Het lijkt me idd krap, vooral als er nog zoveel opgestart moet worden. Ik moet zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb, dus mijn beeld kan onjuist zijn.
Maar zou je een deel van de coordinatie misschien door een vrijwilliger zelf kunnen laten doen? Het aannemen etc doe je dan zelf, maar ziektes en verjaardagen… dat kan een ander toch ook doen? Of misschien kan je het aanname gesprek door iemand van PZ laten doen?
Ik weet wel dat in ons dorp vrijwilligers gezocht worden via een vrijwilligerscentrale (binnen de gemeente, steden hebben er soms 1 per stadsdeel), die doen al veel screening en aanname gesprek voor ons. Je kan bij hen een vrij duidelijke omschrijving leggen wie wat en hoe, zij zoeken dan in bestand of anders via krantadvertentie. De begeleiding ligt dan nog wel bij jou. Zo'n ingang bij zo'n netwerk/centrale kan heel handig zijn. Maar ik denk dat het ook zo werkt dat als iets eenmaal loopt, de vrijwilligers elkaar ook inwerken. Zet voor de start in elk geval in op een hoog nivo vrijwilligers, mensen met inzicht in het werk, initiatief beetje “vakkennis” voor de vereniging waar ze assisiteren etc.
Je zou ook een oproep in plaatselijke krant kunnen doen waar je duidelijk aangeeft dat je mensen met “pit” zoekt en wat de taakomschrijvingen zijn. Er zijn zat mensen die nog maar net gestopt zijn met werken en geen koffie willen schenken maar wel iets willen coordineren.
succes, ik hoop dat het je gaat lukken.
Enne… een belangrijke stap van coordineren en leiden is….. delegeren!!!