Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

boerenbont

• joke

Graag wil ik met mijn doelgroep(Ik werk op een pg unit) boerenbont bordjes maken.

heeft iemand misschien sjablonen of patronen hiervoor?

groetjes Joke

• Cindy

Hey!!

Wat een leuk idee!!!

Die sjablonen wil ik dan ook wel als je ze vindt.

Groetjes Cindy.

• Elke

Heb geen sjablonen, wel het servies!

Als je niets vind wil ik het wel voor je overtrekken, een sjabloon heb je zo gemaakt uit een stuk karton of een plastic sheet. Laat maar weten wat je wil.

( geld natuurlijk ook voor jou Cindy)

• joke

Goed idee van de sheet ,ga ik proberen!

Bedankt Joke

• lydia nuijens

Hallo Joke,

Bij sommige hobbywinkels kun je speciaal ‘carbonpapier’ kopen om bestaande patronen over te trekken. Je tekent op het origineel het patroon over en wrijft het over het witte servies. De lijnen komen dan redelijk scherp en strak over. Het vergt wel een goede motoriek om dit ogenschijnlijk eenvoudige patroon over te schilderen.

Zou het niet leuk zijn iets te bedenken dat er veel op lijkt maar niet hetzelfde is? Dus niet 1 op 1 overnemen. Gebruik de fantasie van jezelf en van clienten om iets origineels te bedenken dat geinspireerd is op boeren bont. Wie weet wat er allemaal uit komt rollen ? Of er een thema van maken : ouderwets servies met typisch hollandse voorstellingen (molentjes, klompen en tulpen) als voorbeeld en vertalen naar deze tijd.

Boerenbont is trouwens een beschermd patroon. Dat wil zeggen dat wanneer je het rechtstreeks kopieert met bedoeling ‘verkoop’, de maker van het originele servies het jullie erg lastig kan maken. Sterker nog, volgens de wettelijke regels mag je zoiets niet namaken om het te verkopen. Dat is ook de reden waarom je er niet zo snel patronen van tegen zult komen, om namaak te voorkomen.

Het patroon mag je alleen overnemen wanneer je het voor eigen doeleind wilt gebruiken, dus het servies voor jezelf gebruiken.

Zodra je iets namaakt dat voor verkoop (of weggeven) bedoelt is, moet je altijd afwegen hoe groot het risico is dat je er door de rechtmatige eigenaar van het patroon/sjabloon/origineel op aangesproken zult/kunt worden. Het is net als bij afbeeldingen als Nijntje en dergelijke. Hier rust copyright op. Het wordt namaak en dat is verboden in Nederland.

Veel succes !

Groeten,

Lydia

(Ik werk voor veel dagcentra van zorginstellingen in Nederland en adviseer over productontwikkeling, trends en wet- en regelgeving, marketing en dat soort zaken)