hallo Manon,
ik kan me je gevoel voorstellen en de bij komende frustratie (kan niet bij bewoners zijn) maar kwaliteit gaat mi boven kwantiteit.
“Ook moet ik 3x per dag meehelpen met het eten. Dus gaat het van mijn tijd van Ab af. ” Zelf zie ik de maaltijd als activiteit, je bent, ook al is het maar even, 1 op 1 met een bewoner bezig. Het is niet - ik schuif een maaltijd naar binnen en klaar- je kunt een gesprek voeren over het eten, op welk pg niveau dat dan ook maar is. Je kunt het zien als een snoezelactiviteit.
Vergaderingen die ik bij MOET wonen:
"MDO,werkgroep woon leef klimaat, werkgroep belevingsgerichte zorg,
klein teamoverleg 2x (van beide hk apart), groot teamoverleg, gedragsbesprekingen, Ab overleg"
Er zijn vast wel momenten buiten de bewonerstijd om dat je daar tijd voor kunt maken. Zelf ben ik werkzaam binnen een PG afdeling en doe ook dergelijke overleggen. Ik ken natuurlijk de frequentie niet maar bij een wekelijks terugkerende vorm van overleg kun je er mi voor kiezen 2xpm aanwezig te zijn en 2xpm schriftelijk bij te dragen. Ik neem aan dat groot overleg, MDO, werkgroep en gedragsbesprekingen maandelijks zijn, deze vind ik persoonlijk te belangrijk voor de bewoners om door jou, in deze situatie, gemist te worden. Die momenten zijn juist om bewonersgerichte zorg op een kwalitief hoog iets te maken. De tijde die voor de activiteit met bewoners overblijft maak je zo kwalitatief beter. Persoonlijk ben ik van mening dat je de tijd die je met de bewoners door brengt goed door brengt.
het punt van je collega's is veel lastiger, ik zou er een agendapunt van maken in een groot overleg, dus niet eerst in huiskameroverleg.
IK zou de richtlijnen vd methode concreet op papier zetten en hen op duidelijke manier wijzen op de gemaakte afspraken. Door met verschillende functies 1 methode te handhaven doe je de bewoner alleen maar goed, je bied structuur in behandelingsplan en dit geeft voor bewoners, familie en personeel duidelijkheid en het komt de sfeer uiteindeijk ten goede.
IK ben zelf AB maar door mijn functieomschrijving mag ik ook bewoners naar toilet brengen en mensen naar bed brengen en zo nodig verschonen. Persoonlijk vind ik dit een verrijking van mijn functie, ik heb hier niet voor geleerd op school, we in de praktijk. Het geeft mij een band met de bewoners, mensen vertrouwen me, bovendien kijk je door een andere scholing dan wat je uitvoerd, via een ander perspectief naar situaties die een nieuw inzicht geven voor de afdeling. Ben zelf ook nog niet zo lang tot dit inzicht gekomen hoor, ben nu ruim een jaar met verlof, kom binnenkort terug en mijn leidinggevende prees mij onlangs voor mijn ideeen en inzichten die ik voor mijn verlof had.
“nieuwe ideeen doe je dan maar niet ………”
nieuwe ideen behoeven niet zoveel tijd, activiteiten kunnen al op een laag creatiefniveau aangeboden worden, bijv. handmassage tijdens de koffie, fotokaarten (is een bestaand spel, weet zo niet meer welk, sorry) laten rond gaan, liedjesraadsels (wat reed er op de zandweg? karretje en dan zingen enz) spreekwoordraadsels (wat valt er niet ver vd boom? appel, eventueel kun je naar betekenis vragen) Dobbelbingo (op een vel papier zelf eerst 6vakjes met 1 stip op een rij naast elkaar, daaronder 6x2stippen enz tot 6x6 en dan maar dobbelen, thuis met mijn zoon doe ik dit zelfde maar dan met rummicub). Wij werken hier met een maandprogramma en een antal onderdelen komt standaard terug; gym, zingen, beautysalon, koken/bakken, krant, wandelen enz.
Ben benieuwd of je hier iest mee kunt, het is niet bedoelt om belerend te klinken, wil tips geven en het objectief laten zijn.
groetjes, Mirlea