Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Activiteiten voor ouderen en mensen met een beperking

  • ILC Hartstocht

    Hallo,

    wij zijn twee studenten die activiteiten moeten organiseren voor oudere mensen (verzorgingstehuizen) en/of met een beperking. Hierbij moeten wij op zoek naar activiteiten die ervoor zorgt dat deze doelgroep in aanraking komt met cultuur. We hebben al verschillende dingen opgezocht, maar we denken dat het toch nog te weinig is. We zijn vooral op zoek naar workshops voor deze doelgroep. Waar we zelf al aan dachten en al enkele dingen over gevonden hebben is bijvoorbeeld;

    - het maken van gedichten (bijv. over vroeg), samen met een dichter.

    - of samen schilderen met een echte schilder

    - boetseren leek ons ook erg leuk

    zulke dingen leken ons erg leuk. Nu hoop ik dat er hier nog mensen zijn die misschien wel ideeen hebben waar we wat aan zouden kunnen hebben! Of misschien dat deze hier al ervaring mee gehad zouden hebben!

    Alvast bedankt!!

  • petra

    Ik hou zelf erg van schilderen en heb voor mijn groep ouderen een schilderworkshop gedaan, als volgt: Bij xenos kun je kant en klare opgespannen doekjes kopen, doe niet te groot formaat en per persoon die schildert ,1 doek.

    Je zet klaar in de ab ruimte op tafel oudekranten potjes met water om kwasten schoon te spoelen , verschillende kleuren verf, kwasten en lappen om kwasten af te drogen tussendoor.

    Je begint dan met koffie en ik vertelde dat we allemaal een ding gingen schilderen van wat we buiten konden zien, zoals, wolkenhemel, wei, zonsondergang, strand, water, Al deze dingen hebben een kleur en een stemming. Iedereen krijgt de keus wat men wil schilderen en krijgt dan 2 klodders verf op zijn schoteltje. Mensen die zeggen dat ze niet kunnen schilderen, zeg je tegen dat je het samen doet.

    Dan mag ieder zijn doek helemaal volschilderen met de gekozen kleuren en onderwerp. De kleuren worden gemengd en daardoor worden het levendige schilderijen en doordat je maar 2 kleuren gebruikt, weer niet te bont en te druk. Het is prachtig om te zien hoe geconcentreerd men is.

    Na afloop heb ik 2 series van 5 schilderijen onder elkaar opgehangen in de ab-ruimte en we krijgen er heel positieve reakties op. En de mensen zijn erg trots.

    Onder elkaar hangen: 1 wolkenhemelmet blauw en wit of zilver, een zonsondergang, met geel en rood, een weide met groen en geel, een water, met blauw en grijs of wit, een strand met geel en bruin enz..

  • antjeee

    en je kunt het ook nog bij Xenos bestellen en op het adres laten afleveren, weet ik uit ervaring!

  • lydia nuijens

    wat ik vaak op de werkvloer heb aangeraden is contact opnemen met docenten van bijv. volksuniversiteiten die daar workshops organiseren. Zij hebben expertise, vragen niet het onderste uit de kan, hebben de materialen en kunnen vaak goed groepen leiden. Zo hebben we ook contact gezocht via de volksuniversiteit met een cursiste die al tien jaar boetseerde en het leuk vond om (voor niets !) een les te geven aan ouderen. Dat werkte zo prima, dat ze vier maal per jaar langs komt en alleen de materiaalkosten berekent.

    Het is altijd handig wanneer je zelf niet zo veel kennis hebt of niet weet waar je de materialen vandaan moet halen (en dus ga je naar de lokale winkel waar het dan vrij prijzig is over het algemeen), dat je iemand met de nodige expertise erbij haalt. Dit kan een vrijwilliger zijn (via de vrijwilligers databank) of een cursist van een cursus.

    Dit kan met bijv. tekenles, portrettekenen maar ook via een muziekvereniging of dansvereniging iemand uitnodigen die iets wil vertellen en daarna aan de slag gaat.

    veel plezier !

