Ik denk dat je het best kan recepten uit afslankdieeten, cholesteroldieetboekjes enz kan halen. Soms hebben stichtingen als bv de Hartstichting, of producenten van bv dieetmargarine ook recepten in brochure of website.
Maar om je voor de komende week vast uit de brand te helpen geef ik je mijn geheime karnemelksekruidkoek recept: zonder vet!!! ;-)
Er zit niet veel werk voor je bewoners in, maar ik heb het beslag ook wel eens op een bakplaat gebakken en dan kan je er allerlei vulling op snijden ( appelschijfjes oid) geen idee meer hoelang ik dat bakte, maar dat zou je dan een beetje in de gaten moeten houden.
Karnemelkse Kruidkoek
Nodig:
250 gr zelfr bakmeel
250 gr bruine basterdsuiker ( voor minder calorieen kan je wat suiker ged door honing vervangen)
1,5 thl koekruiden
snufje zout
2,5 dl karnemelk
50 gr krenten
75 gr rozijnen
boter,bloem
evt bosbessengelei, sesamzaadjes
Roer het bakmeel, koekkruiden, suiker en zout doorelkaar. Klop scheutje voor scheutje de karnemelk erdoor tot je een glad beslag hebt. Voeg de krenten en rozijnen toe en doe het beslag in een beboterde en met bloem bestoven cakeblik (1,5 l) Bak de cake in 1,5 uur middenin de 175 gr, voorverwarmde oven gaar. Bestrijk hem evt met de gelei en strooi er wat sesamzaadjes over.
Hij is echt heel lekker!
groetjes Chrissie