Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

taken activiteitenbegeleiding

• Leontine

ik werk als AB-er op een gesloten PG huiskamer met momenteel 18 bewoners, in een verzorgingshuis.

aan echte activiteiten kom je niet meer toe, je bent meer woonbegeleider.

de bewoners halen wij op vanaf 9.00 uur en vanaf 19.00 uur worden de meeste door de zorg weer naar hun kamer gebracht.

onze diensten lopen van 9.00 tot 17.30 uur en van 12.30 tot 20.30 uur.

vanaf 17.30 uur sta je dus alleen op de huiskamer.

vanaf nu moeten wij 's avonds ook zelf mensen naar hun kamer gaan brengen en ze ook op bed gaan leggen. ik weiger dit. nu is het dit maar wat komt er straks… hoever ga je…? mag dit eigenlijk wel?

mag je zonder diploma verplegende of zorgkundige die verantwoording wel nemen?

waar ligt de grens……

wie kan mij hier een antwoord op geven of zeggen waar ik informatie omtrent dit onderwerp kan vinden? alvast bedankt, Leontine

• tessa

Hoi,

Wat ik weet is dat je wel zorgkundige taken mag uitvoeren zolang het geen medische handelingen zijn (medicijnen geven, etc.) Wel vind ik dat het van belang is dat je zorgtaken uitvoert als het een meerwaarde heeft. Dus bijvoorbeeld 's morgens het ontbijt als het extra gezellig is; met een eitje, muziek op de actergrond.

Maar gebeurd dit met een integraal team? Dat de verzorging dus ook activiteiten doen? Want dan is het vervelend dat je verandering van taken krijgt maar dan gaat dit niet ten koste van de mensen, als dit niet zo is dan gaat het dus wel ten kost van de activitieten; en dus van de kwaliteit van zorg. In iedergeval succes en sterkte met je probleem! Ik hoop dat je er wat aan hebt,

groeten,

Tessa

• Caatje

Ik kan me goed voorstellen dat je hier weerstand bij hebt. Persoonlijk vind ik het ook geen taak van een ab er.

Daarnaast heb je volgens mij een heel belangrijk punt!

Wie is er dan op de huiskamer?

Hoe stellen zij zich voor dat jij in je eentje 18 man naar bed gaat brengen? Dan mag je wel na het eten beginnen.Dat houd dan toch in dat er niemand bij de andere 17 is?

Wat het naar kamer lopen met bewoner en wachten/helpen met uitkleden en dan weer naar de huiskamer gaan voor de volgende bewoner weg te brengen?

Probeer voor te stellen dat de zorg collega's starten en dat jij de laatste doet? Zodat er altijd iemand in de ruimte blijft bij de andere bewoners. het is neem ik aan niet vorr niets een gesloten afdeling!!!

• Patricia Verblaauw

Hey,

Ik werk sinds juli op een huiskamer project in een zorgcentrum. Ook hier hier ben ik op de dagdienst tussen 8.00 en 13.00 uur alleen. Tussen de middag gaan er 2 mensen naar bed en het wordt wel van mij verwacht dat ik dit doe.

In de avonddienst ben ik van 16.30 tot 21.30 uur alleen en breng ik ook bewoners naar bed. In de tussentijd ben ik eraan gewend geraakt en is het routine geworden maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je dit niet leuk vindt.

De eerste tijd heb ik ook geweigerd het alleen te doen. Ik vroeg altijd hulp en bij de zware bewoners vraag ik nog steeds hulp. Zeker omdat ik geen verzorgende ben. Op zich is het niet moeilijk en zie ik het ondertussen als een ‘activiteit’. Even persoonlijke aandacht voor die bewoner. En ik merk dat mijn bewoners dit erg fijn vinden.

Ik heb zeker gemerkt dat je als ab-er tegenwoordig steeds meer zorgtaken krijgt en dat je een beetje alround wordt. Toch moet je blijven waken dat de zorg niet alles aan je over laat. En dat is soms erg moeilijk maar met goede afspraken met je leidinggevende moet je een eind komen. '

Ik wens je heel veel succes

Groetjes,

Patricia

• Chantal

De werkzaamheden van AB-er en ZV-er gaan steeds meer grijze gebieden vertonen. zolang er maar ruimte blijft om je vak daadwerkelijk uit te voeren (aanbieden van een veilig prettig leefklimaat) vind ik dit prima. Als dat er niet is; moet je dit in een funcioneringsgesprek aangeven.

