Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

familie avond

• joke

ik zit in een werkgroep om een familie avond te organiseren voor een PG-unit.

Wie heeft er leuke ideeen of ervaringen ?

• sandrav

Hoi Joke,

Ik werk ook met dementerende ouderen en ik wilde ook zo'n middag organiseren en dan elke keer een thema aan de middag verbinden. Ik heb toen eerst via een enquete aan de familie gevraagd of er animo was hiervoor. Helaas was dit niet het geval.

Dus mijn tip aan jou is, Kijk eerst of er animo voor is, anders ben je het voor niets aan het voorbereiden.

succes sandra

• mirlea

Hoi,

Bij een vorige werkgever organiseerden we 2xpj een familieavond, eerst een algemeen praatje over de pg-dagbehandelingafdeling en een stukje info over pg, in gewone mensentaal. Daarna gingen de familieleden naar de ruimte waar hun familielid de desbetreffende dagen vd dagbehandeling doorbracht. De groepsmedewerker deed dan een praatje over niveau vd groep en liet daarna zien welke activiteiten gedaan werden en het waarom. Dit kon zijn ROT maar ook een gezeldschapsspel(al dan niet aangepast) of gym (materialen). Familieleden waren altijd erg enthousiast en wanneer familielid nog op de afdeling was zagen we een aantal bezoekers vd familieleden vaker dan 1x. Weet niet of ik persoonlijk voor enquete zou kiesen. Werkt goed om indruk te krijgen over belangstelling anderzijds denken mensen vaak “ach dat weet ik wel, en ik kom er al zo vaak, ik zie dan genoeg wat betreft de activiteiten en de zorg”. Denk persoonlijk dat familie van bewoners vaak het belang van bepaalde activiteiten onderschatten. Bakken van een appeltaart is gezellig en het is nog lekker ook, klopt helemaal maar daarnaast is het ook het uitvoeren van handelingen (appelsschillen, beslag bereiden, toevoegen van welke ingredienten ook nog meer enz). “Waarom bijv. gym als je toch niet meer uit je stoel kunt door beperkingen?” Zomaar even een paar kreten die ik destijds gevraagt kreeg.

ik wens je sucses, ben benieuwd wat je gaat doen op die avond

mirlea

• MONIQUE

We hebben 2 maal per jaar een thema avond voor familie van de bezoekers van de dagbehandeling.Binnenkort komt onze psycholoog uitleg geven over de stadia's van dementie. 4 jaar gelden ook al eens maar de doelgroep blijft wisselen.

We hebben eens een rollenspel gehouden over hoe je om zou kunnen gaan met de dementerende en hoe het absoluut niet moet.

Een persoonlijk alarm is ook eens het onderwerp geweest, maar ook ervaringsuitwisseling met lotgenoten o.l.v de e v v' r".

Ook wij demonstreren onze ruimte en de materialen

succes

monique

• ineke

Hoi Joke

Weet niet of mijn antwoord nog zinvol is, maar ik heb deze site net ontdekt, vandaar …

Maar ik heb op onze familieavond vorig jaar, een powerpointpresentatie gemaakt van foto;s die ik van de bewoners, van het eten, eigenlijk van wat er zoal gebeurt in de groep. Met een mooi muziekje als achtergrond, erg leuk om te doen, maar ook erg leuk voor de familie!

OOk hadden we als activiteit appeltaarten gebakken met de bewoners, om 's avonds te kunnen uitdelen aan de familie, en iedere discipline, waaronder ik als ABer ook, heeft een verhaaltje gehouden over wat haar functie inhoudt, en wat je zoal doet.

groetjes

Ineke

joke schreef:

>

> ik zit in een werkgroep om een familie avond te organiseren

> voor een PG-unit.

> Wie heeft er leuke ideeen of ervaringen ?

• joke

iedereen bedankt voor jullie adviezen

we hebben soep met broodjes gegeten daarna workshops met fam samen met client,(powerpoint,bloemschikken,vragenderwijs) was erg gezellig!

gr Jokeineke schreef:

>

> Hoi Joke

> Weet niet of mijn antwoord nog zinvol is, maar ik heb deze

> site net ontdekt, vandaar …

> Maar ik heb op onze familieavond vorig jaar, een

> powerpointpresentatie gemaakt van foto;s die ik van de

> bewoners, van het eten, eigenlijk van wat er zoal gebeurt in

> de groep. Met een mooi muziekje als achtergrond, erg leuk om

> te doen, maar ook erg leuk voor de familie!

> OOk hadden we als activiteit appeltaarten gebakken met de

> bewoners, om 's avonds te kunnen uitdelen aan de familie, en

> iedere discipline, waaronder ik als ABer ook, heeft een

> verhaaltje gehouden over wat haar functie inhoudt, en wat je

> zoal doet.

> groetjes

> Ineke

>

> joke schreef:

> >

> > ik zit in een werkgroep om een familie avond te organiseren

> > voor een PG-unit.

> > Wie heeft er leuke ideeen of ervaringen ?