Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

sport en spel geheugen spelletjes.

• Margret

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Marget en ben werkzaam als activiteitenbegeleider in een verpleeghuis met pg bewoners. Ik ben ongeveer 20 jaar werkzaam geweest als ziekenverzorgende en door rug klachten kon ik niet meer aan bed staan en heb ik omscholing gedaan. Ben vorig jaar begonnen met Spw 4 in één jaar. Dit was erg pittig maar leuk. En nu als Aber werkzaam. Ik vind het erg leuk om te doen. Ben er wel achter dat je echt voor je vak op moet komen.Wij zijn in oktober verhuist naar een nieuw verpleeghuis en zijn kleinschalig gaan wonen en werken. Ik werk nu met de doelgroep jong dementerende wat erg leuk is. En een groep begeleidings niveau. Ben eigelijk op zoek naar nieuwe activiteiten in de vorm van sport en spel en geheugen activiteiten hebben jullie nog ideeen? En welke activteiten doen jullie allemaal? Moet mij nog een beetje weg wijs maken op dit gebied.

Groetjes Margret

• monique

Hoi Margret

misschien kun je gebruik maken van een spelotheek speciaal voor R.O.T.

En dan spelen zelf na maken.

Zelf maak ik allerlei spelen op kaartjes, deze kun je dan bij elkaar zoeken.

Van bekende sportersn en hun sport tot artiesten en hun liedjes, spreekwoorden aanvullen, maak spreek woorden waarin de volgende woorden voor komen, maak een zin met daarin het woord bijv: hemelsbreed, stapelgek enz.Wat volgt er logischer wijs op kort en ….

D.m.v sterren geef ik de moeilijkheidsgraad aan.

Ik haal ook veel uit speciale boeken waarin voorbeelden voor geheugen training in staan.Zoals: doet u mee, fijn dat ik dat nog weet, taaltrim boek.

Van de spelotheek geleend.

Ik heb diverse dia bingo's gemaakt en hier ook een soort lotto/bingo vellen bij.

Mocht je in de buurt van Apeldoorn wonen,je bent van harte welkom om eens te komen kijken

Succes

• caatje

bol.com heeft meerde goed boeken over geheugentraining.

Mogelijkheid is natuurlijk ook zelf dingen maken. Stel veel mensen van je groep komt uit de omgeving? Foto's van bekende gebouwen, parken met herkenbare fontein, vragen over de omgeving? Lagere school naam, Voetbalclub kleuren van de club enz Zo kan je al een leuk spel maken en het steeds uitbreiden.

Voor een ouderengroep heb ik al eens kaarten gemaakt met allerlei plaatjes van oude merken. van verzekeringen wasmiddel recket blauw en brasso en zebra enz. Je krijgt vaak dan veel info terug met herrineringen van toen. Omdat je meteen iets jongere groep werkt hebben ze bij de boekhandel ook boeken over de jaren 50 en 60 en 70. Hierin staan tv rseries en mode en muziekhelden uit die jaren. geweldig leuke boeken om te gebruiken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Caatje

• joke

hoi monique

leuk idee dat dia bingo!

kun je mij hier iets meer over vertellen?

gr Joke

• peggy

hai Margret,

Ik vind AB een leuk beroep, maar geef je wel gelijk je moet altijd voor je werk opkomen. Mensen zien niet wat je doet heb ik het idee. Ik werk in een verpleegtehuis op een pg-afdeling waar 24 mensen verblijven. Ik werk hier nu 3 jaar en hoop in juni mijn spw4 opleiding af te ronden :)

Ik heb over het algemeen een vast rooster zodat het voornamelijk voor de bewoners duidelijk en gestructureerd is, maar ook dat het zorgpersoneel weet wat ik doe. Elke maandag kook ik samen met 1 huiskamer ( we hebben 3 huiskamers) een warme maaltijd compleet met soep en een lekker toetje. Ik zie echt dat de mensen hiervan geniet. Naderhand doe ik dan samen de afwas en laat voornamelijk mensen de keuzes maken hoe ze dit aan willen pakken. Ik help als ze het niet weten. Op dinsdagochtend bak ik eieren en na het ontbijt ga ik voorlezen. Sommige mensen luisteren en voor anderen is het een ontspannende activiteit en die gaan liggen dutten. alles mag in het uur. De ene keer lees ik wat uit de omgeving voor, andere keren een mooi sprookjesverhaal. Ik kijk per week wat ik doe. Dinsdagmiddag geef ik de bewoners persoonlijke aandacht. De ene keer lekker naar buiten gaan, ook als het regent. Lekker de paraplu mee, als je je bedenkt dat sommige bewoners al in geen jaar meer de regen hebben gevoelt. Als het droog ik loop ik door het park of ga juist in op zintuiglijke dingen. Hoe zien bloemen eruit, wat hoort u. Op vrijdagmorgen doe ik Meer bewegen met ouderen. Dit is een soort sportactiviteit waar ik de motoriek wat probeer te bervorderen. Alles op een ongedwongen ontspannende manier. Ik wil in de toekomst nog een ontspanninguurtje maken. Handen masseren tijdens ontspannende muziek… Voor de liefhebbers :)

Voor wat grotere activiteiten zou je een kunnen denken aan een high tea houden. Je hebt er weinig voor nodig, maar het is ontzettend gezellig. En ik werk met seizoenen. Ik ga binnenkort met kleine kistjes beginnen, daar maken we dan kippenhokken van. Alles ongedwongen, bewoners mogen helpen, maar alleen kijken mag ook. Ik hoop dat ik je op ideeen gebracht hebt.

veel succes ermee

gr Peggy