Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vragen

• mirlea

hallo allemaal,

ik werk met PG bewoners, binnen een verzorgingshuis, de bewoners hebben een erg wisselend niveau en wisselende interesses heb een paar vragen, betreffende je functie en de activiteiten:

* heeft iemand ervaring met verhalentafel? vind h'm erg duur, maar mogelijk variant hierop is zelf te maken

* hoe ga je om met oa zorgtaken die jij als ab-er gesteld krijgt, bijv betreffende toiletgang of medicatie (ik heb zelf een cursus gedaan en een certificaat ontvangen om medicatie te mogen delen muv insuline en andere injecties en wondverzorging) en ben je dan beschermt door certificaat of je functieomschrijving?

* splits je de groep op in subgroepen om zo de bewoners kwalitatief beter te begeleiden? 1 groep van bijv 10 en een groepje van bijv 3 gedurende een x-tijd per dag/week in wisselende bezetting en begeleiding.

* werk je met pictogrammen om dagstructuur helder te houden? op whitebord bijv aangeven: ontbijt, opruimen, krant/koffie, activiteit, toilet, maaltijd enz.

* nieuwe, creatieve ideeen wat betreft actviteiten voor de zomerperiode?

mirlea

• Peggy

hai,

ik werk ook met pg-bewoners in een verpleegtehuis. Bij ons is ook verschil tussen stadia, maar ik probeer met de meeste activiteiten het gemengd te doen. Ook met het oogpunt dat ze elkaar kunnen stimuleren. Je hebt alleen veel respect nodig van elkaar en zorg dat iedereen erbij betrokken wordt. Alles mag, niks moet. Natuurlijk heb je activiteiten waar gemengd niet altijd gaat, maar bij mijn kookactiviteit, het voorlezen en mijn sportactiviteit zit het eigenlijk allemaal gemengd. Ik merk ook geen irritaties onderling.

Ik hoef geen bewoners naar het toilet te brengen en ook mag ik geen medicatie geven, maar volgens mij staat dit ook niet benoemt in mijn functieomschrijving.

Wij hebben een pictogram op het algemene toilet hangen, zodat dit duidelijkheid biedt. Verder hebben wij een kalender van meme waarop de dag, datum en maand aangeduid staat en in de huiskamer hangt een schoolbord waarop iedere dag wordt geschreven wat er die dag voor eten op het menu staat. allemaal om de bewoners zo goed mogelijk in te kunnen lichten

gr Peggy