Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verlamd

• Judith

Hallo,

Ik werk voor iemand met amyotrofisch lateraal sclerose.

Hij is vanaf de nek verlamd met nog net genoeg handfunctie om de joystick van zijn rolstoel te bedienen. Hij kan praten maar krijgt wel neuskapbeademing. Geestelijk okee.

Wie het weet mag het zeggen: heeft iemand een idee voor een leuke aktiviteit?

Judith

• Chrissie

Mijn tip: ga in eerste instantie uit vd interesses van je client. Zoek iets dat aansluit bij zijn oude hobbies.

muziek luisteren, dvd kijken, voorlezen (denk ook aan luisterboek) etc zal hij al wel doen.

Een leesclubje, discussiegroepje over nieuws, geloof, sport etc is ook leuk.

Ik hoop maar dat hij een aangepaste computer heeft daar kna je eindeloos leuke dingen mee doen.

- eigen website bouwen

- eigen krantje (bv nieuwbrief) maken, met artikelen, column, gedicht, cartoon etc

- anderen opzoeken op internet en coorespondentie onderhouden ( bv lotgenoten of juist niet)

- spelletjes doen

- soms: als vrijwilliger een stukje schrijven voor een verenigingsbald iod.

Soms kan er ook een aanpassing op bv fototoestel of andere apparatuur komen, zodat ie met commando's / joystick bestuurbaar is

met lichte handfunctie: misschien kan hij een penseel met waterverf of stift nog sturen (evt vastplakken op vinger of pols) probeer ook eens een stippen-of streepjes schilderij te maken (denk aan van gogh stijl of stipjesportret van beatrix op postzegel.)

erop uit trekken indien mogelijk: stukje wandelen, terrasje pakken, misschien zelfs film/theater

Mijn ervaring verder met bedlegerige mensenis ook: doe of maak zelf iets waar zij bij zijn. Bak of kook iets op een recept dat zij uitkiezen en voorlezen/tijd bewaren etc. Samen opeten of bv voor visite 's avonds bewaren.

genieten van de geuren en recept uitkiezen & voorlezen is ook een activiteit.Of ga zelf iets bv figuurzagen op zijn “commando”. Hij bedenkt iets en jij bent zijn handen…

succes!