kun je iets meer vertellen over het kleurenschema.
Is dan bijvoorbeeld rood dat een cliënt niet lekker in zijn vel zit. Zoiets?
Het klinkt goed. Ben je veel tijd kwijt met rapporteren?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsIk denk toch dat ik het goed heb; al zou je naar zorg kijken bij bijv een wond; je denkt dat de wond groter is geworden (subjectief) je meet de wond (letterlijk dus) op en meet dat de wond met een cm is gegroeid.
dus controleer wat je ziet; maak het meetbaar, want wat een client ook zegt het hoeft niet zo te zijn!
Ramona schreef:
>
> Hoi Tes, ik denk toch dat je objectief en subjectief door
> elkaar haalt.
> Hetgeen je ziet gebeuren is feitelijk en objectief. Hetgeen
> je zelf invult is subjectief.
>
> Als je objectief en subjectief omdraait ben ik het met je
> eens.
Hoi Tes,
Ik zal je proberen duidelijk te maken waarom bepaalde dingen juist subjectief zijn.
Hoop dat je het niet ziet bemoeizucht, maar als een handreiking die je zomaar gratis van me krijgt.;) Het is zeker niet mijn bedoeling om je te bekritiseren, oke? Wellicht breng ik je tot ander inzicht;) of juist niet
Tes schreef:
Ik ken hem zo, maar er wordt hetzelfde bedoeld:
s: subjectief
o: objectief
a: analyse
p: plan
Een mevrouw zegt bijvoorbeeld dat ze buikpijn heeft (subjectief), door vragen te stellen ga je na of het buikpijn is en wat het zou kunnen zijn, als iemand aan de rug voelt is het dus rugpijn, maar het kan ook stress zijn of iets dergelijks. (dat is objectief; of in iedegeval wat objectiever.)
dan trek je een analyse: bijvoorbeeld mevrouw heeft buikpijn wat waarschijnlijk komt van de stress door andere groepsgenoten. Daardoor breng je mevrouw na een wat rustiger plek en geef je wat individuele aandacht.
Je rapporteert het dan zo ongeveer:
Mevrouw had vanmorgen last van buikpijn (vertel bijvoorbeeld ook hoe lang.)
(ik zou hier hebben gezet dat mw vanmorgen aangaf buikpijn te hebben, begrijp je ? Dat is objectief, feitelijk heeft ze dit gezegd)Ik had het idee dat het kwam doordat mevrouw onrustig werd van andere deelnemers. Daardoor heb ik mevrouw apart gezet, hierdoor was de buikpijn na een kwartiertje over.
(het feit dat je stelt dat de buikpijn over was doordat je haar apart had gezet is subjectief, het woordje “hierdoor†is niet feitelijk of meetbaar. Als je het objectief wilt houden, dan schrijf je gewoon dat na een kwartier de buikpijn over was en wat je toen gedaan hebt. Weer in de groep gehaald bijvoorbeeld)
Op zo'n manier krijg je een helder beeld. Let erop dat je geen dingen zomaar aanneemt; wees dus erg subjectief (????) in je rapportage: beschrijf wat je ziet gebeuren.(als je dat werkelijk doet is het objectief)
Daarom schreef ik ook; ik had het idee dat het kwam.
(en dat laatste â€Âik had het idee dat het kwam†is dus subjectief)
Het kan natuurlijk zo zijn dat het geen stress/onrust was maar dat mevrouw echt buikpijn had (wat vreemd trouwens dat je niet aanneemt dat mw inderdaad buikpijn heeft)maar dat dit overging door persoonlijke aandacht. Na een tijdje kan je dingen gaan vergelijken en komt daar een heldere aanpak uit.
tes
Begrijp me goed hoor, je kunt in een rapportage nooit helemaal objectief zijn.
Je eigen gevoel over situatie en beleving kun je niet helemaal uitschakelen en natuurlijk kan het in bepaalde situaties juist goed zijn om eigen indruk weer te geven, maar men moet er, in het algemeen, zorg voor dragen dat collega’s nog ruimte houden voor eigen observatie, daarom zo feitelijk en objectief mogelijk rapporteren is mijn stelling.
Ramona:)
Het kleurenschema: geel= te vrolijk/baldadig, groen=ontspannen, blauw=licht geirriteerd, rood=geirriteerd, zwart= het grote probleem gedrag
Bij het kleurenschema is een signalringsplan dus erg belangrijk, waarin staat welk gedrag een client vertoont wanneer hij rustig is, welk gedrag hij vertoont wanneer hij geirriteerd is enzovoort.
Dit kleurenschema wordt nu bij ons op de instelling steeds meer gebruikt. Het is erg overzichtelijk. Natuurlijk kun je de fases wat aanpassen aangezien deze gebasseerd zijn op mensen met gedragsproblematiek. Bij een aantal clienten is geel namelijk moe of slaperig.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?