Dit geld ook voor zorgtaken; ik ben het met mijn collega's eens; ook wij mogen de groep niet alleen laten, dus vragen we hulp van de ZV-ers (ook voor het geven van medicijnen). soms doen we dingen samen (iemand naar toilet brengen, of van stoel in rolstoel met tillift) maar iedereen weet; de groep mag niet alleen staan.

Stel dat het verantwoord is om de zorgtaken te vervullen, maar jij voelt je niet kundig genoeg, maar wil ze best vervullen; dan kun je via je leidinggevende vragen om een scholing daarin. Dat is helemaal niet gek hoor!

Succes ermee; en besef wel dat het heel fijn is dat de AB-er steeds meer gewaardeerd worden en dus ingezet in dit soort huiskamerprojecten.

• Esther

Ik probeer juist te voorkomen dat ik ingezet wordt om een huiselijke sfeer te creëren. Ik kan meer en ik wil meer.

De zorg en/of vrijwilligers of het liefst de gastvrouwen kunnen, m.b.v. door ons aangereikte handvaten dat heel goed regelen.

Zelf sta ik op een GP afdeling(Goronto Psychiatrie). Door alle hand en span diensten die je levert is er geen tijd meer voor een gericht activiteit aanbod waar mee je aan de persoonlijke en groeps doelen kan werken. Het is toch voornamelijk de bedoeling om andere te sturen in hoe het moet, door jou deskundige kijk op het geheel. Hierdoor blijft er ruimte over voor het echte AB werk. inclusief echte activiteitenplannen waarmee gewerkt wordt. Nu worden de plannen meestal niet eens gelezen door de zorg en zit er geen diepgang meer in ons werk.

Ik heb er niet voor gekozen om de bewoners naar bed te brengen, naar het toilet te begeleiden, aan te kleden e.d.

Ik wil dat helemaal niet! Ik vind het helemaal niet erg om eens een keer te helpen als het zo uitkomt, maar het hoort niet in mijn takenpakket. Ik wil tijd in de mensen kunnen steken investeren in de bewoners. bij ons gebeurt het dat een bewoner met cva gevolgen geen fysio of logopedie krijgt!! Ik kan daar niet bij en wil samen met die vrouw oefenen in bv. het brood smeren met de andere hand. en dat kan niet als ik er verantwoordelijk voor ben dat de maaltijd goed verloopt, daar is teveel hulp voor nodig.

Maar in de praktijk werkt het wel zo en ik blijf me er tegen verzetten!!

De mensen verdienen meer!

succes ermee,

Esther

• brclan

he kanjer ik teken je petitie!

Aktie moet er komen.

Het activiteitenbegeleidersvak wordt inderdaad op deze manier vervuild!!!

IK ben een aber in hart en nieren !!!!!

• ida van der meij

zelf werk ik op een geriatrische afdeling van een algemeenziekenhuis.

Ik heb daar een ontbijtprojekt met een klein groepje patienten. 4-5 dit om meer achtergrondinformatie te krijgen ,men eet beter en je biedt sructuur.Ook kun je observaties beter waarnemen en hiervan verslag doen in het M.D.O..

Verder doe ik niet aan zorgtaken omdat het niet tot onze functie behoord.Men zou dit landelijk in een vereniging kunnen bespreken . Er is al een landelijke vereniging voor ziekenhuizen aktiviteiten begeleiders..Samen sta je sterk ook voor de herwaardering van de functie waar ik nu mee bezig ben. Dit is sterk verouderd. De doelgroep wordt steeds problematischer en complexer.

succes

• Esther

Vele zorgtaken horen bij een verzorgende thuis. Zij hebben daar ook scholing in gehad, dus hoor jij dat ook te krijgen. Ben zelf momenteel nog werkzaam als ABér in een zorgcentrum op afdeling psychogeriatrie war dus ook vele veranderingen gaande zijn. Alles gaat over naar kleinschalig wonen waar de abér dus ook zorgtaken bij moet gaan doen, maar mogen daar eerst nog een paar jaar voor aan de studie (VIG opleiding). Je moet bij jezelf ook goed nagaan of je dit zelf ook wilt, ik heb de keus gemaakt om dit niet te doen en als ABér aan de slag te gaan bij een zorggroep zodat ik ook echt ABér kan blijven.