Wie kan mij helpen aan de omschrijving van de rol van de ab'er. Ik ben dit nodig voor mijn scriptie en kan het nergens vinden in mijn schoolboeken..
M.V.G.
Miranda
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHallo Miranda,
Ik werk in Nieuwegein als activiteitenbegeleider. In de GGZ. Hieronder vind je een stuk wat misschien bruikbaar is.
Groet,
Floor
Organisatie SPB Nieuwegein, Altrecht
Dienst/Sector Kliniek
Afdeling Psychiatrische afdeling
Functie Activiteitenbegeleider
Kern van de functie:
Begeleiden van voornamelijk individuele patiënten en groepen bij activiteiten die reactivering en resocialisatie tot doel hebben.
Situatieschets:
De activiteitenbegeleiding richt zich op het vergroten van de handelingsbekwaamheid/zelfredzaamheid van patiënten in het dagelijks functioneren door middel van bijvoorbeeld individuele activiteiten, samenwerkingsopdrachten, het vergroten van de assertiviteit en het probleemoplossende vermogen.
Taken/verantwoordelijkheden in hoofdlijnen:
Voorbereiden en organiseren van activiteiten
Begeleiden van patiënten bij activiteiten/ Observeren tijdens de activiteitenbegeleiding
Deelnemen aan psychiatrisch werkplan bespreking/ Ideeën aandragen in een BHP en meedenken
Deelnemen aan overige overlegvormen
Beheren van materialen en middelen
Uitwerking in activiteiten:
Voorbereiden en organiseren van activiteiten:
Ø bereidt het activiteitenprogramma voor en probeert nieuwe technieken, materialen, activiteitsvormen en -opdrachten uit
Ø organiseert de activiteiten en biedt deze aan de patiënten aan
Begeleiden van patiënten bij activiteiten:
Ø analyseert, op indicatie van het behandelteam, de hulpvraag van een patiënt
Ø maakt een keuze uit activiteiten op basis van de verzamelde gegevens (mogelijkheden, problematiek en wensen van de patiënt) en stelt een activiteitenplan op dat in het multidisciplinaire behandelteam wordt besproken en vastgesteld
Ø begeleidt de patiënt bij de uitvoering van het activiteitenplan door de patiënt te informeren over onder andere de doelstelling en voortgang van het plan, te instrueren ten aanzien van de activiteiten, door feedback te geven en structuur aan te brengen.
Ø observeert en interpreteert tijdens de uitvoering van het BHP het functioneren van de patiënt in relatie tot de gestelde doelen.
Deelnemen aan psychiatrisch werkplan bespreking:
Ø bereidt psychiatrisch werkplanbespreking voor.
Ø neemt deel aan het psychiatrische werkplan van het behandelteam en stelt aan de hand van deze bespreking het activiteitenplan bij.
Deelnemen aan overige overlegvormen:
Ø rapporteert schriftelijk en mondeling de observaties en interpretaties aan de andere hulpverleners over het verloop van de activiteitenbegeleiding. Dit gaat via de mail en mondeling.
Ø neemt deel aan het werkoverleg activiteitenbegeleiding. Dit is een overlegvorm tussen Esther en Floor.
Ø neemt deel aan wekelijkse bespreking met teamleider waarin afspraken worden gemaakt over de uitvoering van het beleid met betrekking tot activiteitenbegeleiding en levert in dit kader een bijdrage aan het ontwikkelen van procedures en protocollen over activiteitenbegeleiding
Ø neemt deel aan supervisiebijeenkomsten
Ø regionaal overleg activiteitentherapeuten/begeleiders.
Ø Onderhouden externe contacten; - Trajectbegeleiding op 't Kluster
- De vrijwilliger vacaturebank
- Het netwerk vrijwilliger zorg
- ABC project in Utrecht Activiteitencentrum
- Buurtcentrum de Boog Nieuwegein
- Anders actief
- Bibliotheek Nieuwegein
- Kunstuitleen Altrecht
- Activiteitenmakelaar
- Vertegenwoordigers
- Teamdagen
Beheren van materialen, middelen en de activiteitenruimte:
Ø controleert de kwaliteit van de te gebruiken materialen en middelen en de ruimte ten aanzien van doelmatigheid, hygiëne en veiligheid
Ø bewaakt de voorraad van de te gebruiken materialen en middelen en plaatst bestellingen om de voorraad op peil te houden
Functie-eisen, vaardigheden en verantwoordelijkheden:
Ø kennis van materialen, handvaardigheidtechnieken en gereedschap is vereist. Daarnaast is kennis vereist van psychiatrische ziektebeelden en het kunnen vertalen van psychiatrische problematiek bij patiënten naar passende activiteitenplannen
Ø binnen het kader van de psychiatrische werkplanbespreking wordt vakinhoudelijk zelfstandig gewerkt. Eisen worden gesteld aan creativiteit en improvisatievermogen
Ø sociale vaardigheden zoals tact, inlevingsvermogen, motiveren en stimuleren zijn nodig voor het geven van een aanzet tot gedragsverandering bij de patiënt, bij het voorkomen van conflicten tussen patiënten en bij het multidisciplinair werken
Ø bij het uitvoeren van de activiteiten kan immateriële schade toegebracht worden aan de patiënten
Ø bewegingsvaardigheid is nodig voor het bedienen van elektrische gereedschappen zoals zaagmachines, nietmachines en houtbranders
Ø oplettendheid wordt gevraagd bij het tegelijkertijd toezicht houden op de veiligheid, individuele behandeldoelen en het groepsproces
Ø doorzettingsvermogen, volharding en geduld zijn nodig bij het activeren en stimuleren van de patiënten tijdens activiteiten.
