Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

intregratie ab en de zorg

• lia

Hoy collega`s

Ik werk als ab in een huisk met 13 pg bewoners,van half 10 tot 15.00 uur 4 dagen.

Nu wil men dat ik intregreer in de zorg,zoals helpen met het ontbijt waarnodig,koffie thee keuken opruimen,enz ik doe dit allemaal al nood gedwongen en merk dat ik meer voedingsass ben dan ab,de actviteiten komen nu vaak in het geding soms helemaal geen tijd meer voor.

Ondanks dat ik mijn signalen afgeef wordt er niet echt geluisterd naar mij,ik moet nu een plan maken hoe de ab in de zorg kan intregeren,maar hoe pak ik dat nu aan.

Dus wie heeft hier ervaring mee en kan mij van een plan of tips voorzien.

alvast bedankt Lia

• Cindy

Hallo Lia,

Met dit probleem heb ik ook gezeten. En het zal niet meevallen. Mijn ervaring is dat het verzorgende personeel met een heel andere kijk naar de ab kijkt als dat wij ab-ers dat doen.

Ik heb activiteiten opgestart op mijn afdeling met 30 pg-bewoners zoals ontbijtgroepje (met 6 bewoners in een apparte ruimte ontbijten, eitje koken, krant voorlezen en evt. samen opruimen) Kookgroepje (ipv de reguliere maaltijd samen met een aantal bewoners een complete maaltijd koken. Koffie drinken met een aantal bewoners appart en dan bijv. een gespreksonderwerp uitzoeken vantevoren waar je het over kan hebben.

Ook help ik mee met badsnoezelen (weet niet of dat bij jouw voor komt) zodat de bewoner een activiteit aangeboden krijgt waar ik ook bij kan helpen in de zorg.

Wat ik ook merk is dat de funcite ab-er af en toe wat onduidelijk met zich mee brengt, misschien dat het helpt om je functie, taken en verantwoordelijkheden toe te lichten in een bijeenkomst met je team. Dit ben ik namelijk ook van plan.

Het zal moeilijk blijven, maar de aanhouder wint. En zolang de bewoners het naar hun zin hebben is het voor ons ook een stuk makkelijker.

Succes, groetjes Cindy.

• lia

een ontbijtproject heb ik uitgwerkt op papier ingelevert vind men niet oke,als ik om half 10 begin moet ik maar gewoon ff brood smeren,apart zitten is geen ruimte in ons huis alles speelt zich in de huisk af.oke badsnoezelen is een goed idee maar we hebben geen bad misschien gebruik ik je tip voor snoezeldouchen.

moeilijk zal het blijven,ben ik met je eens,krant voorlezen spel enz doe ik dagelijks maar de laatste tijd gaat er meer tijd in andere dingen zitten.ach ab zijn is niet ltijd makkelijk maar wel ontzettend leuk.

bedankt voor je tips gr lia

• G

Hallo,

Ik heb zelf 3 jaar op de meerzorg gewerkt en daarna in het verpleeghuis, ook hier wilde men integratie ab in zorg. Wij zijn er achter gekomen dat dit absoluut niet werkt!

Altijd komt er wel iets tussen, waar door je alleen maar bezig bent met eten, drinken, toilet e.d. Er is dan geen ruimte en tijd meer voor een kwalitatief goede activiteit, je kunt wel snel iets tussendoor doen b.v. krant of spel o.i.d. maar met welk doel dan??? Je sneeuwt dan onder als AB 'er!

Ik zou toch je bedenkingen goed en duidelijk motiveren!

Succes!!!

• mariekevv

Ook ik ben bekend met de problemen in verdeling van de taken.

Ik werk op een afdeling met 24 dementerende (mogelijk wordt dat uitgebreid naar 26)

Wij hebben 2 huiskamers waar gegeten wordt en een deel van de activiteiten plaats vinden. het afgelopen jaar is er bij ons op de afdeling eea veranderd qua het aanbieden van activiteiten. in de oude situatie zaten wij als aber samen met een voedingsassistente op de huiskamer en boden wij activiteiten aan. idd veel spel activiteiten en krant voorlezen want meer ruimte was er niet.

nu hebben wij gelukkig nog een ruimte over die eigenlijk niet tot nauwelijks werd gebruikt. in overleg met het teamleider is er besloten dat de ab meer groepsgerichte activiteiten gaat doen in die ruimte met mensen van een min of meer gelijk niveau.

WIj zijn nu gestart met een reminicentiegroep en een geheugenfitnessgroep. op het moment dat de ab in de apparte ruimte zit bieden de voedingsassistenten en collega's van de zorg een simpele activiteit in de huiskamer aan om sfeer te creren

Ik moet toegeven het loopt nog lang niet zo soepel als we zouden willen maar een begin is er. In de toekomst willen wij dit nog meer gaan uitbreidden. Het enigste wat ik persoonlijk in deze situatie nog mis is de tijd voor individuele activiteiten.

succes met het aanpakken van dit probleem, de enige tip die ik je kan geven is laat de moed niet gelijk zakken als het tegen zit, de aanhouder wint

• Cindy

Hoi Lia,

Ik wilde toch nog even op je berichtje reageren. Ook wij hebben geen bad, helaas dus snoezelen wij op een badbranchare of op de grote badstoel. Maar badsnoezelen kan je ook op de kamer doen, uitgebreid wassen op bed met alles wat je ook gebruikt in de badkamer.

En het ontbijt pas na half 10 is wel erg laat ja. Maar goed er zijn meer mogelijkheden. Ook ik zit met ruimtegebrek. Ik ga toch in de huiskamer zitten appart met een aantal bewoners.

Nog 1 laatste (mischien bruikbare) tip voor je om de zorg ook wat warm te krijgen; een overzicht van aan te bieden individuele activiteiten zichtbaar ophangen. Dit dan zo ordenen dat je per bewoner een overzicht krijgt wat de bewoners aanspreekt om o.a. rust aan te bieden. Dit project ben ik ook aan het opstarten, en op de afdeling naast ons werkt het prima. Het hoeven maar kleine activiteiten te zijn zoals; sigaretje aanbeiden, tijdschrift lezen, foto's kijken, diertjes voeren, planten watergeven etc.

Hopelijk kan je hier nog wat mee, en de aanhouder wint!!

Groetjes Cindy.

• Mario

Ik wil toch graag reageren op jouw noodkreet. Ik denk dat het werk nogal vertroebeld wordt door werkzaamheden die je als ab-er opgedragen krijgt. Werkzaamheden zoals helpen bij het eten en de toiletgang. Een ab-er is daar niet voor opgeleidt en wordt daar ook niet voor betaald. We hebben een volwaardige mbo/mdgo opleiding genoten en behoren niet als veredelde ziekenverzorgende behandeld te worden. Ons beroep is gericht op het aanleren en onderhouden van sociale vaardigheden, omgaan met ontspanning, educatie, rehabilitatie ed.

Ik denk dat het van belang is uit te voeren wat ons het beste lijkt. Juist mensen binnen jouw werkgebied hebben jouw soort zorg nodig. Juist de zorg waar de laatste tijd zo op bezuinigd wordt.

Misschien is een werkbezoek aan de psychiatrie of andere doelgroep eens goed om de essentie van ons vak te leren begrijpen.

Gr. Mario