Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

onderzoeksopdracht

  • Diana

    Ik ben op zoek naar informatie over het maken van levensboeken op een somatische afdeling van een verpleeghuis. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Ik wil dit introduceren op de afdeling en het vervolgens gebruiken als onderzoeksopdracht. Je ziet vaak dat levensboeken worden gehanteerd voor dementerende bewoners, maar waarom niet voor somatische bewoners. Andere vormen van reminiscentie spreekt de somatische bewoners ook meestal wel aan.

  • Chrissie

    Ik denk dat je de bestaande levensboeken heel goed als basis zou kunnen gebruiken. In de bieb zijn wel boeken te vinden over het schrijven v.e. levensverhaal. Bv Reina Crispijn: “Hoe schrijf ik mijn levensverhaal.”

    Google ook eens op schrijven & levensverhaal, dan vind je van alles, ook workshops Dit zijn wel vaak hele professionele benaderingen, die soms 5 jaar schrijfwerk in beslag nemen, maar als je clienten het verstandelijk aan kunnen…. waarom niet!

  • Chrissie

    Ik heb een handleiding gevonden, dit is voor PG bewoners, maar je kan de opzet natuurlijk gewoon aanhouden, het is een duidelijke handleiding dus misschien heb je er iets aan. Ik denk zelf dat het voor sommige bewoners leuk zou zijn het op een website te zetten. Vooral somatische bewoners kunnen vaak nog wel met mooie aanpassingen de computer bedienen. meteen een nieuwe activiteit: website bouwen ;-)

    Levensverhaal

    Een stappenplan voor een levensverhaal

    1. In overleg met arts, verpleging, psycholoog, activiteitenbegeleiding en andere betrokkenen wordt beoordeeld of een dementerende oudere in aanmerking komt voor het multimedia programma. Voor deze beoordeling zijn een aantal criteria opgesteld: De dementerende oudere ‘begrijpt gesproken taal’, ‘kan zich verbaal redelijk uiten’, ‘is communicatief’, ‘kan zich minimaal een half uur concentreren’, ‘heeft geen wanen of hallucinaties’, ‘beschikt over een redelijk gehoor en visus’. Vervolgens stelt u met elkaar vast wie het persoonlijk levensverhaal gaat samenstellen.

    2. Nadat is besloten dat een dementerende oudere voor het multimedia programma in aanmerking komt, wordt de familie geïnformeerd en gevraagd om toestemming en medewerking. Ook de dementerende oudere wordt van het levensverhaal op de hoogte gebracht.

    3. Om een goed levensverhaal samen te stellen is het van belang de geschiedenis van de oudere te kennen. Daarom kan de familie gevraagd worden een vragenlijst, gericht op de levensloop van de oudere, in te vullen. Soms is de beantwoorde vragenlijst voldoende, maar u kan ook overwegen om van de verzamelde gegevens een verhaal te schrijven. Soms schrijft de familie van de oudere zelf een levensverhaal (n.a.v. de vragenlijst). Dit geschreven levensverhaal dient als naslagwerk voor degene die het digitale persoonlijke levensverhaal aan gaat bieden.

    4. Als het verhaal geschreven is, wordt een afspraak gepland met de familie en hen gevraagd zoveel mogelijk foto's te verzamelen en mee te nemen (ook kan gedacht worden aan ander materiaal zoals oude schoolrapporten, trouwboekjes etc.). Samen met de familie bespreekt u de foto's en beoordeelt u welke eventueel voor het programma geschikt zijn.

    5. Tijdens het gesprek met de familie informeert u naar eventuele voorkeuren van de oudere voor muziekgenres.

    6. Als samensteller van een levensverhaal maakt u een definitieve keuze uit de foto's en bepaalt welke muziekstukken u wil toevoegen.

    Als al het materiaal verzameld is, kunt u aan de slag met het scannen en het opnemen van ondersteunende muziek of geluiden.

    “De familie wordt betrokken bij de samenstelling van het persoonlijke levensverhaal waardoor ook voor hen weer nieuwe gespreksonderwerpen met de cliënt ontstaan.”