hoi, ik werk op het moment als verzorgende bij ouderen. Ik wil graag iets gaan doen als activiteitsbegeleidster. Hoe moet ik nu verder. Is daar een cursus voor of een opleiding. Wie kan mij advies geven ?
groetjes willie
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHallo Willie.
Als activiteitenbegeleider zijnde zeg ik natuurlijk; goede keuze!!
Voor het beroep activiteitenbegeleider heb je een opleiding nodig. Als ik naar mezelf kijk, ik heb de opleiding 2 jaar geleden afgerond, heb ik SPW-niveau 4 gedaan. Dat is de eerste 2 jaar woonbegeleiding en actviteitenbegeleiding bij elkaar, en het derde jaar is de uitstroom dan activiteitenbegeleiding.
De opleiding heb ik gevolgd bij het ROC in Eindhoven, en duurde dus 3 jaar. Ik heb het in de BBL- vorm (Beroeps - Begeleidende - Leerweg) gevolgd, en dat wil zeggen; 1 dag per week naar school en minimaal 18 uur werken (oftewel stage).
Ik mocht mijn stageplek zelf bepalen, zolang ik maar wel 18 uur per week minimaal aan de slag kon. Het nadeel is wel dat je vaak als ab-ers niets tot nauwelijks betaald krijgt tijdens je stage-periode.
Hopelijk kan je hier wat mee. Succes!
Groetjes Cindy
hoi,
Ik dacht maar weet het niet zeker dat je de opleiding ook in een jaar kan doen omdat je al een diploma en ervaring hebt.
Daarnaast kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld als verzorgende te gaan werken op een dagverzorging; je doet dan weinig activiteiten maar hebt wel veel meer contact met de ouderen.
tes
je kan natuurlijk ook solliciteren op een assistent functie ( ass AB-er) waardoor je een betaalde baan hebt die je als stageplaats kan gebruiken. Nadeel is dat je dan maar 1 werkervaringsplek hebt, maar wel een betaalde!) Maar als je eigenlijk al weet met welke doelgroep je het liefst werkt, of je wil bij dezelfde instelling gaan werken als je nu doet. Kan je gewoon wat minder uren gaan werken. Misschien betaalt je baas wel mee aan de opleiding.
groet Jeanne
Hoi Willie,
Dat je de opleiding in een jaar kan doen klopt, maar dan is ervaring of een niveau 3 diploma (o.a. kinderopvang) wel handig, is mijn ervaring met de ‘1 jaars-stagiaires’.
Verder is huiskamerassistent ook een optie.
Zelf heb ik ook op een groepsverzorging gewerkt, daar mag/moet je als verzorgende veel activiteiten doen.
Succes! Groetjes Cindy
hallo.
Ook ik heb een vraag hierover.
Ik ben verzorgende ig en heb van 4 mensen te horen gekregen dat omscholen beter zou zijn voor mij ivm rugklachten.Ik dacht aan act.beg.
Maar omdat ik al flink wat jaren in de verzorging werk,wil ik ook een verkorte opleiding gaan doen.Weet iemand welke dit is en waar je deze kan doen?
Groetjes,Edith.
hallo,
ik heb altijd gewerkt als verz IG, maar werk sinds 4 jaar op een activiteitencentrum voor doven en slechthorende jong senioren. Ik werk in de functie als activiteitenbegl niveau 4 en stel allerlij act. programma's op enz enz. Ik heb inmiddels scholing aangevraagd om het “papiertje”nog te hebben. (spw ab 4).
Maar wat ook een optie kan zijn. Hier ben ik zelf nu ook aan het onderzoeken:
het EVC traject (zoek het maar op op het internet) op deze manier kun je als je al ervaring hebt maar nog geen diploma een verkorte opleiding krijgen. dit kan zelfs leiden tot een opleiding die misschien maar een half jaar duurt.
heeft hier iemand misschien al ervaring in? graag reacties
gr marijkeedith schreef:
>
> hallo.
> Ook ik heb een vraag hierover.
> Ik ben verzorgende ig en heb van 4 mensen te horen gekregen
> dat omscholen beter zou zijn voor mij ivm rugklachten.Ik
> dacht aan act.beg.
> Maar omdat ik al flink wat jaren in de verzorging werk,wil ik
> ook een verkorte opleiding gaan doen.Weet iemand welke dit is
> en waar je deze kan doen?
> Groetjes,Edith.
Hallo,
Ik ben afgelopen september gestart met de opleiding SPW 4 richting activiteitenbegeleiding, nadat ik acht jaar als verzorgende IG heb gewerkt.
Ik heb een EVC- procedure doorlopen en de uitkomst was dat ik in de kopklas kon instromen. Ik rond de opleiding in 1 jaar af. De kopklas is speciaal voor mensen met voldoende werkervaring. Welke ROC hier allemaal mee werken weet ik niet, maar in iedergeval wel het ROC van Twente.
Wel moet je een baan (vrijwillig of betaald voor 20 uur per week) hebben die aansluit bij de opleiding.
groetjes Angelique
angeligue
toen jij begon met het evc traject, had jij toen al ervaring als activiteitenbegeleider of is het traject gebasseerd op alleen je ervaring uit de zorg? Ik heb nu heel heel ervaring als activiteitenbegl. Zou het dan ook misschien mogelijk zijn om het minder dan een jaar te kunnen halen? Graag je reactie.
marijke
Hoi Marijke,
Sorry voor de late reactie.
Ik had een half jaar ervaring als ab-er. Daarvoor heb ik tien jaar gewerkt als ziekenverzorgende. Bij mij in de klas zitten ook mensen die langer ervaring hebben als ab-er, zij volgen hetzelfde traject als mij. Roc van Twente bied alleen dus het eenjarige traject, als verkorte opleiding aan. Het is maar 1 dag in de week
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?