Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

gezocht: bijbel voor dementerende cliente

• spuitje

Ik ben voor een activiteit opzoek naar een bijbel die geschikt is voor dementerende clienten. Wie kan mij helpen aan de auteur, titel en weet de prijs

Bedankt alvast,

Spuitje

• Jeanne

MIsschien hebben anderen ervaring met bijbellezen in deze doelgroep , ik niet, maar heb toch een tipje.

Ik weet de leeftijd van deze mevrouw niet, maar moest meteen denken aan de kinderbijbel die zij wellicht haar eigen kinderen heeft voorgelezen? Informeer eens bij de familie ( kinderbijbels zijn er nog niet zo lang, een jaar of 30-40. Anders zou ik een aantal (kinder) bijbels lenen van bv een geestelijk verzorger/predikant uit je wijk of collega's en gewoon maar eens uitproberen. Vaak zitten er mooie tekeningen bij, waarmee je een extra zintuig kan prikkelen.

Bij clienten uit de meer orthodoxe kerkelijke gemeenschappen werden/worden nooit kinderbijbels gebruikt, daar zou ik me gewoon aan de statenvertaling houden en die desnoods inkorten ( al zal familie dit heiligschennis vinden ;-) Hoewel moeilijk leesbaar voor ons zal het taalgebruik hen vertrouwd klinken.

• spuitje

Bedankt voor je reactie. Het gaat hier om een groepsactiviteit op een leefgroep waar R.K clienten (9) veblijven. De zv-ers en de activiteitenbegeleidsters werken met met leefstijlen en belevingsgericht werken. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat hun leefstijl christelijk is. Vandaar willen we dagelijks naast het gebed een stukje uit de bijbel aanbieden. De tekst moet niet te ingewikkeld zijn.

• Jeanne

Ik weet van Rooms Katholieken dat zij minder bijbel-vast zijn dan protestanten. Ze hebben wel veel mooie liederen en gezongen gebeden. Met wierook, beelden, iconen & symbolen pak je meteen wat extra zintuigen erbij, genoeg om creatief mee te zijn lijkt me.

Een kaarsje aansteken voor een zieke of een kleinkind dat examen gaat doen enz.

Bekijk bij een (christelijke) boekwinkel gewoon eens wat kinderbijbels. Ze moeten niet kinderachtig zijn, en niet teveel verhalend geschreven, maar dichtbij de oorsprong in makkelijke bewoordingen. Ik tik op Google “christelijke boekwinkel zeeland” in en vind een hele lijst! Medewerkers kunnen je zeker helpen. En een (verpleeghuis)pastoor in de buurt ook!