijft en vult suiker bij enz en helpt evt met spelletjes klaar zetten enz, maar dat wisselt elk dagdeel.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt? Ik zeg niet dat dit de weg is hoor! maar zo is het wellicht het duidelijkste.
succes en ik hoop nog iets te horen hoe het verder gaat?