Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ZZP

• Lydia

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de ZZP. Binnenkort wordt bij ons in het verpleeghuis alles verruild voor de ZZP. Allemaal heel leuk en aardig, maar aangezien ik in ons verpleeghuis de enigste ab'er ben……moet ik dit allemaal zelf gaan uitzoeken. Mijn vraag is dus……heeft er iemand tips. Wat doe je rondom de ZZP, hoe vul je dit in qua activiteiten, alleen groeps of ook individuele activteiten???

veel vragen, hoop op veel antwoorden.

Groetjes Lydia

• miranda

Hoi lydia,

Een zelfstandige zonder personeel (ZZP, ZZP-er) is een begrip dat gebruikt wordt door de Nederlandse belastingdienst en de sociale zekerheidsinstellingen. Het is geen echte ondernemingsvorm. Het gaat hier om ondernemers die geen personeel in dienst hebben. Het kan ook slaan op een freelancer.

Een ZZP-er of ZZP'er is meestal één persoon die diensten of producten verkoopt en daarvoor de klanten een factuur stuurt. Een voorbeeld is een alfahulp van de thuiszorg.

De ZZP-er is zelfstandig in die zin dat hij/zij geen arbeidsovereenkomst heeft, maar wel diensten en/of goederen levert aan klanten of opdrachtgevers. Er is geen sprake van een gezagsverhouding, waardoor hij/zij geen werknemer is en niet onder de wettelijke bepalingen voor werknemer valt.

Tussen ZZP'ers en werknemers zitten de volgende verschillen:

Geen arbeidsovereenkomst maar een overeenkomst tot levering van een eindproduct of dienst.

Geen (verplichte) deelname aan werknemersverzekeringen, dus geen premies en rechten op uitkeringen voor:

WW

WIA

Vaak is het wel mogelijk zich daarvoor particulier te verzekeren.

Geen gezagsverhouding: de ZZP-er is eigen baas, en kan zelfs zijn opdrachten aan anderen uitbesteden.

Geen verplichting tot persoonlijk uitvoeren van de opdracht.

Gemiddeld minstens drie klanten of opdrachtgevers per jaar.

Minstens 1225 uur per jaar actief in zijn/haar bedrijf (ruwweg drie dagen per week gemiddeld).

Eventueel inschrijving bij de Kamer van Koophandel als bedrijf.

Mogelijk een VAR-verklaring van de Belastingdienst die een erkenning van de zelfstandigheid inhoudt en de opdrachtgevers of afnemers vrijwaart van betaling van premies en inhouding van belastingen.

Ik werk met zzp ers en freelancers en soms zit daar niet altijd een voordeel aan want de clienten moeten jouw dus betalen, wie gaat jouw nu betalen het verpleeg huis, je bent dan niet meer in dienst van het verpleeghuis maar van de clienten/bewoners. laat je goed informeren hierover.

groetjes Miranda

• marieke

ik denk dat zij in dit geval een ZorgZwaarteProtocol bedoeld.

bewoners worden ingeschaald naar een hoeveelheid zorg die zij krijgen en betalen daarvoor…

Ook wij werken in ons huis met de ZZP maar als ABer hebben wij er weinig mee te maken. de formulieren worden ingevuld door de Persoonlijk begeleider van de bewoners. ik blijf iedereen gewoon de activiteiten als normaal aanbieden variërend van individueel tot groepsgericht. Kan je hier helaas dus niet verder mee helpen.

groet Marieke

• lisette

Vanaf januari 2009 krijgen Verzorgingsinstellingen en Verpleeginstellingen te maken met de ZZP's die ingevoerd gaan worden. Dit zijn Zorg Zwaarte Pakketten.

Het woord zegt het al; Pakket 1 omvat minder uren aan zorg en dagbesteding dan Pakket 7 b.v.

Ook voor een ABér is het wel belangrijk om met de verpelgingsdienst samen te kijken waar de uren Dagbesteding in gaan zitten. Uren dagbesteding zijn niet alleen de Activiteiten die iemand groepsgewijs of individueel doet, maar omvat ook alledaagse dingen op een afdeling die als dagbesteding gezien kunnen worden en waar een bewoner door een ABér in wordt aangezet of ondersteund.

Dat dit alles nu in moet gaan houden dat iemand die pakket 1 heeft minder aan AB krijgt als iemand die pakket 7 heeft, vind ik persoonlijk erg ver gaan. Hier mag geen sprake van zijn!!!

• Pieter Bos

Er blijft een reguliere AB gelden.

Hieronder kan je de open activiteiten verstaan in een huis.

In zowel ons verpleeg- als verzorgingshuis zijn dit open inloop activiteiten.

Hier moet elk huis in principe 5 dagen in de week 2 activiteiten voor aanbieden.

Dit gedeelte valt onder de verblijfscomponent en hoeft niet betaald te worden uit de woonzorgcomponent.

Vanuit dit gedeelte heeft iedereen evenveel recht op AB.

Daarnaast is er het pakket gebonden gedeelte voor de AB of welzijnsmedewerker op de groep. Dit is voor een deel weergegeven in de vorm van dagbesteding. Ook kan er nog eventueel een gedeelte van de begeledingscomponent worden gebruikt.

In het verpleeghuis hebben wij gekozen voor een open inloop voor alle bewoners vanuit de verblijfscomponent. Daarnaast verzorgt de AB een aantal verenigingen voor Somatische bewoners meer dan voor PG omdat somatische bewoners vaak de voorkeur geven aan activiteiten buiten de groep. Het laaste gedeelte wordt door een SPW-er op de groep ingevuld. Voor een PG-groep van 32 bewoners rekenen wij hier ongeveer 1 fte voor.

Hopenlijk weet je meer zo.

Voor aanvullende vragen kan je altijd mailen.

Pieter Bos

Manager Zorg