Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dodenherdenking en bevrijdingsdag

• marieke

Hallo,

ik loop stage bij ouderen, ik wou deze week wat extra aandacht bescheden aan dodenherdenking en bevrijdingsdag, maar weet niet goed hoe ik dit hebben moet, want dit is natuurlijk een onderwerp wat erg gevoelig is,

wat ik zelf bedacht had, de mensen de mogelijkheid geven er over te praten, en een gedichtje…

Maar misschien kan ik wat uit jullie reacties halen, bij deze mijn vraag:

Besteden jullie in zorgcentra ook aandacht aan deze dagen?

zoja, hoe moet ik dat voor me zien? ( activiteiten, hoe pakken jullie dat aan?)

Ik hoop op een reactie,

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Marieke

• Jet

Doet de instelling daar nog niets aan dan?

Zou er inderdaad voorzichtig mee zijn. Maar je zou deze week het thema oorlog/ vrede kunnen inbrengen.

• Chrissie

Je zou in elk geval misschien een bervijdings-vitrine in kunnen richten, met blikjes van oranjehuis, bonnenboekje, foto's , vlaggen en boeken (zoek maar eens in de bieb) over de bevrijding. Dat is zeg maar de positieve kant.

Met dodenherdenking zou ik rustig aan doen, informeer ook eens bijde bewoners wat ze zelf willen. Je zou met een aantal vrijwilligers bijvoorbeeld in de herdenkingsoptocht (in vrijwel elk dorp/stad) mee kunnen lopen, evt. met rolstoelen. Ik zou wel voor 1op1 (vrijwilligers)begeleiding zorgen.

• loes

Wij (verpleeghuis) gaan op 4 mei herdenkingskransen maken met de bewoners en gebruiken hiervoor witte bloemen. Voor elke afdeling maken we een krans.

en op 5 mei hebben we een bevrijdingsconcert met liedjes uit die periode