Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rolstoel met veiligheidsriem

• Rosemarie

Wie heeft er ervaring met veiligheidsriemen in de rolstoel als je naar buiten gaat?

Is daar een protocol voor?

Hoe hebben jullie dat aangepakt op de afdeling?

Ik wil het ook graag gaan implementeren maar mijn werk wil er niet aan, terwijl het zo belangrijk is, veiligheid.

Alle tips zijn welkom!!

Dank.

• Caatje

Kun je je beweegreden nader verklaren?

Het roept eerder afwijzing op dan begrip bij mij op!!!

Waarom zou iedereen in een rolstoel veiligheidsriemen moeten dragen?

Als het voor de betreffende persoon noodzakelijk is ivm valgevaar, Oke !! !maar dan zitten deze riemen al voor deze persoon in de stoel, maar ik begrijp dat jij vind dat alle mensen in een rolstoel tijdens een wandelingetje de veiligheidsriemen vast moeten hebben??

Sorry wellicht beter dat de personen die achter de stoelen meer nadenken hoe je met een rolstoel loopt!

Ik zie regelmatig iemand een schuine helling aflopen met de rolstoel voor zich en de persoon in de stoel die er bijna uit kukelt, of hoepla de stoep af hobbelen…..maar dat zegt meer over degene die er achter loopt dan degen die er in zit!

Voorstel:

een ieder die achter een rolstoel loopt verplicht! een middagje in de stoel moet zitten en dan rondgereden wordt door de stad wellicht dan een andere kijk op de zaak.

Ik krijg hier een beetje kriebels van best wel veel eigenlijk nu ik er langer over nadenk!!!!!

• Rosemarie

Hallo Caatje,

Ik wil niemand tegen de borst stoten, en ik ben zeker niet tegen vast binden van clienten.

Ook mijn vrijwilligers zijn zeer verantwoord wanner zij naar buiten gaan.

Alleen de stoepen rondom ons heen zien altijd even oke.

Het komt dus voor dat hoe voorzichtig je ook bent het voorste wieltje blokkeerd en je client dan uit de stoel glijd.

Ik wilde gewoon eens zien/horen hoe dat bij andere gaat.

Dus ik hoop dat je kriebels iets zijn afgenomen, het was een gewone vraag en alles tengoede van de clienten.

• Cindy

Hallo,

Ik ben het eigenlijk wel een beetje met Caatje eens….

Bij ons binnen de stichting zijn we alle vrijheids-beperkende-interventies aan het afschaffen, denk hierbij aan bijv. riemen in rolstoel, zweedse banden, werkbladen op rolstoelen, bedhekken in bed etc etc etc.

Ik moet zeggen dat het in het begin wel even wennen is, en je moet op een andere manier gaan denken, maar het is tot nu toe allemaal positief uitgevallen. Bewoners geven soms ook aan het fijn te vinden niet meer vast te zitten.

Persoonlijk vind ik ook dat je tijdens een wandeling juist de mogelijkheid hebt om geen riemen etc te gebruiken omdat je dan eigenlijk altijd voldoende begeleiding hebt om alles in de gaten te houden.

Een opfriscursus is misschien wel een mogelijkheid voor wandel-vrijwilligers.

Dus ik ben absoluut tegen fixceren totdat het tegendeel bewezen is.

Maar je manier van denken veranderen (net zoals bij osn binnen de stichting) helpt enorm moet ik zeggen.

En je mag trouwens niet zomaar een riem gebruiken in een rolstoel. Hier moet een arts altijd voor tekenen. Laat staan dat de inspectie komt…

Succes ermee!

Groetjes Cindy

• Rosemarie

Nogmaals…. Het was gewoon een vraag.

Ik zal de laatste zijn die de clienten wil vastbinden.

Wij gebruiken verder ook geen bedhekken en zweedsebanden bij ons in het huis.

Het was ter informatie, wil er alleen maar beter van worden en niet slechter.

• Caatje

Natuurlijk snap ik, dat je bedoeling goed is !! !!!

Het komt wat betuttelig over.

En daarnaast schrok ik echt ervan, zo van hoe kom je erop!!!!!

Godzijdank wil het huis er niets van weten enz.

Ik weet en snap dat jij ter goede trouw bent maar echt het riep het bovenstaande wel bij mij op!!!

Ik meende het serieus hoor!!! Ga zelf eens een middagje in de stoel zitten en laat je eens door een ander rondrijden!!!

Je zult ervaren hoe het voelt en hoe jij het zelf prettiger vind. Ga met alle vrijwilligers een parcours lopen om te ervaren hoe het echt is.Even een opritje op en af en door de stad of dorp gewoon ervaren hoe het is om geen controle te hebben over het verplaatsen en dan komt daar nog overheen dat de buitenwereld ook gelijk aan je geestelijke vermogen twijfelt.

Ik ben een voorstander hiervan om het zelf te ervaren!

Ik heb de gezondheidszorg van 2 kanten gezien als patiënt en als zorgverlener wellicht dat daar mijn ergernis vandaan komt! Dus ik blijf bij mijn mening!!!

Verder gewoon met beleid omgaan met onze medemens die toevallig in een rolstoel zitten. Even aangeven ik draai u even om om de afrit af te gaan enz.

• Jeanne

Leuke discussie, en volgens zitten jullie meer op 1 lijn dan je denkt ;-).

Rosemarie, is het misschien een idee om de directie of gemeente erop te wijzen dat de bestrating/afritjes rondom het huis niet goed zijn??

Wij hebben in onze gemeente (via gehandicaptenplatform) een gedeelte vd gem.raad & methouders uitgenodigd en in rolstoelen rondgereden. Dan ervaren ze snel genoeg wat eng/zwaar/gevaarlijk is. Het winkelcentrum is daarna hier en daar aangepast.

Als prima motivatie kan je aanvoeren dat vastbinden geen optie is ;-)

suc6 ermee

• Anna

Leuk hè, info vragen Rosamarie.

• Caatje

Rosemarie, vroeg toch om onze reactie.

We geven dan onze visie.

Duidelijk is dat Rosemarie haar intentie goed is, daar ben ik nog steeds van overtuigd, maar ze vroeg toch hoe wij er over dachten? Dan krijg je allerlei reacties, dat is juist mooi dat je verschillende meningen krijgt!

Rosemarie kan er mee doen wat zij wenst.

• patrickgtg

Wie heeft er ervaring met veiligheidsriemen in de rolstoel als je naar buiten gaat?

Is daar een protocol voor?

Hoe hebben jullie dat aangepakt op de afdeling?

Ik wil het ook graag gaan implementeren maar mijn werk wil er niet aan, terwijl het zo belangrijk is, veiligheid.

Alle tips zijn welkom!!