Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bewegingsactiviteit op muziek

• Jacomien

Hoi allemaal,

Eerst ff voorstellen, 't is alweer een tijd geleden dat ik hier was!

Ik ben Jacomien en sinds een jaar of 10 AB-er, eerst met verst en lich geh mensen ( alle leeftijden en niveaus), psychiatrie en kinderen en ouderen.

Sedert een tijdje met ouderen met pg problematiek.

Nu mijn vraag;

Voor de activiteit bewegen op muziek ben ik op zoek naar muziek.

Welk soort muziek gebruiken jullie?Gewoon klassiek of iets anders?

Alle suggesties zijn meer dan welkom ( ik ben zelf niet zo van muziekact.)

Groet Jacomien

• mirlea

hallo,

persoonlijk zou ik het opbouwen, eerst rustige warming-up dan bekende liedjes waarbij bewoners onbewust al mee gaan bewegen; hakke tene, heen en weer met romp enz. Zo mogelijk beweegliedjes (hoofd schouders knie en teen, van voor naar achter van links naar rechts, misschien zijn er nog wel meer varianten (overleg fysio misschien?) Mijn ervaring van mijn stage, ook op een PG afdeling was dat dit erg aanstekelijk werkt. Het klinkt erg eenvoudig maar is bekent en geeft vrolijke stemming (vaak wel tenminste) Persoonlijk denk ik dat je de lat niet zo hoog hoeft te leggen door voor je zelf ingewikkelde plannen te maken. Je kunt ook bewoners ritmisch met een opblaasbal heen en weer laten bewegen of met een stok met lint er aan wordt ook bij twirle (hoop dat ik het goed schrijf, volgens mij zijn deze stokken tegenwoordig ook bij speelgoedzaken te koop). Dit kan dan weer op rustige muziek maar ook op liedjes van toen. Bij de activiteiten is het wel belangrijk dat de bewoners goed in de stoel zitten, beide voeten stevig op de grond, geen benen over elkaar gekruist (knie of enkel) goede beweegruimte hebben.

groetjes, Mirlea

• Chrissie

Eens met Mirlea, en kan je niet gewoon een cdtje met mooie oude (rustige) liedjes kopen? Ik zit nu even te denken aan: “langs het tuinpad van mijn vader” bijvoorbeeld, dat is een prachtige melodie en heerlijk rustig om op te bewegen met armbewegingen, linten, een grote doek in een kring met daarop een bal die er niet af mag vallen. Voor alleen instrumentaal zou je ook aan een karaokecd kunnen denken.

• mirlea

hoi,

even een aanvulling, ik schreef over ervaringen tijdens mijn stage maar ook in mijn werk doe ik deze ervaringen op. Het spelen met een bal kan natuurlijk ook met een ballon. Het opblazen kan al een activiteit op zich zijn (ballon moet eenvoudig op te blazen zijn) en geeft in ieder geval prikkels tot beweging en plezier, denk aan vanuit de stoel voetbal (vinden de mannen ook erg leuk is mijn ervaring) , volleybal enz. Is niet zozeer muziekactiviteit gebonden maar wel bewegingsactiviteit.

succes, Mirlea

• caatje

Ik gebruik ook wel een een eigen samengesteld muziekje met bv vogelgeluiden en zeegeluid. We gaan dan wandelen (gewoon in de ruimte) We wandelen rustig en lopen en we zijn bijna bij het duin we lopen nu wat voorovergebogen, puf het is een heel hoog duin en we steunen met de handen op de benen om deze wat te helpen. Eindelijk boveb aan de duin, hehe even uithijgen armen lekker wijd en voel die zee wind eens het waait behoorlijk je gaat helemaal heen en weer………………………..enz. Zo maken wij zo nu en dan een wandeling dan door de bossen (bessen plukken of naar de hoge bomen kijken en manden vol met eikels dragen enz. Zo probeer ik meerdere muziekstukjes inelkaar zetten. Sinds kort heb ik daar hulp bij van een bewoner die me helpt mooie muziek te zoeken. Hij gaat nu een stukje maken om te vissen erg leuk om te doen. Wel heb ik een iets andere doelgroep, maar ik heb het ook eerder met andere doelgroepen gedaan. Geweldig leuk hoe de bewoners vaak zelf helemaal meegaan in het verhaal. Bij het strand zag iemand een prachtige vlieger en probeerde de staart te vangen. We hebben daar grote pret om gehad.

Misschien een idee voor anderen?

• Chrissie

Wat een ontzettend leuk idee Caatje! Je kan hier eindeloos mee varieren (en je eigen vakantiebestemmingen in verwerken. Eeeehhm…ik hoop alleen dat je niet bungee-jumpt in je vakantie ;-)

• caatje

ne hoor crissie maar echt het is zo leuk! Als je een oude baas van 78 een vlieger ziet en dan een staart probeerd te vangen!!! Of die ander die graag een biertje drinkt de strandtent zag. Echt we hebben dan zo'n lol en zo “wandelen we heel wat af. Het is even werk een cd in elkaar te zetten, maar het gaat steeds gemakkelijker, en je kan ze vaker gebruiken. Die zeegeluiden hebben we ook gebruikt om te gaan ”vissen"en we hadden een vangst!!

Caatje

• jacomien

Ondertussen zijn we al weer heel wat weekjes verder, sorry dat het zo lang heeft geduurd

Een aantal dingen heb ik al geprobeerd, het wandelen …wij fietsen ook…hihi….is leuk om te doen, we werken zowiezo veel met liedjes van toen maar sinds kort hebben we een synthesizer en losse instrumenten…en dat is errug! leuk

Verder vinden de mensen bewegen zonder muziek eigenlijk ook wel prima

In elk geval heel hartelijk bedankt voor jullie reacties

groetje Jacomien