Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe zien jullie de toekomst van AB???

• Anke

Hallo allemaal,

Hoe zien jullie de toekomst van AB?

Is er een toekomst? Hoe gaat volgens jullie onze functie er uit zien?

Hoe ziet de functie van een ABer er uit binnen kleinschalig wonen? Is er dan nog een ABer?

Ik ben hier op het moment erg mee bezig, jullie oook?

Hoor graag meer van jullie!

Greetz Anke

• Chrissie

Doelgroep: LG

Wat bij ons erg speelt is dat de client vraagt om flexibiliteit van de ABers. Dus geen vast programma maar een flexibiliteit bij bv mooi weer. Schijnt de zon, dan lekker een onverwachte picknick of wandel/fietstochtje. Hebben we lekkere trek dan eens onverwacht naar mac Donalds of zo. Wij bieden overigens wel een vast programma aan, dat met veel inspraak vd clienten en vraaggericht wordt opgesteld. Maar willen meer op flexibiliteit gaan letten.

En clienten vinden het belangrijk ook buiten dagopvang om dingen te doen. Bijvoorbeeld in het weekend winkelen of eens naar de film. Of 's avonds uit eten. Dat kan nu ook met vrijwilligers, maar ze merken dat dat vaak heel snel weer doodbloedt, dus ze vragen om continuiteit, en ze vinden het soms moeilijk om een vrijwilliger te vragen omdat die er niets voor krijgt. Onze clienten zouden in dat opzicht liever een budget hebben waaaruit ze een (kleine) vergoeding kunnen geven. Dit vergroot hun gevoel van gelijkwaardigheid. Ze zijn overal al client of patient, vrienden maken is vaak moeilijk maar ze willen wel gelijkwaardig contact met een vrijwilliger. Bovendien is voor sommige clienten gewenst dat met ADL of medische verzorging geholpen kan worden, dat is voor vrijwilligers niet echt gebruikelijk.

• Paulien

Bij ons zijn ze aan het rond kijken voor het kleinschalig wonen.

Als AB'ers hebben bij we bij elkaar een avond met de manager om tafel gezeten.

Deze avond ging over, wat is kleinschalig wonen, wat zijn de voor en nadelen voor bewoners en AB'er.

De AB zal nooit helemaal verdwijnen, er blijven bewoners die niet in het kleinschalig wonen kunnen wonen (weglopen).

Wat ons wel aan het denken zette is dat wij als AB'ers ook een stuk zorg op ons moeten nemen en de zorg een stuk AB op zich moet nemen.

Er zijn Huizen waar het al een tijd(je) loopt. In een z'on huis is dat de bewoners aan 4 á 5 activiteiten “lid” moet zijn.

(groen, mbvo, muziek, crea). Dit wordt in een centrale ruimte aangeboden.

Dit wordt door AB aangestuurd.

Misschien dat je hier iets aan hebt.

gr. Paulien

• Chrissie

Hoi Paulien,

Waar ik benieuwd naar ben: denken jullie dat het onvermijdelijk is dat AB-ers een deel van de zorg overnemen? Of alleen als je als ABer fulltime wil blijven werken?

En welke zorg versta je daar dan onder, ook wassen aankleden etc? Of alleen de ADL zorg tijdens de activiteiten?

Wordt bij die woonvormen ook aan bv AB activiteiten in de avonduren gedacht?

Bij grote instellingen is er vaak een disco of muziekavond op het terrein, hoe vullen bewooners hun avonden in?

Ik ben ook beniwud hoe anderen hier tegenaan kijken

alvast bedankt

Chrissie

• Paulien

Ik denk dat het onvermijdelijk is dat je een deel zorg moet aanbieden.

Ook voor AB'ers die part-time werken.

Dus inderdaad mensen s'morgens uit bed halen en wassen (douchen) toiletgang over de gehele dag.

Als het zover is dan krijgen de AB'ers binnen de instelling daar een cursus voor.

Op dit moment werk ik op de verpleegafdeling, hier werken we 1 avond in de week. Deze avond bieden we activiteiten aan die overdag ook worden aangeboden.

( spel, handverzorging).

gr. Paulien

• Piet

Ik denk dat activiteitenbegeleiding en adlbegeleiding in de toekomst meer in elkaar zullen gaan overlopen.Nu is het nog vaak zo dat er voor wonen en dagbesteding afzonderlijke programma's bestaan. Hierbij ligt voor wonen het accent op het vullen van vakantieactiviteiten en avondactiviteiten naast de ADL. Dagbesteding kent vele vormen van daginvulling afhankelijk van de mogelijkheden en het niveau van de deelnemers maar dan aangevuld aangevuld met een stukje ADL zoals bijvoorbeeld toiletgang.

Willen we overleven dan zullen er rode draad programma's moeten worden opgesteld die als een totaal pakket aan bewoners/deelnemers kunnen worden aangeboden.Hierin staat de totale ontwikkeling van de deelnemer/bewoner centraal. Ze moeten multidisciplinair worden opgesteld en actueel, gevalueerd en in beeld gehouden worden.

De bewoner/deelnemer van nu maar zeker die van de toekomst wil net als wij een gevarieerd leven met ruimte voor een eigen identiteit en de mogelijkheid dingen te

doen die hij of zij prettig vindt en waardeerd. Om daar een antwoord op te hebben zullen de AB ers niet alleen op creatief maar ook op pedagogisch en didactisch

gebied hun kennis en vaardigheden moeten opschroeven.Veel meer en veel stringentere samenwerking tussen wonen, werken en beleven is daarbij noodzakelijk.

De deelnemer/bewoner centraal in wat hij/zij vraagt en wat hij / zij nodig heeft.

Piet

• Marjo

Hallo,

Ook onze instelling is bezig met plannen om kleinschalig wonen te realiseren.

Dat lijkt me voor de bewoners een hele prettige manier van wonen en recreeren . Ik werk nu op een groepsverzorging van dementerende ouderen.

Maar ik vraag me wel af hoe de activiteitenbegeleiding daarin uitziet. Ik ben niet bang om deel te nemen aan een gedeelte zorg mits ik daarin een scholing kan krijgen. Ik vind het belangrijk dat ik naar het geestelijke welbevinden van de bewoner mag blijven kijken en hem/haar activiteiten kan aanbieden los van wat er gebeuren moet. Denk ik aan de maaltijd koken, de was verzorgen. Wanneer iemand behoefte heeft aan een wandeling of erg onrustig is, of verdrietig of ziek enz. , dan zou het naar mijn idee mogelijk moeten zijn dat een andere collega b.v.het verplichte koken overneemt. Dat soort dingen zijn voor mij erg belangrijk wanneer de taken belangrijker worden dan het welbevinden van de bewoners, dan heb ik daar moeite mee.

Ik ben erg benieuwd naar reacties van ab ers die al functioneren in zo'n kleinschalig wonen.

Vriendelijke groeten, Marjo.