Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

groep pg. bewoners voorbereiden

• Mieke

Hallo collega`s,

Ik werk op een dagaktiviteiten groep, die straks gaat verhuizen naar een kleinschalige woon groep van 6 deelnemers. Nu is het de bedoeling deze groep alvast voor te bereiden op het gezamelijk voeren van een huishouden . Dus zelf boodschappen doen, onbijt maken, koken, afwassen, kleding wassen, strijken enz.

Wie kan mij op weg helpen ?

heeft ervaring tips om deze pg. groep alvast te laten wennen aan de nieuwe situatie.

groetjes Mieke Huurman

• mirlea

hallo,

leuk en spannend een dergelijke verhuizing. Zie het als een uitdaging, je grenzen en mogelijkheden verleggen als AB-er. Je vraagt om tips misschien kun je hier iets mee, ken natuurlijk niet de mogelijkheden die je hebt om op collega's terug te vallen en of je vrijwilligers, staigiare's kunt inschakelen. Misschien mag je partners of (klein) kinderen inschakelen vd bewoners om te helpen. Op deze manier worden ook zij betrokken bij de komende verhuizing.

inplannen van kook/bak activiteiten; denk aan een simpele maaltijd bijv stamppot boerenkool met rookworst en jus of een meer bewerkelijke erwtensoep -ingredienten door bewoners laten snijden, zelf wel nacht van te voren benodigde erwten laten wellen. Voor de zomer doet een huzarensalade op mijn afdeling het goed.

De dag voor je gaat koken samen met paar bewoners boodschappen doen (wanneer de supermarkt dichtbij zit) hierbij kun je beroep doen op bijv vrijwilliger(s), nav het met de bewoners gemaakte lijstje; leuk hoor de onderlinge gesprekjes; “meen je dat een verse worst in de erwtensoep, nee dat moeten 2 karbonade's zijn enz.”. Heb de ervaring dat het uit kan lopen tot beste pittige gesprekjes, waren altijd weer goed recht te breien ;)…..

In overleg met de linnendienst heb ik ooit een tijd de hand- en theedoeken en washandjes ongevouwen gekregen, deze werden door een bewoonster die daar behoefte aan had gevouwen. Strijken vond ik niet veilig gezien het niveau maar zou bij hoog niveau en onder goede begeleiding goed mogelijk zijn.

vwb het afwassen kun je al beginnen met afwas aan tafel; teil op tafel, afdruiprek ernaast, stapeltje theedoeken en spontaan beginnen na de koffie. Ook ooit wel eens gedaan, niet eens te veel uitleggen, gewoon beginnen. Aantal bewoners zal spontaan helpen anderen zullen misschien wat gaan mokken. Afwachten en een leuk muziekje doet al wonderen, zelf zingen, gesprek “goh, hoe ging dat vroeger, toen u een meisje/jongen was van 7jr?”

met kleding wassen heb ik geen ervaring, neem aan dat je een wasmachine tot je beschikking krijgt. Verder aflaten hangen van het niveau vd bewoners.

wat betreft het ontbijt: persoonlijk zou ik de tafel zelf gezellig dekken, beleg enz op tafel, brood in een mandje, op zondag een eitje erbij. De boodschappen zo mogelijk voor met bewoners samen kopen. Voorraad (koffie/thee/sap/ranja enz) kun je ws wel bestellen.

hoop dat je hier iets mee kunt, ben benieuwd, zal er vast nog wel meer over lezen.

groetjes, Mirlea

• Mieke

Mirlea,

bedankt voor je uitgebreide reactie.

we zijn gestart met zeg maar kleine BDL handelingen, afwassen, wasvouwen, soep groente snijden enz.

verschillende reactie van de deelnemers sommige mokken andere vinden het prachtig, vroeger maakte we dit voor het hele gezin klaar.

ik hoop op nog meer tips.

Ik hou je op de hoogte.

groetjes Mieke