Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

peuterproject

• Marion

Op mijn nieuwe werk in een verzorgingshuis ga ik het peuterproject nieuw leven inblazen.

Ik heb hier echter nog geen ervaring mee dus wildde vragen welke activiteiten er ongeveer in andere huizen gedaan worden.

Marion

• Krista

In mijn stage werden de clienten geplaatst bij de peuters en niet andersom. Er is dus een peuterleidster die met de kinderen werkt, ouderen zitten daarbij en worden evt ondersteund door AB-er of vrijwilliger. Kinderen zingen hun liedjes, spelen met ballonnen/ballen/linten, knutselen iets, maken muziek. Samen iets drinken en knabbelen. Ouderen worden overal zoveel als mogelijk bij betrokken.

Een regel was: als ouderen echt gaan zitten slapen, worden ze weer terug gebracht, want slapen “doe je in je bedje”. En er was zo'n enorme wachtlijst dat er voor een slapende oudere wel 3 anderen stonden te popelen. Er werd met wachtlijst en reserves gewerkt. Wanneer een oudere ziek was of een dagje geen puf had werd de plaats meteen met een reserve opgevuld.

Activiteiten dus vooral veel zingen, muziek, bewegen, verkleden, bellenblazen, eigenlijk veel zintuigstimulatie voor jong & oud. Het programma werd vooral geleid door peuterleidsters. Wel samen evalueren en ideeen inbrengen.

• Cindy

Hallo Marion,

Mijn antwoord komt gedeeltelijk overeen met dat van Krista, alleen ik laat de peuters wel op mijn afdeling komen, van een verpleegtehuis. Het maakt vaak niet uit wat je doet, de peuters zelf zijn al de activiteit zeg maar. En bij ons is er dus ook geen wachtlijst.

Succes met het opzetten van deze super-leuke activiteit!

Groetjes Cindy

• mariekevv

bij een gebrek aan peuters ben ik een soort gelijk project met kleutertjes gestart, deze haal ik elke week op van een nabij gelegen basisschool.

de kleutertjes komen naar de afdeling toe (zo blijven de dementerende bewoners in hun eigen vertrouwde omgeving)

qua activiteitenaanbod kan ik me aansluiten bij boven genoemde berichten.

ik kan je nog wel aanraden om het boek gedeelde werelden van c mercken te lezen (ISBN: 9050505171 )

ik ben zeer enthousiast over dit project en met mij de bewoners, familie, de kleuterschool.

met vriendelijke groet Marieke

• M. van Stokkom

Ook bij ons is er al jaren in huis een peuterprojesct. Zo'n tien jaar geleden heb ik de plaatselijke peuterspeelzaal benaderd met onze vraag. Deze hebben daar enthousiast op gereageerd. Nu komen iedere maand zo'n tien peutertjes met hun begeleiders en sommige moeders naar ons huis en verblijven bij de DVO. Toen het begon zijn ze gestart bij de dementerenden, maar dit was een te kleine groep voor de kinderen en de bewoners waren na hun bezoek erg vaak onrustig. Daarom hebben we destijds besloten om dit met de dagverzorging bezoekers te organiseren.

Het blijft altijd leuk en interressant om de interactie tussen de kinderen en de ouderen te zien.

• Krista

Nog even voor de duidelijkheid: de peuters komen uiteraard naar het verpleeghuis toe. maar de ouderen draaien met hen mee. De insteek van de activiteiten/spelletjes is dus dat het leuk is voor de kinderen, en ter tweede passend (niet te druk, toegankelijk, evt. te begrijpen/volgen) voor de ouderen.

• karin

Hallo Mariekevv,

Ik werk sinds kort op een somatische afdeling in een verpleeghuis. Wij wilden graag ook kleuters uitnodigen om bij onze clienten te komen. HIer moeten we een geheel plan voor schrijven. Mijn vraag is of jij misschien zo;n plan hebt met hoe zo'n dag eruit ziet. Dan hoeven wij niet nog een keer hetzelfde uit te vinden.

Karinmariekevv schreef:

>

> bij een gebrek aan peuters ben ik een soort gelijk project

> met kleutertjes gestart, deze haal ik elke week op van een

> nabij gelegen basisschool.

> de kleutertjes komen naar de afdeling toe (zo blijven de

> dementerende bewoners in hun eigen vertrouwde omgeving)

> qua activiteitenaanbod kan ik me aansluiten bij boven

> genoemde berichten.

> ik kan je nog wel aanraden om het boek gedeelde werelden van

> c mercken te lezen (ISBN: 9050505171 )

> ik ben zeer enthousiast over dit project en met mij de

> bewoners, familie, de kleuterschool.

> met vriendelijke groet Marieke