Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ervaringen met het Levensboek

• Rosemarie

Ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn met het levensboek.

Wat vinden de clienten ervan?

Wat doet het personeel ermee?

Wie stelt de boeken (maakt ze) samen met de client?

Ik wil gewoon alles weten goede en minder goede kanten van het levensboek

Hartelijk dank

• Jeanne

Heel goede ervaringen. Met zowel PG als oudere VG clienten. Boek is gedeeltelijk door ABer en gedeeltelijk door familie gemaakt. Familie levert foto's en persoonsnamen/beschrijving vd situatie. Familie wil soms ook een versie(!).

Bij oudere VG bewoner werd door hemzelf alle uitleg benoemd en door AB-er opgeschreven. Hij selecteerde met familie de foto's. Verder werden foto's zefl in geplakt soms met stickertjes of op gekleurd papier. Deze client was nog niet zozeer aan het vergeten, maar het kunnen zien van familie op zijn dagsoos en het zich kunnen terug trekken in een veilig belld geeft hem rust. Elke stagiair en nwe medewerker krijgt z.s.m zijn boek op schoot ;-)

Gebruik is soms bij een 1op1 momenten, soms bij onrust9veiligheid), of soms juist niet bij onrust (dan willen ze naar huis toe). Familie gebruikt het ook zelfstandig bij PG clienten, boek staat dan ook op de kamer, het maakt het makkelijker om een gesprek aan te gaan, en familie krijgt ook in beeld tot hoever de herinnering (op dat moment ) loopt.

• Cindy

Hallo Rosemarie,

Ik heb ervaring met het levensboek, want ik heb er een gemaakt samen met een bewoner van de groepsverzorging waar ik toen werkte. Het was zelfs mijn afstudeerproject.

Ik sluit me volledig aan bij de reactie van Jeanne.

Persoonlijk heb ik veel gehad aan het boek van Gert Bloemendaal; Levensboeken, een handleiding voor hulpverleners in de ouderenzorg.

Maar je moet er wel rekening mee houden dat er veel tijd in gaat zitten, en je dat als ab-er niet hebt voor alle bewoners die behoefte hebben aan een levensboek.

Dus eigenlijk moet je een manier zien te vinden die het makkelijk maakt om als familielid zijnde een levensboek te kunnen maken en terug kunnen vallen met vragen op de ab-er.

Ook kwam ik erachter dat het goed is om een korte en lange versie te ontwikkelen. De korte versie is alleen foto's en de lange versie met verhalen, foto's en andere materialen.

Het is een dankbaar hulpmiddel voor het contsct maken met je bewoners!

Succes!!!!!!

Groetjes Cindy