Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bak activiteit

• marjan

Hallo allemaal,

ik werk in een instelling met somatische en dementerende ouderen. Wij hebben een keer in de maand een bakactiviteit. Het word voor ons steeds moeilijker aangezien veel bewoners een zwakke maag hebben. Alles is gauw te vet! Ik ben op zoek naar wat lekkere dingen die niet te vet zijn, en die we samen met de bewoners kunnen maken..

Iemand ideeën?

BVD groetjes marjan

• Chrissie

Ik denk dat je het best kan recepten uit afslankdieeten, cholesteroldieetboekjes enz kan halen. Soms hebben stichtingen als bv de Hartstichting, of producenten van bv dieetmargarine ook recepten in brochure of website.

Maar om je voor de komende week vast uit de brand te helpen geef ik je mijn geheime karnemelksekruidkoek recept: zonder vet!!! ;-)

Er zit niet veel werk voor je bewoners in, maar ik heb het beslag ook wel eens op een bakplaat gebakken en dan kan je er allerlei vulling op snijden ( appelschijfjes oid) geen idee meer hoelang ik dat bakte, maar dat zou je dan een beetje in de gaten moeten houden.

Karnemelkse Kruidkoek

Nodig:

250 gr zelfr bakmeel

250 gr bruine basterdsuiker ( voor minder calorieen kan je wat suiker ged door honing vervangen)

1,5 thl koekruiden

snufje zout

2,5 dl karnemelk

50 gr krenten

75 gr rozijnen

boter,bloem

evt bosbessengelei, sesamzaadjes

Roer het bakmeel, koekkruiden, suiker en zout doorelkaar. Klop scheutje voor scheutje de karnemelk erdoor tot je een glad beslag hebt. Voeg de krenten en rozijnen toe en doe het beslag in een beboterde en met bloem bestoven cakeblik (1,5 l) Bak de cake in 1,5 uur middenin de 175 gr, voorverwarmde oven gaar. Bestrijk hem evt met de gelei en strooi er wat sesamzaadjes over.

Hij is echt heel lekker!

groetjes Chrissie

• iris

Hallo.

Wat dacht je van bowl, gezond, niet vet en iets wat men vroeger ook vaak maakte.

Of ouderwetse appeltaart.

Je hebt tegenwoordig al kleine bakvormen, zo'n taartje is binnen een half uur klaar.

En ach die ene keer in de maand, het gaat toch ook om de gezelligheid, lekker smikkelen en de heerlijke geur!

Groetjes Iris

• jacqueline

hoi marjan.

er zijn zoveel leuke dingen die je kunt bakken met somatische en dementerende ouderen.

een gestoofde appel uit de oven met rozijnen en kaneel dit moet dan ongeveer 20 minuten in de oven.

je hoeft de appels alleen te schillen en in plakjes te snijden ;)

daarnaast kun je ook een vruchtenbowl maken,maar dan zonder wijn.

en hier kun je ook allerlei verschillende vruchten in doen per seizoen ;)

ook kun je hartige dingen maken bijvoorbeeld,

zo kun je bijvoorbeeld van bladerdeeg en gehakt lekkere pasta maken (ravioli?)

succes in iedergeval!

ps: .op http://www.recepten.nl/ kun je nog veel meer lekkere niet vette dingen vinden

groetjes

• Leonie

- knakworstjes omrollen met bladerdeeg even in de oven

- appelflappen zelf alles schillen, kleinsnijden, kant en klaar bladerdeeg en smullen maar

- pannenkoeken/ poffertjes/ wafels

- slaatje maken ( div soorten sla, tomaat, komkommer etc)

- belegde broodjes, tostie

succes ermee!