Muziek met stokjes
De doelgroep: schoolkind
De inhoud van de activiteit:
- de kinderen zitten in de kring. Ze zingen het liedje ‘’kan je raden’’ kan je raden, kan je raden van je tierelierelak, van tierelierelak kan je raden, kan je raden wat zit er in de zak?
- Ondertussen loop ik met de zak met ritmestokjes door de kring. De kinderen moeten raden wat er in de zak zit. Ik help ze door vragen te stellen als:
- Is het van papier, rubber, plastic
- Voelt het glad, ruw, koud, warm, etc.
- Als ze het geraden hebben, geef ik ze allemaal een aantal 2 stokjes, ik neem er zelf ook twee. Ik leg een vorm voor (bijvoorbeeld, kruis, T), en de kinderen leggen het na. Hoeveel figuren kunnen we maken?
De doelen van de activiteit:
- de kinderen herkennen een voorwerp (in dit geval de stokjes) aan hen materiele eigenschappen
- de kinderen kunnen figuren met twee stokjes (na) leggen
- periodegevoel ontwikkelen door het begin en stoptekens
- de kinderen ontwikkelen hun ritmegevoel .
De ruimte: activiteiten ruimte
De tijdsduur: 30 minuten
materialen die je nodig is:
- stokjes
- zak
- paraplu
- weerplaten
Aandachtspunten bij het begeleiden algemeen:
- Let op de veiligheid
- Op een vriendelijke, belangstellende manier met de kinderen omgaan
- Goed uitleggen wat ze wel en niet mogen. Bijv. Je mag niet rennen en niet duwen vooral elkaar niet slaan met stokjes.
Aandachtspunten bij het begeleiden van de activiteit:
- laat de activiteit niet te lang duren.
- Geef het kind alle mogelijk tijd om mee te doen
Motovatie waarom ik voor de activiteit heb gekozen:
- Peuters vinden het heerlijk om muziek te luisteren en tegelijk tijd spelen en het is leuk om ze te zien hoe ze hun best doen om te concentreren.