Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

takenpakket

• jacomien

Even een vraagje,

Ik werk op de dagbehandeling met alleen maar ab-ers.We werken binnen een woon-zorgcentrum, hebben de verzorgden in de buurt op de werkvloer maar hebben een extra-murale functie.

Nu wordt er van ons verwacht dat we mensen naar het toilet brengen.En niet alleen begeleiden maar ook daadwerkelijk hulp bieden waar nodig

Is dit een redelijke vraag of behoort het, zoals ik denk, niet tot het takenpakket van een ab-er?( functieomschrijving rept alleen van begeleiding)

Bedankt,

groetje Jacomien

• Jet

Ik denk dat het van de bewoner afhangt en welke hulp er geboden moet worden.

Als je zeg maar een bewoner echt met een tillift op de wc moet zetten kan ik me voorstellen dat je die specifieke zorgvraag aan de verzorgende over laat.

Maar lopende bewoners die niet veel tijd eisen zou ik gewoon helpen.

• annette van kalsbeek

heb je al in je taakfunctie omschrijving gekeken van je cao ?

Je krijgt indderdaad scheve gezichten tussen jullie en de verzorgende , dus ik zou het goed na gaan als ik jullie was .

Ik heb er ooit mee te maken gehad maar dat is al meer dan 8 jaar geleden, dus er zou wat veranderd kunnen wezen.

succes

• Olijfje

Bij ons is het nog erger.

Ik ben vorig jaar aangenomen als groepsbegeleidster op de huiskamers van een woon- en zorg centrum voor dementerende ouderen.

Nu hebben ze alles zo veranderd binnen de instelling dat ik 's ochtends clienten moet helpen met de ADL.

Er zijn helaas nog maar weinig clienten die dit geheel zelfstandig kunnen dus wordt er van mij verwacht dat ik de clienten uit bed haal, wassen, aankleden en vervolgens naar de huiskamer begeleidt.

Terwijl ik daar helemaal geen opleiding of iets dergelijks in gehad heb.

Plus dat ik het ook nog eens erg onverantwoordelijk vind, want mocht er eens wat mis gaan, wat ik niet hoop natuurlijk, hoe willen ze dat dan tegenover de familie verantwoorden…..??

Van hoger af wordt er gezegd dat het tijdens het solicitatie gesprek besproken is…maar ik weet niet beter dat de verzorging niet verder ging dan helpen met eten en naar het toilet begeleiden.

Een functieomscrijving heb ik niet gehad, omdat het toen die tijd een nieuwe functie binnen de instelling was…nu een jaar later heb ik deze nog steeds niet ontvangen.

De functie omschrijving is nu in de maak, maar ik weet zeker dat deze er heel anders uit ziet als hoe dat destijds gezegd werd.

Misschien dat iemand mij ook kan helpen aan een functieomschrijving of een tip heeft waar ik deze kan vinden of opvragen????????/annette van kalsbeek schreef:

>

> heb je al in je taakfunctie omschrijving gekeken van je cao ?

>

> Je krijgt indderdaad scheve gezichten tussen jullie en de

> verzorgende , dus ik zou het goed na gaan als ik jullie was .

> Ik heb er ooit mee te maken gehad maar dat is al meer dan 8

> jaar geleden, dus er zou wat veranderd kunnen wezen.

>

> succes

• Chrissie

Ik lees jullie verhalen en wat mij een beetje verbaasd is jullie weerstand. HEben jullie nooit stage gelopen bij lich of verstandelijk gehandicapten? Die moet je ook op de wc zetten, billen afvegen, slijm uitzuigen, eten geven. Is dat zo erg?

Voor de duidelijkhied, het verhaal van Olijfje vind ik heel schrijnend en veel te ver gaan, mensen dagelijks uit bed halen, wassen en aankleden daar ben je niet voo ropgeleid. Maar als je met gehandicapten werkt en iemand plast in zijn broek zal je ook moeten helpen.

Olijfje, kan jij niet bijvoorbeeld via arbodienst of vakbond een bezwaar maken? Via arbodienst zou je in elk geval een training mogen afdwingen, voor goed tillen en tillift bedienen etc. Via vakbond misschien regelen dat dit toch echt werk voor de verzorging is.

Het lijkt me heel frustrerend om in een verzorgingshuis/verpleeghuis ABer te zijn. Die instellingen draaien om verzorging/verpleging en daaarnaast is het “leuk voor die mensen dat ze een uurtje bezig gehouden worden” Althans dat is het idee dat ik er van heb. Worden jullie daar niet heel erg moe van? Ik kan me voorstellen dat die instellingen dan ook echt bereid zijn om de mensen die je in je activiteit hebt, op tijd in de kleren te hebben. En dat je dan die toestanden krijgt die Olijfje treft: Wil je mw Jansen om tien uur in de activiteit, dan ga je haar zelf maar wassen.

Mag ik eens vragen hoe jullie dag eruit ziet? Hoelang werk je op een dag en hoe vul je die in? Ik ken zefl alleen eendagactiviteitencentrum voor gehandicapten, vandaar. Daar is trouwens ADL verzorging deel van je taalomschijrving. Maar clienten worden uiteraard wel gewassen, aangekleed en met onbijt achter de kiezen binnen gebracht.