  • inge beks

    hallo,

    in het verzorgingshuis waar ik werk hebben we zoals ieder jaar een feestweek,nu ben ik eigenlijk op zoek naar een aantal leuke ideetjes om de opening zo leuk mogelijk te maken voor de bewoners,vorig jaar hebbenw e dit aangepakt met een een klas van de lage school en met het uitgooien van balonnen,dit jaar bestaan we 20jaar maar ik zou het fijn vinden als ik wat advies zou kunnen krijgen,ik dacht eerst zelf te beginnen met een gedicht over de 20 jaar met een kopje koffie en thee derbij vervolgens val ik stil,heb echt geen flauw ideee,dus alle hulp zal fijn zijn,avnwege bezuinigingen waaar er waarsch nog wel wat mensen over mee kunnen praten wil ik het zo goedkoop mogelijk houden,

    ik hoop wat van jullie te horen,

    mvg inge beks

  • p ruiter

    Vaderlandse liederen zingen (b.v. Piet Hein en daarbij een foto van een oude (batavia-) boot

    Voorlezen uit geschiedenisboeken (vereenvoudigd) of kerkgeschiedenis

    Foto's van vroeger (b.v. oude kerkgebouwen)

    Museabezoeken

    Zomaar wat suggesties om jullie verder te helpen.

    Groet!

  • Rosita Adam

    Hallo meiden die ook activiteitenbegeleidster zijn of willen worden…..ed…

    Bedankt voor jullie ideetjes!

    Hier bij heb ik wat leuke ideen voor jullie :

    Film middag > pietje bell vonden ze erg leuk (Sommige ook echt niet maar ja kan je ook niet weten van te voren!) of een natuurfilm vinden ze mooi.

    Muziek cd zoals andre rieu ofzoiets frans bauer misschien !

    Kerst liedjes met koffie en een hapje sapje borreltje!

    Verwendag voor de mensen ga ik geven ik ben nog op zoek naar vrijwilligers die me willen helpen ! nagels lakken, haar doen , opmaken ….

    Hier vroegen de mensen bij mij om ha ha !

    Kerstbal maken !

    Simpele kerstballen kopen doorzichtige ofzo of papieren piep schuim.

    Deze beplakken of op schilderen.

    Of een echte kerst bal bijvoorbeeld rood en deze met glitters en andere plakfiguurtjes beplakken.

    veel plezier je mag me altijd mailen !

    Groetjes Rosita.

    inge beks schreef:

    >

    > hallo,

    > in het verzorgingshuis waar ik werk hebben we zoals ieder

    > jaar een feestweek,nu ben ik eigenlijk op zoek naar een

    > aantal leuke ideetjes om de opening zo leuk mogelijk te maken

    > voor de bewoners,vorig jaar hebbenw e dit aangepakt met een

    > een klas van de lage school en met het uitgooien van

    > balonnen,dit jaar bestaan we 20jaar maar ik zou het fijn

    > vinden als ik wat advies zou kunnen krijgen,ik dacht eerst

    > zelf te beginnen met een gedicht over de 20 jaar met een

    > kopje koffie en thee derbij vervolgens val ik stil,heb echt

    > geen flauw ideee,dus alle hulp zal fijn zijn,avnwege

    > bezuinigingen waaar er waarsch nog wel wat mensen over mee

    > kunnen praten wil ik het zo goedkoop mogelijk houden,

    > ik hoop wat van jullie te horen,

    > mvg inge beks

  • Astrid

    Hallo Rosita

    Ik las in je berichtje dat je misschien voor jou clienten een verwendag ging organiseren.

    Nou is mijn vraag, is het je gelukt en zoja hoe heb je dat gedaan zijn er leerlingen van een school gekomen?En waren daar kosten aan verbonden?

    Hoe vonden de dames de verwendag?

    Groetjes astrid

  • Anke van Huizen

    Ik zag het briefje waarin jullie vragen of iemand ervaring heeft met het tekenen met ouderen.

    Ik ben kunstenaar/illustrator,ik geef in mijn eigen atelier teken-en schilderworkshops maar ik ben ook aktiviteitenbegeleidster in een verzorgingshuis en geef daar teken-en schilderlessen aan ouderen.

    Dus…

    Groeten Anke

  • Margie

    Ik werk ook bij een thuiszorg organisatie als activiteitenbegeleider, via mijn werkgever, was het mogelijk om bij de plaatselijke bibliotheek spelmateriaal plus boeken waarin allerlei thema's en onderwerpen staan die betrekking hebben op de doelgroep activiteiten begeleiding met ouderen en dementerende ouderen. Je kunt er ook n cursus volgen bijv. voorlezen aan ouderen. Zie de website: www.bezig@bibliotheek.nl. Voor 27 euro kan je dan via je werkgever n pasje aanvragen, waarmee je dan boeken en spelmateriaal voor n half jaar kunt lenen. Misschien n idee ook voor jullie, ik heb er wel veel aan. Ze geven ook workshops en er is ook vaak n volksuniversiteit aan verbonden. Succes ermee!