Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

naaimachine

• tessa

Hoi,

Een mevrouw met een halfzijdige verlamming wil erg graag naaien op een naaimachine, dit lukt maar mevrouw heeft ook wel wat hulp van mij nodig. Heeft iemand ideeen zodat mevrouw zelfstandiger te werk kan gaan?

groeten,

Tessa

• Jeanne

Soms kan het helpen (bij grotere lappen stof) om bv meerdere tafelkleedgewichtjes aan een het einde van een lap stof van de tafel af te te hangen, zodat het doorvoeren wat makkelijker gaat. Ze moet met haar hand dan meer de stof afremmen dan doorvoeren maar dat kan soms makkelijker werken.

Verder worden bij het rijgen ook wel zandzakjes gebruikt om de stof strak te laten liggen. En natuurlijk langere kopspelden met iets grotere koppen erop (liggen ook gewoon bij Zeeman, Wibra enz), evt een stukje anti slipmatje op tafel tegen wegglijden stof.

Indien te hanteren voor clent worden naalden ook wel in een vlakgum geprikt, zodat mbv Wilhelmientje de draad met 1 hand door het oog getrokken kan worden.

En je hebt schaartjes ( “éénoogschaar”) die je inknijpt ipv een gewone knipbeweging maakt. Hierbij kan je wat meer je hand gebruiken met knippen handig bij wat minder vingercoordinatie

Verder weet ik het even niet zo. Is dit wat je bedoeld?

• Tessa

Bedankt voor je reactie aan zulke tips heb ik wat,

groeten,

Tessa

• Caatje

Je hebt ook naaimachines ( elna) die je sneller en langzamer kunt laten naaien dmv een haasje en een schildpadje symbool. Ik zweer erbij! Ik kan menige dame erop laten naaien.

De 1 naait op volle snelheid en de ander zet ik op een lagere stand waardoor hij langzaam naait zodat hij bij de mogelijkheden van de naaister passen. Echt ideaal!