Hoi Caatje,
Ik heb wel eens met hetzelfde idee gespeelt. (maar schrik niet, ik woon ver van Friesland). Ik weet dat bij een AC voor LG hier in de buurt ambulante diensten worden geboden. Weliswaar vanuit de AC, dus gewoon door een AB-er die daar uren voor vrijmaakt. Ik heb geen idee in welke hoeveelheid er gebruik van gemaakt wordt. HIeronder een stukje omschrijving van de website:
———————————————————————————————————————–
"Ambulante dienstverlening is een kortdurend begeleidingstraject voor mensen die thuis of in hun eigen woonomgeving een goede tijdsbesteding zoeken. Met de cliënt wordt onderzocht welke activiteiten in de directe leefomgeving uitgevoerd kunnen worden.
Daarbij komen de volgende vragen aan de orde:
wat is de activiteitenwens
kan deze thuis gerealiseerd worden
welke voorzieningen of aanpassingen zijn nodig
is er extra deskundigheid nodig
zijn er organisaties of vrijwilligers in de buurt waar een beroep op gedaan kan worden.
Na één of meer gesprekken stelt de medewerker ambulante dienstverlening met de cliënt een activiteitenplan op en geeft een aanzet tot de uitvoering ervan."
———————————————————————————————————————–
Het doel blijft de ambulante AB kort te laten duren. Door clienten naar het AC te halen of elders een plek te laten vinden, niet vanwege financien ( ook ambulant wordt AWBZ betaald) maar vanwege het grote belang van soc. contacten voor de client.
Toch denk ik dat jouw plan wel zou moeten kunnen lukken, al ken ik de “markt” in Friesland natuurlijk niet. Wellicht kunnen mensen je uit PRB betalen? En ik weet dat somatische patienten in verpleeghuizen waar voornamelijk ouderen zitten vaak heel slecht af zijn. Misschien dat je je ook op hen kan richten? Omdat verpleeghuiszorg uit AWBZ betaald wordt en een AC ook is dat vaak een grote strijd, Probleem is dat er voor diensten zoals jij wil leveren ook vaak vrijwilligers gevraagd worden.
Ik zag trouwens laatst wel een vacature voor een paar uur per week om een licht autistische jongen 1 op1 te begeleiden met houtbewerking. Via PRB. ( was in de buurt van Houten, Midden-Nederland'
Ik zou het wel stoer vinden als het je lukt!