Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

individuele activiteiten

• Cindy

Beste allemaal,

Mijn vraag is de volgende;

Op mijn afdeling zijn we bezig met het opstarten van individuele activiteiten (voor dementerende ouderen) in het kader van de belevings gerichte benadering.

Heeft iemad hier ervaring mee? Vragen die bij mij opkomen zijn; hoe plan je dit in? wat bied je aan? wie moet het uitvoeren (perse AB)? hoe controleer je de uitvoering ervan?

Graag hoor ik jullie ideeen hierover.

Groetjes Cindy.

• vera

halo, ik werk sinds 1.5 jaar op een pg afdeling en doe bijna alleen maar individuele activiteiten omdat de doelgroep zo verschillend is. Vaak denken we allemaal moeilijk maar is het antwoord heel makkelijk. Een gesprek met iemand is al een individuele activiteit maar zal je een aantal dingen opnoemen die ik doe met bewoners:

-gesprek hebben met een bewoner aan de hand van foto`s van vroeger

- Samen zingen op de kamer

-samen een spelletje, samen schilderen

- samen afwassen

- een kopje koffie gaan drinken in t dorp

-snoezelen zowel op de kamer als in bad

- met een bewoner een levensboek maken

-wandelen buiten of door het huis

-1 x per week met een bewoner naar het winkeltje

-dier schoonmaken

Als je je bewoners een beetje kent weet je welke interesses of behoeftes een bewoner heeft en ana de hand van gesprekken kom je er achter.

Ik heb alle bijna alle ochtenden voor individuele activiteiten ingepland. Ik heb een klapper gemaakt en daarin gewoon weekschema`s gedaan.Hier noteer ik zelf ook altijd in wat voor activiteiten ik altijd doe. En verzorging of vrijwilleger heeft een voorbeeldje wat de mogelijkheden zijn met een bewoner .Als je afspreekt met de verzorging bv dat hun iemand individuele anadacht moeten bieden kun je die klapper gebruiken. Als iemand anders individuele aandacht aan een bewoner geeft moet hij/zij dat noteren met de datum erbij. Diegene schrijft in t kort wat ie gedaan heeft en als iets opgevallen is. Zo heb je een mooi overzicht hoe vaak een bewoner aandacht krijgt en kun je ook anderen erop aanspreken als je bv een hele week niets in die klapper ziet staan.Want tenslotte moet een heel team aandacht kunnen geven al is het maar in de vorm van een gesprek of spelletje daar hoef je geen ab-er voor te zijn.