Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraag gerichte zorg in de ab

• lia

bij mij in de huiskamer wonen 15 pg bewoners van alle nivo`s door elkaar.

nu wil de manager naar vraagerichte zorg hoe pak je dat nu aan bij pg bewoners die in een ver stadium zijn beland.ik als ab werk aanbod gericht hoe pak je vraaggericht nu aan als de dementie ver gevorderd is.mijn idee is dat als ik vraaggericht werk de bewoners alleen maar willen slapen en dus geen prikkels meer krijgen.is vraag gericht niet iets voor begeleiden pg die nog heel wat kunnen bepalen voor zich zelfwat ze wel of niet willen

• Marilena

Vraag gericht is een heel mooi begrip, maar uit de praktijk blijkt dat het voor PG bewoners bijna niet te doen is. Ik weet niet hoelang je al op die afdeling en met PG bewoners werkt, maar na een aantal jaren ervaring weet je vaak wel waar je bewoners in een bepaald stadium van dementie een plezier mee kunt doen. Maar je hebt gelijk dat als je zegt dat bewoners dat vaak niet aan kunnen geven. Het zal dus een kwestie van uitproberen zijn, goed observeren en rapporteren en aan de hand daarvan kun je voor mensen een activiteitenplan samenstellen.

maar ik zou wel bij je manager aangeven dat het op een PG afdeling heel moeilijk is om echt helemaal vraaggericht te werken.

Succes ermee!

• lia

bedankt voor je reactie ik werk al 6 jaar op deze afdeling weet dus precies wat de bewoners voor activiteit willen.

• Paulien

Wij werken al een tijd met Vraag Gerichte Zorg.

Wat je als AB'er doet is eigelijk al de vraag gerichte zorg bieden.

Wij als AB'ers vragen wat de bewoners willen drinken en wat ze op brood willen. Voor zorg is dat niet vanzelf sprekend, zij willen het snel, snel, snel.

Voor de zorg is het een omschakeling.

gr. Paulien

• Anke

lia schreef:

>

> bedankt voor je reactie ik werk al 6 jaar op deze afdeling

> weet dus precies wat de bewoners voor activiteit willen.

Dan werk je immers al vraaggericht! Als jij precies weet wat de bewoners voor activiteit willen, dan doe je het hartstikke goed!

• Git

Hallo Lia,

Bij vraaggestuurd werken gaat het er niet om dat jouw cliënt woordelijk een “vraag” stelt, maar kun je het woord “vraag” hier ook uitleggen in behoefte. Waar heeft jouw cliënt behoefte aan en op welke wijze kom je daarachter? Observeren waar iemand positief op reageert, vragen aan familie wat vond iemand vroeger prettig, en bestuderen van literatuur over wat cliënten in vergelijkbare omstandigheden prettig vinden is ook vraagestuurd werken.

Als je echt denkt dat iemand wil slapen en dus geen prikkels meer krijgt: hoe weet jij of iemand in zijn dromen niet meer prikkels krijgt dan als hij wakker is?