Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Activiteitenmap

• Kim

Hallo,

Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis op een behandelafdeling voor ouderen.

Omdat onze activiteitenbegeleidster vaak ziek is zijn we met 2 verpleegkundige een activiteitenmap aan het maken.

Het doel van de activiteitenmap is dat de verpleegkundige op de afdeling de map kunnen pakken als er onverwacht weer eens iets uitvalt en de clienten toch een nuttige besteding van de tijd hebben.

Omdat wij afgestudeerd zijn in verpleegkunde en niet zoveel kaas hebben gegeten van activiteitenbegeleiding zijn we op zoek naar wat makkelijke activiteiten die ook de wat minder creatieve verpleegkundige kunnen doen met de clienten.

Het gaat dan vooral om doe-dingen. Er wort nu namelijk steeds gewandeld met de clienten als er iets uitvalt en we merken dat de clienten behoefte hebben aan meer.

Wie kan me helpen (en vooral onze clienten) met wat ideetjes?

Onze activiteitenbegeleidster loopt er namelijk helemaal niet warm voor.

Alvast bedankt,

Groetjes Kim

• Chrissie

Hoi Kim,

ik kan best een rij dingen opnoemen, maar ik heb een vraag en een tip.

Vraag: is dit niet eigelijk de taak van je collega, de ABer??

Tip: kijk eens op deze site: www.activiteitenbegeleidingssite.tk

Daar staan in de kolom rechts allerlei activiteiten voor het grijpen. Je zou daar eens een selectie uit kunnen maken of wat dingen uit proberen. Print ze uit en als de activiteit goed loopt en jullie EN DE CLIENT!! bevalt kan hij zo in je map. Je kan je richten op seizoensactiviteiten. Vaak is iets koken of bakken, salades maken iod ook populair. Misschien is er een stukje tuin of plantenbakken bij te houden. Op die site staan best veel activiteiten die ook goed met ouderen te doen zijn. JE zou bijvoorbeeld iets met geheugentraining kunnen doen, dat is zel fte regelen, maar er zijn ook heel goede systemen voor te koop. Het hangt een beetje af van je clienten, wat ze kunnen.

En verder: er komen hier plenty mensen met leuke ideeen, dus mocht je niet genoeg hebben of ergens niet uitkomen… we horen het wel! .

• loes

wat ook altijd handig is om in huis te hebben zijn die bakmixen die je alleen nog maar met water hoeft aan te lengen. Heb je altijd wat in huis om wat lekkers te bakken wat niet al te moeilijk is. Of als je een vriezer hebt, zorg dat er bladerdeeg in ligt en een blik knakworstjes in de kast dan kan je zo worstebroodjes maken. altijd leuk om te doen en niet moeilijk.

succes

• Janny Eggens

Alvorens dit in te voeren, zou het niet handiger zijn om contact op te nemen met de leidinggevende van de ABer en aangeven dat een dergelijke map noodzakelijk is. Ik ben wel van mening dat het de verwoording van de ABer is en op deze manier zou zij een betere samenwerking kunnen bewerkstelligen en haar beroep kunnen profileren.

Succes

• M. van Stokkom

Hallo,

Ik denk dat jullie goed werk willen en kunnen verzettten, maar mijn vraag is of dit wel een taak voor jullie is?

Als er zieken zijn bij de ab, dan behoren die dit toch op te lossen en aan te pakken.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind dat je de taken moet laten waar ze horen.

Nog een antwoord: De koffers vragenderwijs zijn voor iedereen toegankelijk en levert altijd weer genoeg gespreksstof op.

Succes en laat je niet op je kop zitten,

groetjes Mary.