Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rapportage systeem

• Jet

Hallo,

ik ben benieuwd op welke manier jullie rapporteren en of jullie daar vaste formulieren voor hebben.

wij lopen namelijk een beetje vast doordat we het gevoel hebben elke dag hetzelfde op te schrijven, hierdoor wordt er vaak NIET gerapporteerd.

• caatje

Ik heb in verschillende huizen gewerkt en het verschilt soms of de rapportage van de ab apart is of dat deze samen met de zorg is.

Nu rapporteren wij in het logboek afdeling bij een aparte tap AB de activiteit en wie er mee gedaan heeft.

Daarnaast rapporteren wij alleen bijzonderheden in het dossier. Bv Dhr was erg verdrietig, of onrustig enz zodat de andere medewerkers weten hoe deze persoon op de huiskamer was.

We gaan van de week over op een ander (computer registratie) systeem over, maar ik verwacht dat dit het zelfde principe blijft.

Caatje

• tes

via soap? dit geeft houvast waardoor je nuttige en duidelijke informatie geeft.

tes

• marieke

ook wij rapporteren via SOAP. ik rapporteer alleen de bijzondere gevallen en dan in de rapportage van de zorg. deze wordt meer gelezen dan de apparte ab rapportage. echt ab gerelateerde activiteiten rapporteer ik op het blad van de AB.

grtz marieke

• Jet

Misschien rare vraag, maar wat is SOAP? Ken deze manier van rapporteren niet.

• marieke

SOAP is een manier van rapporteren. De letters staan voor een specifiek onderdeel

S: wat zegt bewoner/ familielid

O: wat heb je geobserveerd

A: wat denk je dat er aan de hand is?

P: wat is je plan, actie

Op deze manier kun je snel en overzichtelijk rapporteren, vooral als iedereen dat doet.

Het is kort en bondig, to the point.

hopelijk is het wat duidelijker nu…

• tes

Ik ken hem zo, maar er wordt hetzelfde bedoeld:

s: subjectief

o: objectief

a: analyse

p: plan

Een mevrouw zegt bijvoorbeeld dat ze buikpijn heeft (subjectief), door vragen te stellen ga je na of het buikpijn is en wat het zou kunnen zijn, als iemand aan de rug voelt is het dus rugpijn, maar het kan ook stress zijn of iets dergelijks. (dat is objectief; of in iedegeval wat objectiever.)

dan trek je een analyse: bijvoorbeeld mevrouw heeft buikpijn wat waarschijnlijk komt van de stress door andere groepsgenoten. Daardoor breng je mevrouw na een wat rustiger plek en geef je wat individuele aandacht.

Je rapporteert het dan zo ongeveer:

Mevrouw had vanmorgen last van buikpijn (vertel bijvoorbeeld ook hoe lang.) Ik had het idee dat het kwam doordat mevrouw onrustig werd van andere deelnemers. Daardoor heb ik mevrouw apart gezet, hierdoor was de buikpijn na een kwartiertje over.

Op zo'n manier krijg je een helder beeld. Let erop dat je geen dingen zomaar aanneemt; wees dus erg subjectief in je rapportage: beschrijf wat je ziet gebeuren. Daarom schreef ik ook; ik had het idee dat het kwam. Het kan natuurlijk zo zijn dat het geen stress/onrust was maar dat mevrouw echt buikpijn had maar dat dit overging door persoonlijke aandacht. Na een tijdje kan je dingen gaan vergelijken en komt daar een heldere aanpak uit.

tes

• marieke van Veen

Ik kon ff niet zo snel op de officiele thermen komen ;)

maar dat ik inderdaad wat ik bedoelde…

• M. van Stokkom

Wij rapporteren alles via het zorgplan in de computer. Hierop zijn verzorging en welzijn aangesloten zodat het één geheel blijft en je een korte communicatie naar elkaar hebt.

Dit werkt erg makkelijk en tijd besparend.

Groet Mary.

• Wendy

Ik werk in de ab, wij rapporteren elke dag met kleurenschema's elke deelnemer heeft een kleurenschema en een daarbij behorend signaleringsplan. Ik vind het kleurenschema heel overzichtelijk je kunt zo in 1 oogopslag zijn hoe de deelnemer de hele week was, onder het kleurenschema schrijven we dan nog wel bijzonderheden op.