• Olijfje

Allereerst thnx voor je reactie!!

Ik vind het helemaal niet erg om clienten naar het toilet te begeleiden, billen af te vegen of iemand te helpen met eten…maar er zijn grenzen.

Als ik zo graag de verzorgende kant gedaan had had ik toch wel voor die richting gekozen….??

Ik was de clienten, omdat ik een ander behandel zoals ik graag zelf ook behandeld zou willen worden maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Krijg alweer een knoop in mijn maag alleen als ik er al aan denk!!

Hoe een dag er bij ons uitziet.

Als ik een dienst van 7.00 tot 15.30 heb is dat als volgt:

Van 7.00 tot 8.30 / 9.00 werk ik op de gang (dwz dat ik de clienten uit bed haal, was / douche en vervolgens aankleed)

Rond 9.00 helpen we de clienten aan tafel en gaan we ontbijten.

tegen die tijd dat we daar klaar mee zijn en de afwas weg gewerkt hebben, waar sommige clienten ook nog bij helpen is het alweer tijd voor de koffie rond een uur of 10 en daarbij wordt ook de krant door genomen.

Na de koffie is er heel even tijd voor een activiteit.

Om 11.15 helpen we clienten naar het toilet.

En om 11.30 wordt de tafel weer gedekt voor de warme maaltijd

Na de warme maaltijd is het tijd om te rusten, dat doen de clienten ook op de huiskamer.

De rust is meestal van ongeveel 13.00 tot ogeveer 14.00.

Na de rust krijgen de clienten verse jus en om 14.30 is het thee tijd.

Na de thee is er weer wat ruimte voor een activiteit.

En dan zit de dienst er op.

Maar dit is ook een groep waar je nog maar weinig mee kan.

We hebben binnen onze instelling 3 huiskamers, waarvan je met 1 huiskamer nog echt activiteiten kunt doen of creatief bezig kan zijn.

• Chrissie

Ik zie dat ik aardig wat taalfoutjes in mijn stukje heb… sorry

Ik schreef: “Ik kan me voorstellen dat die instellingen dan ook echt bereid zijn om de mensen die je in je activiteit hebt, op tijd in de kleren te hebben. En dat je dan die toestanden krijgt die Olijfje treft: Wil je mw Jansen om tien uur in de activiteit, dan ga je haar zelf maar wassen.”

Ik bedoelde natuurlijk dat ik denk dat die instellingen niet echt bereid zijn om mensen die naar een activiteit moeten eerder te helpen dan de anderen.

Maar ik begrijp uit het stukje van Olijf dat in principe alle, nog mobiele bewoners naar de huiskamer gaan.

Ik zou denk ik het systeem als bij jou ook niet accepteren Olijf!! We hebben idd niet voor verzorging gekozen. Dus mag je daar ook niet systematisch voor ingezet worden. Dat is een probleem van de verzorging, niet van de AB. Het eten geven kan ik me nog voorstellen, maar ook dat vind ik ver gaan, alle bewoners voeden.

Je schrijft dat je een ander behandeld zoals je dat zelf ook graag zou willen. Ik zou graag door gekwalificeerd personeel geholpen willen worden. Een gekwalificeerde ABer en een gekwalificeerde verzorging! En geen verplaatste ABer in de vezorging.

Ik zou deze vraag echt eens bij een vakbond neerleggen. Ik lees veel soorgelijke problemen op dit forum.

• fran hathway

Wat ik begrepen heb van onze werkgever is dat de oude functie van ABer wat de laatste twee jaar sowieso welzijnsmedewerkers heet, komt te vervallen in veel instellingen.

De opleiding AB bestaat ook niet meer. Uiteindelijk zal iedereen op afdelingen met woonkamers e.d woonbegeleider worden. Je hebt dan een soort moeder functie oftewel hoofd van het gezin en dan regel je van alles. Het eten en andere huishoudelijke klusjes, adl en af en te een spelletje of iets anders leuks.

• angelica

Dit is niet waar de opleiding en dus naam AB bestaat zeker wel alleen valt deze nu onder spw 4 activiteitenbegeleiding. je hebt ook spw 4 woonbegeleiding maar daar kies je zelf voor, ik ken zowieso de “nieuwe” naam welzijnsmedewerker niet.

Ik werk zelf al geruime tijd als AB'er in een verpleeghuis en als ik die verhalen hierboven lees vraag ik me vooral bij het verhaal van olijfje af: waarom profileer je je niet als AB'er? het lijkt alsof alle taken die je doet gericht zijn op verzorging en dan blijft er nog maar een klein beetje tijd over voor een activiteit. Ik zou zo niet willen werken maar misschien staat het idd in je takenpakket/functieomschrijving, ik weet niet in welke functiegroep je zit?

zelf zitten wij in 35 juist omdat wij geen verzorgende handelingen verrichten. ik breng dus ook geen bewoners naar het toilet als ze dat niet zelf kunnen. ik vind dat een taak van verzorging daarbij kan ik niet zomaar van mijn groep af.

groetjes angelica