Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ROT oefeningen

• Esther

Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuwe oefeningen om tijdens de groeps ROT uit te voeren.

Op internet kan ik helaas niet zo veel hier over vinden.

Heeft iemand misschien nog leuke (evt zelfgemaakte) oefeningen voor een groeps ROT? Of misschien heeft iemand wel een goede site gevonden, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Groetjes Esther

• tessa

Hoi,

Bedoel je met ROT geheugentraining of zit er een diepere gedachte achter?

groeten,

Tessa

• Esther

Hey Tessa,

Ik bedoel inderdaad geheugentraining.

Maar het is nogal een complexe groep, ik ben dus eigenlijk opzoek naar oefeningen waarbij ook gezelligheid bevordert wordt, in combinatie met geheugentraining, of oefeningen waardoor discussies kunnen ontstaan.

Ik heb laatst bijvoorbeeld stellingen gesteld en gevraagd of dit een fabel of een feit was, waardoor ook een discussie ontstond.

Ook heb ik wel eens triviant met ze gedaan. Maar dit was meer herkennings gericht en niet echt geheugen training.

Begrijp je het een beetje?

Alles is in iedergeval welkom.

Groetjes Esther

• tessa

Hoi,

Wat ik vaak doe is doormiddel van vragen met de mensen in gesprek gaan over een onderwerp, bijvoorbeeld nu kun je het over de feestdagen hebben. Ik heb het er dan over hoe het vroeger ging en hoe nu. Ik vraag dan heel vaak door ook al weet ik zelf het antwoord. Vaak krijg je met een vraag dan al zoveel verhalen op gang dat het ook niet geschikt is voor een grote groep. Een boek wat erg leuk is en wat je helpt is “reminiscentie voor ouderen”. Daarin worden hele verhalen beschreven met vragen over hoe het er vroeger aan toe ging,

groetjes ik hoop dat je er wat aan hebt,

Tessa

• Esther

Hey Tessa,

Ik ga het zeker uitproberen en ik zal ook eens tussen de boeken neusen of we toevallig dat boek ergens in huis hebben.

Bedankt!

• tessa

Het boek heet trouwens “terug naar toen”reminscentie voor ouderen, “veel te vertellen” is ook een leuk koffertje met allemaal vragen die alle mensen kunnen beantwoorden, bijvoorbeeld; heeft u herinneringen aan kerstmis? Vaak komen er hele verhalen door los,

groeten,

Tessa

• Mariam

Een leuk ROT-spel is het kleurenspel:

Je hebt nodig gekleurde vellen paier in A4 formaat en een stapel kaartjes met onderwerpen. Deze verdeel je over de bewoners en de gekleurde vellen leg je midden op tafel: zwart, wit, groen, rood, blauw en geel.

Dan leest de eerste deelnemer zijn kaartje voor..bv: bruidsjapon." De vraag is wat is de kleur van een bruidsjapon, Hier kunnen dan hele verhalen over gehouden worden.

Andere voorbeelden zijn: kachelpoets, zwaan, sneeuw, de ondergaande zon, vergeet-mij-nietje, gras, kerstboom etc etc.

Er kunnen echt leuke verhalen uit tevoorschijn komen.

Veel succes

• ria van den elzen

heel vaak tik ik het woord quiz in ….en dan het onderwerp, bv. carnaval en dan verschijnt er vaak een quiz die je gemakkelijk kunt printen , en voila je hebt weer een nieuwe geheugentraining oefening.

• Els Smeets

Hoi Esther,

Ik ben werkzaam als aktiviteitenbegeleidster binnen een verzorgingshuis, waar ik ook de ROT oftewel de hersengymnastiek doe.

Heb een aantal mappen met daarin diverse oefeningen.

Ik weet niet met welke doelgroep jij werkt, maar ik werk met somatische en geriatrische bewoners.

Hoor wel of je eventueel interesse hebt.

Groetjes,

Els

• Esther

Hoi Els,

Ik werk in met mensen met geheugenproblemen.

Ook is de activiteit erop gericht om de sfeer te bevorderen in de groep. Deze is namelijk nihil.

Misschien kun je wat dingen door mailen?

Alvast bedankt.

Groetjes Esther