Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Begeleidingsplan

• Maureen

ik heb dit gebruikt:)

1) Gegevens vaststellen/verzamelen.

Sjors is een jongen van 12 jaar, hij gaat dit jaar voor het eerst naar de middelbare school. Op de basisschool is vast gesteld dat hij Autisme heeft. Hij wordt snel afgeleidt, en moet ook van tevoren weten wat hij die dag gaat doen. Op de basisschool hebben ze dit gedaan door middel van pictogrammen. Het laatste jaar hebben ze dit veranderd door middel van een rooster, dit was alvast de voorbereiding voor de middelbare school. Gelukkig is het allemaal goed gegaan. En Sjors weet nu dus wat hem te wachten staat.

2) Het probleem/ de begeleidingsbehoefte vaststellen.

Sjors heeft een strakke schema nodig(structuur) zo weet hij precies wat die moet doen. Ook wordt hij snel afgeleid dus moeten wij er ook voor zorgen dat hij op de juiste plek in het klaslokaal zit zodat die niet afgeleidt wordt.

3) De begeleidingsdoelen formuleren

 Specifiek:

 Wat willen we bereiken?

Dat Sjors niet snel afgeleid is. Wordt die dat wel apart zetten(voor op de middelbare school, zijn al 3maanden bezig op de basisschool)

 Wie zijn erbij betrokken?

Alle docenten, en leerlingen

 Waar gaan we het doen?

In het klaslokaal

 Wanneer gebeurt het?

In de lessen

 Welke delen van de doelstelling zijn essentieel?

Dat Sjors niet afgeleid wordt en zich beter kan concentreren op zijn werk.

 Waarom willen we dit doel bereiken?

Als Sjors niet afgeleid wordt kan hij zich beter concentreren op zijn werk en zijn ze presentaties beter.

 Meetbaar:

Sjors krijgt sommige lessen apart les van een andere docent. Dit doen we om te zorgen dat hij niet uit de concentratie komt. En zich blijft focussen op het werk. We geven hem 3maanden de tijd om ook goed ze best te kunnen doen in de klas.

 Acceptabel:

De docenten zorgen ervoor dat Sjors overal bij betrokken als hij gewoon in de les zit, en dat hij zich niet gaat vervelen zodat zijn concentratie 0,0 is. Ook zorgt de docent ervoor van wie hij af en toe ”privéles” krijgt dat hij zijn aandacht er bij houdt.

 Realistisch:

Na elke 4 weken wordt er een evaluatiegesprek gehouden met Sjors en zijn ouders.(basisschool, en voor verder op middelbareschool.)

 Tijdgebonden:

De basisschool is al begonnen met het concentreren van Sjors op het werk, na groep 8 gaat de middelbare school hiermee verder. Ze willen proberen dat Sjors na 3maanden bijna geen “privé lessen” meer nodig heeft.

• Maureen

dit hoort er ook nog bij:O

De begeleiding uitvoeren

Sjors gaat de eerste paar maanden samen met een privédocent les volgen, daarbij komt dus dat die niet in de klas zit met de theorie lessen. Na 3 maanden gaan ze proberen of Sjors in de klas kan. Kan dit niet gaan ze weer van vooraf aan beginnen. Sjors gaat na de 3 maanden elke dag 2 uurtjes in de klas bij theorie lessen.

6)De begeleiding evalueren

Elke dag wordt er besproken hoe de dag is verlopen. Elke dag samen met Sjors en ze docent. En 1x in de week met zijn ouders. Er wordt een map met rapportage bij gehouden van Sjors de komende school jaren van hoe die het doet.

• Ray

Werkplan:

 Stap 1 - Gegevens cliënt:

(S) is een jongen van 10 jaar en zit op een speciale basisonderwijs.

Hij heeft behoorlijk last van concentratie stoornis en zijn werktempo is erg laag.

Ook wordt hij snel afgeleid en doet hier zelf niet veel aan.

(S) heeft Astma als ziekte en weegt vrij zwaar voor zijn leeftijd.

 Stap 2 - Het probleem:

(S) heeft last van concentratie stoornis en wordt dus snel afgeleid.

Hij zegt zelf dat het komt door de onrust om hem heen.

Zijn werktempo is hierdoor ook erg laag.

 Stap 3 - De begeleidingsbehoeften:

De cliënt heeft behoefte aan een rustige werkplek.

Ook heeft hij behoefte aan extra hulp.

Dus dat ik even bij hem ga zitten en samen met hem dingen ga lezen of vragen ga stellen over zijn opdracht.

Zo blijft zijn aandacht ook weer bij zijn werk.

 Stap 4 - Afspraken met de cliënt:

De cliënt mag zelf bij ons komen vragen of hij ergens anders mag zitten, dit mag ergens anders in de klas zijn, of op het kantoortje van de meester.

Hij krijgt sowieso een ander plek in de klas.

De kinderen zitten in groepen dus hij mag aan een andere groep zitten.

Ook moet hij de kinderen zelf waarschuwen die hem storen.

Deze dingen moeten onder zijn eigen verantwoordelijkheid zitten.

Want dit hebben we met hem afgesproken, ik zal hem waarschuwen en helpen herinneren maar als hij er zelf niets aan doet dan gaat de straf gewoon door.

 Stap 5 - Uitvoering:

(S) gaat de komende twee weken deze afspraken nakomen.

Hij haat als hij gestoord wordt door een leerling de gene die stoort waarschuwen.

Hij mag bij ons hulp komen vragen.

Ook mag hij op een andere plek zitten als hij vind dat dat nodig is.

Maar dan moet hij dat welbij ons aangeven.

Als wij vinden dat het nodig is mogen we ook zeggen dat hij op een andere plek mag zitten.

Het moet hem dan wel duidelijk gemaakt worden dat het geen straf is maar, dat het voor zijn zelf is.

Hij moet hier dan wel in meewerken.

Maar zelf ga ik ook op hem letten en ga af en toe bij hem zitten en ga met hem samenwerken.

 Stap 6 – Evalueren:

Elke dag ga ik met (S) bespreken hoe de dag is besproken.

Als ik vind dat het goed is gegaan dan complimenteer ik hem, maar als ik het niet goed is gegaan dan vraag ik hem om de reden en wat daar dan nog aan gedaan moet worden.

Ook vraag ik aan hem zelf hoe hij vind dat het is gegaan en waarom wel of niet.

Verder ga ik ook zelf bijhouden op papier dus een korte rapportage hoe de dag is verlopen.

• jacqueline

wie kan mij een ingevulde starr methode als voorbeeld geven

• Esther

Lopen jullie geen stage waar jullie een voorbeeld hebben van een begeleidingsplan?

• Anke

Veel van jullie hebben het nodig voor de opleiding….dan krijg je toch ondersteuning/les o.i.d. van een trainer/docent hoe je dat aan moet pakken (of je moet hier zelf om vragen als je PGO of CGO onderwijs volgt)??

• lisette

hoe kan ik een begeleidingsplan maken voor een ADHD kind.

please help mij om in elkaar te zetten.

• Rosemarie01

Denk niet dat het de bedoeling is om hier om kant en klare begeleidings plannen te vragen

Je zou gerichte vragen kunnen stellen zodat we daar antwoord op kunnen geven.

Succes ermee

• gezina de vries

Wie heeft er een begeleidingsplan voor mij?

van verstandelijk gehandicapten:)

ik zou er heel erg mee geholpen worden…..een voorbeeld dus…

Alvast Bedankt

• Rosemarie01

Je zou ook gericht een vraag kunnen stellen zodat je hem toch zelf kan maken

Dan een voorbeeld over te schrijven

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.