Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een minimum aan ab-ers op de afdeling?

• Mirjam

Hallo,

Ik werk op een nieuw geopende Pg-afdeling. Er zitten 30 bewoners op deze afdeling en ik ben de enige ab-er. Je kunt dus nooit de bewoners allemaal de aandacht geven die ze nodig hebben. De verzorgenden hebben ook geen “tijd” om het een en ander over te nemen. Dus er is veel commentaar ook vanuit familie dat er weinig voor de bewoners is…gelukkig niet voor mij persoonlijk. Nu is mijn vraag is of staat er nergens beschreven wat de minimale bezetting moet zijn aan ab-ers op een afdeling???

Groetjes Mirjam

• Jet

Ik werk zelf met ernstig meervoudig verstandelijk gehandicapten en ons streven is 2 Ab-ers op een groep van 8 of 9 cliënten.

meestal 2 beroepskrachten maar vaak draait ook 1 beroepskracht met 1 stagiaire.

Maar in principe is het uitgangspunt 2 beroepskrachten.

• nellie van ekkendonk

Er staat nergens echt beschreven hoeveel uur AB er per bewoner aanwezig moet zijn. Dat is een keuze van de organisatie. De inspectie geeft wel aan wat er minimaal aangeboden moet worden b.v. een grootschalige activiteit per week etc.

Dat wil niet zeggen dat dat perse door een AB-er moet worden aangeboden.

In de organisatie waar ik werk hebben we op 30 bewoners ongeveer 75 uur per week aan activiteitenbegeleiders, dat is een keuze die onze organisatie heeft gemaakt omdat het welzijn hoog in het vaandel staat.

Wellicht kun je eens zoeken wat de inspectie hierover schrijft en dit bespreekbaar maken binnen je organisatie.

Sterket en groetjes

NellieMirjam schreef:

>

> Hallo,

> Ik werk op een nieuw geopende Pg-afdeling. Er zitten 30

> bewoners op deze afdeling en ik ben de enige ab-er. Je kunt

> dus nooit de bewoners allemaal de aandacht geven die ze nodig

> hebben. De verzorgenden hebben ook geen “tijd” om het een en

> ander over te nemen. Dus er is veel commentaar ook vanuit

> familie dat er weinig voor de bewoners is…gelukkig niet

> voor mij persoonlijk. Nu is mijn vraag is of staat er nergens

> beschreven wat de minimale bezetting moet zijn aan ab-ers op

> een afdeling???

>

> Groetjes Mirjam

• Marilena

Ik ben ook als enige AB-er op de afdeling voor 27 bewoners, veel te weing! Ik werk 32 uur en dat betekent dus dat elke bewoner een uurtje Ab per week zou hebben als je het zo berekent. Ik merk dat met name de diep dementerende er makkelijk ‘doorheen glippen’ als het gaat om activiteiten. De wat betere bewoner kun je bij een grote groepsactiviteit betrekken, maar ik ben me er wel van bewust dat de wat minder goede mensen te kort komen. Ik probeer daar wel zoveel mogelijk aan te denken en ga ook regelmatig naar onze zintuigruimte met die bewoners, maar ik zou ook graag een collega erbij willen hebben. Ik heb wel een stagiaire, maar dit is pas haar 1e stage en die kun je ook nog niet alleen iets laten doen, althans, niet met alle bewoners.

• maud

elke ab-er is een “ luxe” die gekort wordt op de verzorging. Dus wees blij dat er nog wat voor over is.

• Femke

Hallo Mirjam,

Ik voreg me af of je ooit weleens hebt overwogen een vrijwilliger op te zoeken voor de extra activiteiten. Vrijwilligers werken erg prettig en verlichten vaak jou werk. Zij hebben soms wel tijd om bv met iemand te gaan wandelen terwijl jij daar zelf nooit aan toe zou komen.

Wij werken zelf al jaren met vrijwilligers en het bevalt ons echt prima. Ik denk niet dat wij zonder zouden kunnen!!!

FemkeMirjam schreef:

>

> Hallo,

> Ik werk op een nieuw geopende Pg-afdeling. Er zitten 30

> bewoners op deze afdeling en ik ben de enige ab-er. Je kunt

> dus nooit de bewoners allemaal de aandacht geven die ze nodig

> hebben. De verzorgenden hebben ook geen “tijd” om het een en

> ander over te nemen. Dus er is veel commentaar ook vanuit

> familie dat er weinig voor de bewoners is…gelukkig niet

> voor mij persoonlijk. Nu is mijn vraag is of staat er nergens

> beschreven wat de minimale bezetting moet zijn aan ab-ers op

> een afdeling???

>

> Groetjes Mirjam

• mirjam

Ik ben natuurlijk blij dat er nog werk in is te vinden, maar het moet geen fabriekswerk worden. Je werkt met mensen en die moet je ook zo kunnen behandelen en niet op tijd werken.

Je wilt natuurlijk ook voldoening hebben in je werk en niet een falend gevoel hebben als je thuis lekker gezellig op de bank zit. Dan ben ik pas blij dat ik dit werk doe!!

• mirjam

Op de afdeling werken wij met vrijwilligers en daar ben ik ok heel blij mee!!!!! Alleen bij sommige heb je er meer last dan plezier van. Ons hoofd heeft daarom de vrijwilligers op cursus gestuurd om ze beter op weg te helpen in omgang met dementerenden.

Het is toch weer voor ons de kleine extraatjes en voor de bewoners betekend het erg veel. Fijn dat deze mensen nog bestaan.

• Darla

Dit is een verkeerde opstelling, zo veranderd er nooit iets in de zorg.

Mensen die afhankelijk zijn van de zorg van anderen hebben het recht om te waardevol te leven.

Zie het dus niet dat de ab er voor zorgt dat er minder verzorgsters kunnen werken, maar dat het verschillende functies zijn waar de persoon recht op heeft.

Je stelt namelijk ook niet dat door de fysiotherapeut er minder handen aan het bed zijn.

Pas dus op met dit soort opmerkingen.

MVG Darla