Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kookgroep

• monique

Wie heeft er leuke ideeen voor een kookgroep met beginend dementerende bejaarden?

6 personen en 2 uur de tijd.

• caatje

Ik ben aber en was ooit kok, ik doe zelf ook een kookgroep met 8 personen. Wat wil je precies weten en wat is je budget per keer. En wat is je doel: gezelligheid of meer! Wil je oude recepten van vroeger Laat het even weten en evt je email adres en dan kan ik je de info toesturen

Caatje

• monique

bedankt voor je reactie.

Het gaat om een groep van 6 personen en de maaltijd wordt er voor afgezegd. Ga uit van 4 a 5 euro p.p per maaltijd.

Geheugentraining staat voorop maar herkenning, onderhouden oude vaardigheden geur beleving, samenwerken , gezelligheid speelt allemaal een rol.

het is een idee van een nieuwe teamleider en ik zie allerlei bezwaren vooral omdat de clienten niet erg warm lopen voor de activiteit, maar we proberen het wel uit en wie weet gaan ze dan toch mee doen.

Van de 8 die ik gepolst heb waren er 3 die het wel wilden proberen. Je hoort: Dit is de enige dag dat ik niet hoef te koken, tot mijn vrouw doet dat thuis altijd, en heb altijd moeten werken of clienten die bewust alleen geheugentraining willen in de vorm van taal.

monique.steunenberg@wanadoo.nl

• caatje

Ik weet uit ervaring dat het een hele leuke activiteit is. En de eerste keer zullen ze van te voren ook niet zo warm lopen. Maar binnen de korste tijd vinden ze het vaak reuze gezellig. Ik zal dinsdag wat recepten na je opsturen en mag ik je een tip geven? Ik heb van een recept een 2 persoons recept gemaakt. Met een leuk plaatje erbij en dan in een snelhechter gedaan. Voor elke deelnemer 1 en grote letters. Het leuke was bij mij dat de volgende keer ze vol trots kwamen zeggen dat ze het thuis nog eens gemaakt hadden en dat het door de partner erg gewaardeerd werd. Echt meid je zult zien dat het een hele leuke activiteit is. En je kunt op meerdere manieren de act. doen. Ervaring is om de eerste keer het iets “vrijblijvende” kunt houden. Je denkt dat vrouw a wel wil helpen en vraag haar om iets te snijden, als mw begonnen is en de anderen zien hoe gemakkelijk het is vraag dan of dhr b misschien mw kan helpen? Vaak wil dhr dan niet onderdoen en wil helpen. zo probeer de werktaken tijdens de activiteit te verdelen. Iemand waarvan je verwacht die wil echt niet benader je als laatste en vraag die om het op het bord te doen of het door te roeren. Op deze manier stimuleren ze elkaar, want als je van te voren gaat vragen wioe doet wat wil niemand iets doen. Dinsdag zal ik het een en ander naar je email sturen.

• caatje

2e bericht Hoeveel tijd hebben jullie ervoor? en gaan jullie eventueel ook boodschappen doen met de cliënten?

• monique

Ja de clienten komen half tien binnen en 12 uur half een eten we,

En het idee van het uittypen en vergroten van de tekst dat doe ik ook bij gewone bakactiviteiten.

De clienten die nu al aangegeven hebben niet te willen, selecteren we natuurlijk niet voor deze activiteit.

De bedoeling is dat er een keuze aanbod komt van 3 activiteiten te weten ; een “creatieve”doe activiteit ,koken en geheugentraining.

Dan kunnen mensen kiezen wat ze willen. Ik zie het nog niet gebeuren maar wie weet lijdt ik aan tunnelvisie en valt het allemaal mee.

Het is vaak zo met een nieuwe leidingevende dat alles anders moet terwijl we niet voor niets zo werken als dat we nu doen.

Ze wilde veranderingen tav uren verdeling maar was zo reeel om te erkennen dat die veranderingen momenteel niet door te voeren zijn omdat je je uren vrijwilliger veranderen moet , het mag je niet opgelegd worden.

En ook hierbij zei ze; we proberen het lukt het niet o.k.

Dat werkt wel prettig.

Bedankt voor het meedenken en ik ben benieuwd naar je recepten.

• Anke M

Hoi Monique,

Ik heb bijna wekelijks een kookgroep en de bewoners kijken daar erg naar uit!

Het zijn een aantal vaste deelnemers, met elke keer een paar wisselende mensen erbij. Ze vinden het zo leuk, dat als de act. vervalt ze zwaar teleurgesteld zijn!

Af en toe doen we samen boodschappen, maar dat is nogal een eind dus is wat moeilijker.

We overleggen met de bewoners wat ze willen eten en onze groep gaat toch vaak voor de wat aparte recepten, mn buitenlands.

Ik vind het zelf een erg leuke activiteit, het is erg vermoeiend, omdat we rond 10 uur starten en soms pas rond half twee klaar zijn, maar je krijgt er ook veel energie uit terug!

Ben vorig jaar bij een workshop geweest, waar ze koken als een verhalenkeuken aanbieden… Een verhaal over voreger en daar een bijpassend recept bij… Leek me ook erg leuk! Dus misschien een idee!

Wij hebben ongeveer 6 deelnemers per keer en 2 ab-ers. We lezen de krant eerst voor bij de koffie of doen samen de boodschappen. Vaak als je zelf begint te snijden, of iets bij de bewoners neerlegt, dan gaat het bijna vanzelf.

Succes!

• monique

anke bedankt voor je reactie.Anke M schreef:

>

> Hoi Monique,

> Ik heb bijna wekelijks een kookgroep en de bewoners kijken

> daar erg naar uit!

> Het zijn een aantal vaste deelnemers, met elke keer een paar

> wisselende mensen erbij. Ze vinden het zo leuk, dat als de

> act. vervalt ze zwaar teleurgesteld zijn!

> Af en toe doen we samen boodschappen, maar dat is nogal een

> eind dus is wat moeilijker.

> We overleggen met de bewoners wat ze willen eten en onze

> groep gaat toch vaak voor de wat aparte recepten, mn

> buitenlands.

> Ik vind het zelf een erg leuke activiteit, het is erg

> vermoeiend, omdat we rond 10 uur starten en soms pas rond

> half twee klaar zijn, maar je krijgt er ook veel energie uit

> terug!

>

> Ben vorig jaar bij een workshop geweest, waar ze koken als

> een verhalenkeuken aanbieden… Een verhaal over voreger en

> daar een bijpassend recept bij… Leek me ook erg leuk! Dus

> misschien een idee!

>

> Wij hebben ongeveer 6 deelnemers per keer en 2 ab-ers. We

> lezen de krant eerst voor bij de koffie of doen samen de

> boodschappen. Vaak als je zelf begint te snijden, of iets bij

> de bewoners neerlegt, dan gaat het bijna vanzelf.

>

> Succes!

• Ánoniem

Hoe oud moet je zijn als je met ouderen wilt werken???

(bijv. activiteiten met ouderen.)

Dat wil ik super graag!!!!

Groeten.