Activiteitenbegeleiding SPB Nieuwegein
Als Activiteitenbegeleider in het SPB Nieuwegein heb je vooral te maken met klinische settings en soms met ambulante groepen. Na de voorbereiding van het programma zorg je dat het kan worden uitgevoerd in een sfeer van veiligheid en stimulans. Enthousiasme en het vermogen om grenzen te stellen zijn cruciaal.
Het accent ligt vooral op rehabilitatie, resocialisatie en zinvolle tijdbesteding. De activiteit is een middel om een doel te bereiken en het doel verder te kunnen uitwerken.
Voorbeelden zijn: handenarbeid, muziekactiviteiten, sport en spel, een bibliotheek, een internetcafé en de viering van de jaarlijkse feestdagen. Bij het begeleiden van de activiteiten kijken we naar het ‘gezonde’ deel van de mens, competentiegericht werken.
Je hebt te maken met toegankelijkheid van afdelingen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een open afdeling en een gesloten afdeling Hier komen patiënten binnen in een acuut stadium van hun ziekte. Vaak zijn ze verward, wat spanningen rond henzelf, maar ook in de groep kan geven. Een bijkomend probleem is dat de patiënten meestal niet bekent zijn. Je weet dus niet wat hun karakter is, hoe de ziekte zich bij hen uit en verloopt, hoe deze patiënten op jou reageren en hoe jij het best op hen kunt reageren. Om dit te bereiken moet je als activiteitenbegeleider deelnemen aan multidisciplinair overleg. Hierdoor krijg je meer inzicht in het ziektebeeld van de patiënt. En kan je tijdens activiteitenbegeleiding adequater reageren.
Doelen en activiteiten
Nu er meer zicht is in de doelgroep, kan er bekeken worden welke doelen en activiteiten daarbij doorgaans veel voorkomen.
Doelen bij cliënten met psychiatrische problemen
In hoofdlijnen zijn de doelen van activiteitenbegeleiding gericht op:
Ø Competentiegericht werken.
Ø Zinvolle tijdbesteding
Ø Therapeutisch ondersteunend werken in multidisciplinair verband
Ø Rehabilitatie en resocialisatie
Ø Arbeid
Ø Zelfzorg
Ø Het vergroten van handelingsbekwaamheid/zelfredzaamheid
Ø Het vergroten van de assertiviteit en het probleemoplossende vermogen.
Zo ongeveer alle doelen en activiteiten kunnen op de een of andere manier voorkomen. De soort activiteiten dat jij kunt aanbieden, hangt helemaal af van de setting. Daarom heeft het geen zin hier een gedetailleerde opsomming of beschrijving van activiteiten weer te geven. De manier van begeleiden geven we hieronder wel weer.
Passief begeleidend
Je begeleidt op afstand. Je schept voorwaarden als: uitnodigen van patiënten en het regelen van een ruimte. Je legt uit wat de bedoeling is, maar bemoeit je niet nadrukkelijk met de activiteit.
Deze rol kun je vervullen als je te maken hebt met een groep die weet wat er verwacht wordt en die er zelf invulling aan kan of moet geven.
Actief leidend
Deze rol vervul je als te maken hebt met een groep die nog veel leiding nodig heeft. Je neemt nadrukkelijk de leiding op je.
Combinatie van passief en actief
In veel gevallen zul je kiezen uit een combinatie tussen een actieve en passieve rol. Op een actieve manier introduceer je de activiteit en helpt patiënten op gang. Naarmate de groep er zelf meer raad mee weet, neem je meer afstand.
Literatuur;
· Crisishulpverlening; Frans Brinkman/Ruud van den Berg, 1992 Nijmegen
· Het woord aan de verbeelding, Spel en kunstzinnige middelen in het sociaal agogisch werk; Jan van Rosmalen, 1999 Houten
· Handboek groepsdynamica; Jan Remmerswaal, 1998 Soest
· Supervisie; Willemine Regouin, 2001 Assen
· Competentievergroting, N.W. Slot/H. J. M. Spanjaard
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?