Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vrijwilligers

• Ans

Ik werk 20 uur in een verpleeghuis. Ik moet al de vereningingen opzetten want er is daar nog helemaal niks. Nu willen ze dat ik ook al de vrijwilligers die daar werken en dat zijn er ongeveer 60 coordineer. Dus dat houdt in dat ik adressen bij moet houden, vrijwilligers aan moet nemen, begeleiden, ziektes, verjaardagen enz. moet bij houden, noem maar op. Maar ik vind dat het bij een vrijwilligers coordinator hoort.

Maar die hebben ze niet. Ik kan me voorstellen dat je bij de vereninging die je draait de vrijwilligers begeleidt maar je kan toch niet de hele vrijwilligerscoordinatie op je nemen in 20 uur? Of zie ik dat verkeerd? Ik wil heel graag jullie mening hebben voor ik daar met iemand over ga praten.

• Chrissie

Het lijkt me idd krap, vooral als er nog zoveel opgestart moet worden. Ik moet zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb, dus mijn beeld kan onjuist zijn.

Maar zou je een deel van de coordinatie misschien door een vrijwilliger zelf kunnen laten doen? Het aannemen etc doe je dan zelf, maar ziektes en verjaardagen… dat kan een ander toch ook doen? Of misschien kan je het aanname gesprek door iemand van PZ laten doen?

Ik weet wel dat in ons dorp vrijwilligers gezocht worden via een vrijwilligerscentrale (binnen de gemeente, steden hebben er soms 1 per stadsdeel), die doen al veel screening en aanname gesprek voor ons. Je kan bij hen een vrij duidelijke omschrijving leggen wie wat en hoe, zij zoeken dan in bestand of anders via krantadvertentie. De begeleiding ligt dan nog wel bij jou. Zo'n ingang bij zo'n netwerk/centrale kan heel handig zijn. Maar ik denk dat het ook zo werkt dat als iets eenmaal loopt, de vrijwilligers elkaar ook inwerken. Zet voor de start in elk geval in op een hoog nivo vrijwilligers, mensen met inzicht in het werk, initiatief beetje “vakkennis” voor de vereniging waar ze assisiteren etc.

Je zou ook een oproep in plaatselijke krant kunnen doen waar je duidelijk aangeeft dat je mensen met “pit” zoekt en wat de taakomschrijvingen zijn. Er zijn zat mensen die nog maar net gestopt zijn met werken en geen koffie willen schenken maar wel iets willen coordineren.

succes, ik hoop dat het je gaat lukken.

Enne… een belangrijke stap van coordineren en leiden is….. delegeren!!!

• tes

Het is inderdaad veels te krap; ik zou het ook niet laten begeleiden door een andere vrijwilliger; gaat ten koste van je kwaliteit. En daardoor zorg je er ook voor dat sommige mensen geen vrijwilliger willen worden (ze passen niet in het profiel.)

In het negatiefste geval worden er negatieve berichten rond gestrooid (“ja ze wilden me niet hebben, of ze begeleiden me daar niet goed”) Waardoor er steeds minder vrijwilligers komen.

Daarnaast heb je er gewoon een dagtaak aan; vrijwilligers die ziek zijn en andere regelzaken.

Tes

• a.b. team elsen

20 uren zijn weinig als je dit nog op moet zetten; toch lukt het wel als je eerst de structuren voor de verenigingen hebt opgezet en daarna de vrijwilligers op de diverse verenigingen aanneemt. Je kunt dan gericht op kwaliteiten inzetten.