Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe activeer ik mijn zieke moeder

• leo

onze moeder ligt al meer dan een maand op de intensif care, ze ligt aan de beademing en kan haar armen en vingers met moeite gebruiken.

ze kan ook niet praten, vanwege die beademing. alles wat ze heeft ter afleiding is, twee keer per dag een half uurtje bezoek en dan is het na een paar minuten ook al gauw een beetje staren en vaak zit ze star voor zich uit te staren. acht januarie is onze vader, haar man overleden, dus dat speelt ook mee.

mijn vraag is, zijn er mogenlijkheden voor mijn moeder om zichzelf te vermaken, bezig te houden, eraan denkende dat ze dus wel haar armspieren moet oefenen,maar dat gaat wel moeizaam. mocht er iemand sugesties hebben, alvast mijn dank. leo.

• tes

Hoi,

Ik heb geen ervaring met deze doelgroep maar ik heb iets wat me te binnen schiet:

Ga in gesprek met de afdeling daar; met verpleegkundigen, artsen. Die weten van haar situatie af en weten ook wat ze haar kunnen bieden, probeer ervoor te zorgen dat het een open gesprek wordt; komen jullie er bijvoorbeeld achter dat activiteitenbegeleiding wat voor haar zou zijn, maar kan het ziekenhuis jullie dat niet geven? Probeer dan particullier iets te regelen. Er bestaat namelijk een op een activiteitenbegeleiding, maar misschien heeft ze meer aan een fysiotherapeut of een maatschappelijk werker, ik denk dat de artsen jullie daar het besten raad in kunnen geven,

• Chrissie

Ik sluit me helemaal aan bij Tes.

Ik denk dat het belangrijk is dat je je goed laat adviseren welke prikkels je moeder nu al wel aankan en welke niet. Ze ligt niet voor niets op IC. Als je haar nu probeert te prikkelen met situaties/taken die ze niet aankan zal dat frustratie opwekken en dat beinvloed een ziekteverloop alleen maar negatief. Ik kan me wel voorstellen dat je vind dat er te weinig “gedaan” wordt met je moeder. Echte stimulatie wordt ook meer op een revalidatie- of tenminste een reguliere afdeling gegeven. Zolang je moeder niet stabiel is kan dat dus niet. Vraag een arts/therapeut wat je wel en niet mag doen met je moeder, geef aan dat je er moeite mee hebt om ook zelf niets te kunnen doen aan je moeders bed. Misschien dat bv samen een liedje luisteren of op termijn een spelletje domino of 4 op een rij al wat afleiding voor jullie allebei zou kunnen geven. Maar ga niet zefl dokteren, laat je eerst adviseren.

Mocht je moeder bv hersenletsel opgelopen hebben zal eerst getest moeten worden welke functies nog intact zijn. Nogmaals je moet voorkomen dat je teveel van haar vraagt, frustratie is funest, zeker als ze het al moeilijk heeft met verlies van je vader en mogelijk verlies van eigen functies.

Als herstel niet snel/vanzelf komt zal ze hierna waarschijnlijk toch een tijdje revalideren in een revalidatiecentrum (evt verbonden aan verpleeghuis).

veel sterkte

• leo

dank jullie wel voor de reacties, het ziekenhuis heeft helaas weinig te bieden en onze moeder kan nog niet praten i.v.m. beademing, dus ze kan niet echt duidelijk aangeven wat ze leuk zou vinden, ze heeft nu een audioboek maar lezen heeft ze nooit veel gedaan, spelletjes is wel een goed idee 4 op een rij bijv; mochten jullie nog meer ideeen hebben dan hoor ik ze graag.

bij voorbaat dank. leo.

• Chrissie

Je zou ook bv. haar eigen Libelle of wat uit de dorpskrant kunnen voorlezen, dat zijn meestal prettige kleine stukjes, waarmee je haar niet teveel vermoeid. Bovendien heeft ze dan misschien minder het idee wat te missen van het leven thuis. Sla sombere stukjes en overlijdenadvertenties (van misschien bekenden..) etc over. Voor een luisterboek moet je je al lang concentreren en als je hem zelf niet aan en uit kan zetten duurt het snel te lang en raak je de draad kwijt.

Sommige oudere mensen houden ook van bv Simon Carmiggelt, Marjan Berk, Toon Hermans die hebben (niet te lange) columns in boekjes uitgebracht.

Je zou ook samen een kruiswoordpuzzel oid in kunnen vullen. als je op een A4 of groter het alfabet schrijft kan ze met haar vinger misschien de letters van het woord aanwijzen. Kies iets wat bij haar interesse past en in het begin zeker niet te moeilijk. HEt moet haar eeb geod gevoel geven iets te kunnen doen zonder al teveel in te spannen.Vier op een rij zou soms al te moeilijk kunnen zijn, want dat kan best lang duren, eneen grrot speelveld geeft misschien teveel prikkles. egin eenvoudig en kijk of dat lukt dan wat opbouwen (en niet alle visite elke dag hetzelfde spelletje laten doen… boring!)

Wat ik in verpleeghuis wel tegenkwam is dat de verzorging elke keer de cdspeler van een bedlegerige afasiepatient aanzette zonder af en toe eens een andere cd te pakken, die man luisterde al 2 weken elke dag dezelfde cd, 3 x per dag. Je kan bv ook 1 of 2 nummers progammeren, dan duurt het ook niet te lang en je kan wat makkelijker varieren.

Maar….. let er bovenal op dat je haar niet teveel pusht. Het is nogal wat een maand aan beademing/IC. Hou het luchtig, en vooral positief en prettig. Ze is echt nog niet aan revalidatie toe, anders lig je niet op IC in het ziekenhuis.

• tes

Ja, ik ben het eens met Chrissie. Ga van haar hobby's uit en van de dingen die haar interreseren. Op dit moment kan ze nog weinig, ga daarom meer uit van beleving van iets dan ergens actief aan meedoen, observeer vooral hoe ze iets ervaart; hoe kijkt ze, waar kijkt ze naar, is haar houding ontspannen etc. Zeg ook bijvoorbeeld dat niks moet. Heb je een idee uitgeprobeerd maar vindt ze het niet leuk, dan zou ik ermee stoppen, twijfel je? Probeer het dan na een paar dagen gewoon weer, iemand kan ook een keer zijn dag niet hebben, sterkte ermee,

Tes