Senioren Yoga

?Ik krijg weer warme voeten?..?

??.. ?Ik liep in een mooi bos? met mijn vader. ?

….? Die klanken voel ik helemaal in mijn lichaam?..

Sinds oktober 2006 heeft het woon? en zorgcentrum Het Hoge Heem in Uithoorn een speciale Yogavereniging voor senioren. Het huis heeft 140 bewoners en 70 aanleunwoningen.

Sinds september 2006 zijn alle activiteiten omgezet in verenigingen waar bewoners lid van kunnen worden. Een van deze nieuwe verenigingen is de Yogavereniging waar zes bewoners elke vrijdag morgen, onder de bezielende leiding van yogadocente en ademtherapeute

An Schellekens (79 jaar), een uur yoga volgen.

Enkele bewoners hebben eerder yoga gedaan, maar er zijn er ook die hiermee voor het eerst kennismaken. Ook op oudere leeftijd is het goed om te leren hoe je je eigen lichaam kunt spannen en ontspannen. Door de oefeningen leren we om de spanning los te laten.

Het voelen is een essentieel onderdeel van de les en dat is voor sommige bewoners best even wennen: wat voel je, hoe voel je, welke spier voel je, wat is suggestie en wat is werkelijkheid?

Het bijzondere van de seniorenyoga is dat alle oefeningen zo zijn aangepast dat ze op een stoel zonder leuning gedaan kunnen worden.

Het is verbazingwekkend dat je echt elke spier kunt spannen terwijl je zit.

We beginnen de yogales meestal door eerst contact te maken met de adem. De ogen worden gesloten. Vervolgens wordt de aandacht verlegd naar de voeten waarmee diverse oefeningen worden gedaan. Het navoelen met gesloten ogen is belangrijk om te leren wat de oefeningen met je lichaam hebben gedaan. Hierna doen we oefeningen met de benen, het zitvlak, de buik, de rug, de armen, de handen, de schouders, en eindigen we bij de nek en het hoofd.

De ademhaling speelt daarbij een belangrijke rol. Hoeveel mensen hebben een goede buikademhaling? Door de bewoners hier op te wijzen en te laten ervaren hopen we een stukje bewustwording te bereiken waarbij het uiteindelijke doel is dat ze op een goede manier ademen.

We sluiten de yogales af met een concertje van klankschalen of een meditatieoefening. In beide gevallen voelen de bewoners zich uitermate ontspannen.

Ook op sociaal gebied gebeurt er veel in deze groep.

Het is opmerkelijk dat bij de ontspanning bewoners zich ook vrij voelen om ervaringen met elkaar te delen. Dit kunnen levenservaringen zijn die plots bovenkomen of gevoelens die ze met elkaar willen delen. Door de vaste samenstelling van de groep groeit er een vertrouwensband. Het gebeurt niet zelden dat we zomaar een half uur napraten.

Zeker voor ouderen is het belangrijk om spanning te leren loslaten. Als je lichaam minder beweegt is de kans dat je spieren zich te veel spannen aanmerkelijk aanwezig.

Ik denk aan bijvoorbeeld de monnikskapspieren (de nek en schouders) die vaak gespannen zijn.

Tijdens de les wordt er op gewezen dat je met de juiste oefening en je adem hier zelf wat aan kunt doen.

Yoga is uit ons woon- en zorgcentrum niet meer weg te denken. Om de continuïteit te garanderen geeft de yogadocente instructie aan de activiteitenbegeleiding. Mocht zij een keer afwezig zijn dan weten we toch hoe we de yogaoefeningen kunnen doen met de deelnemers.

De bewoners zijn uitermate enthousiast en willen graag het volgende seizoen weer verder met hun yoga vereniging. Het brengt hen veel goeds en het voegt degelijk wat toe aan de kwaliteit van hun leven.

Henk van ?t Hoff.

Activiteitenbegeleiding

?Het Hoge Heem?

Uithoorn.

ab.hhh@amstelring.nl