Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hitte

• ingrid

Bij wie wordt er op het werk gebruik gemaakt van een hitteprotocol?

Natuurlijk kan je zelf wel bedenken wat goed is en wat niet en waar je op moet letten, maar zijn er instellingen die dit op papier hebben staan?

• Chrissie

Geen idee, ik ken geen protocol.

Maar ik vroeg me ook af , hoe wordt in de gaten gehouden of mensen wel echt genoeg drinken? Mensen zijn (bij ons) op dagopvang, en thuis is er wisselend personeel in verschillende diensten. Wat is een signaal?Dat mensen al uitgedroogd zijn? Mensen die ik zie, zitten heel vast in hun eigen ritme. Per gelegenheid slechts 1 kopje thee of koffie. En dat met al die medicijnen die ze vaak slikken…dat is normaal al veel te weinig. En koffie (zwarte) thee en limonade zijn niet geschikt om het lichaam te spoelen, dat moet je echt met water, kruiden- of groene thee of ongezoete limonade (puur sap) doen.

Ik weet wel dat algemene hoofdpijnklachten heel erg vaak oorzaak hebben in tekort aan vocht, óók als het buiten niet zo warm is, en óók als je verder gezond bent.

• ingrid

Wij geven de mensen inderdaad zoveel mogelijk vocht te drinken. We proberen koffie zo min mogelijk te geven, want dat drijft juist vocht af. Maar de meesten zijn erg op hun kopje koffie gesteld en dat kan je ze niet zomaar afnemen. Vandaag hebben alle deelnemers bij de lunch een mok bouillon gekregen. Het is namelijk ook belangrijk de zouten aan te vullen, vooral als de mensen veel drinken. Want door het zweten en plassen verlies je veel zouten. Je kunt ook in de gaten houden of mensen wel geregeld naar het toilet gaan om te plassen. Zolang ze dat doen zijn ze nog niet uitgedroogd. Een natte theedoek in de nek leggen is ook lekker. Zelf doe ik dat ook en je houdt dan in ieder geval je hoofd koel. Niet alle deelnemers doen dat, want het is natuurlijk anders dan anders en dat doe je dan niet. Ook de bouillon vonden ze al vreemd, maar de mededeling dat het van de dokter moet wil nog wel eens helpen. Misschien hebben andere nog meer tips? We kunnen dan met z'n allen een soort protocol opzetten.