Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wat is een zinvolle daginvulling?

• carola

Hoi Hoi

Ik doe mijn scriptie over verveling bij ouderen, nu ben ik aan het uitzoeken wat ik zinvolle daginvulling is. Naar mijn idee verschilt dit per bewoner.

Elke bewoner heeft andere hobby?s en interesses en ander werk vroeger gedaan.

De ene bewoner is nog vrij zelfstandig en de ander is afhankelijk van anderen of heeft met veel dingen moeite.

Hebben jullie misschien informatie voor mij van activiteiten en andere dingen om mensen te vermaken, passend bij verschillende soorten zorgvragers?

Hebben jullie verder misschien ook informatie voor mij over wat volgens jullie een zinvolle daginvulling is? Mijn emailadres is:

c_luiten@hotmail.com

Alvast bedankt!

Groeten Carola Luiten

• Chrissie

Wat zinvol is?? hoe kunnen wij dat bepalen??

Vraag het aan de ouderen!! Ik denk dat een dagbesteding alleen zinvol is als zij het zinvol ervaren!

Dat is lastig hoor, Ik kom op een ac waar iedereen heel vrij gelaten wordt in wat hij/zij wel en niet wil doen. Alles mag niets moet (binnen redelijke grenzen natuurlijk. Maar in het verz. centrum van mijn oma geldt een soortgelijke instelling met als gevolg dat mijn oma nergens zin in heeft moeilijk in beweging te brengen is en vervolgens de heel dag op haar kamer zit te slapen, tot groot verdriet van de kinderen, want er worden zoveel leuke dingen georganiseerd. Ze zou zoveel meer kunnen genieten/ afleiding hebben. Nu dommelt ze de hele dag en 's nachts slaapt ze niet en krijgt ze een slaappil…

Bij ons worden clienten wel vrij gelaten, maar ook gestimuleerd, soms kunnen ze niet makkeljk zelf een keuze maken, terwijl ze wel genieten als ze iets leuks zien of doen. Dan worden ze wel betrokken in de activiteiten. Maar erbij zitten en niets doen maag ook, dan hebben ze toch de gezelligheid.

Activiteiten voor ouderen?? Probeer eens zelf iets te bedenken… ik denk dat je best een heel eind komt. Dat je misschein wel bijne een eigen programma voor een paar weken kan samenstellen!! Verplaats je een sin je opa/oma/oude buurtjes

Succes en als je er niet uitkomt… horen ik het graag weer!

• Jet

Moeilijk om te zeggen wat een zinvolle dagbesteding is. Werk zelf met verstandelijk gehandicapten die zelf niet of zeer moeilijk aan kunnen geven wat ze willen.

De eerste vraag is dan wat vind jij een zinvolle dagbesteding en waarom.

Ken je het volgende verhaal:

Piet (verstandelijk gehandicapt) mocht meedoen aan het zelfstandig begeleid wonen project. Begeleiding bereidde Piet voor op wat hem te wachten stond, practische vaardigheden werden Piet aangeleerd zoals koken e.d.

Verder vroeg begeleiding aan Piet wat hij aan dagbesteding wilde, Piet antwoordde: 's morgens broodje kopen, dan op de bank hangen en tv kijken."

Begeleiding vind dat niet kunnen, maakt een heel plan voor dagbesteding, geheel tegen Piet zijn zin.

Dan komt de dag dat Piet gaat verhuizen! In de eerste week maakt Piet kennis met zijn buurman, al snel komen ze op werk, wat blijkt???? Buurman gaat 's morgens een broodje kopen en hangt verder op de bank voor tv…………………….

Hoe leg je dat Piet uit???????????????????

• Olijfje

Misschien kan je wat instellngen opbellen en uitleggen waar je mee bezig bent en met de vraag of je eens een ochtendje mag komen kijken.

Suc6!!Jet schreef:

>

> Moeilijk om te zeggen wat een zinvolle dagbesteding is. Werk

> zelf met verstandelijk gehandicapten die zelf niet of zeer

> moeilijk aan kunnen geven wat ze willen.

>

> De eerste vraag is dan wat vind jij een zinvolle dagbesteding

> en waarom.

>

> Ken je het volgende verhaal:

> Piet (verstandelijk gehandicapt) mocht meedoen aan het

> zelfstandig begeleid wonen project. Begeleiding bereidde Piet

> voor op wat hem te wachten stond, practische vaardigheden

> werden Piet aangeleerd zoals koken e.d.

> Verder vroeg begeleiding aan Piet wat hij aan dagbesteding

> wilde, Piet antwoordde: 's morgens broodje kopen, dan op de

> bank hangen en tv kijken."

>

> Begeleiding vind dat niet kunnen, maakt een heel plan voor

> dagbesteding, geheel tegen Piet zijn zin.

>

> Dan komt de dag dat Piet gaat verhuizen! In de eerste week

> maakt Piet kennis met zijn buurman, al snel komen ze op werk,

> wat blijkt???? Buurman gaat 's morgens een broodje kopen en

> hangt verder op de bank voor tv…………………….

>

> Hoe leg je dat Piet uit???????????????????

• Cleentje

Inderdaad erg lastig. je wilt het graag iedereen naar hun zin maken, terwijl het voor hun nog zinvol moet zijn ook. Ik werk nu al 3 jaar als ab'er bij ouderen met een verschillend niveau. In het begin is het inderdaad peilen wat ze leuk vinden. Als ze het niet leuk vinden is er geen opkomst. de ouderen hebben geen verplichting om naar de activiteiten te gaan, maar worden wel gestimuleerd (al is het alleen al om met de andere in contact te komen. Hier heb ik wel de zorg voor nodig om ze naar de recreatiezaal te begeleiden. Ik heb gemerkt dat een aantal ouderen wegblijven bij woordspellen. Soms uit schaamtegevoel dat ze iets niet weten. Als ik op die zelfde middag een creatieve activiteit aanbiedt, dan is er een grotere opkomst. In het begin vonden ze de crea- activiteiten kinderachtig. Kreeg vaak te horen: We lijken wel kleuters. Maar door activiteiten aan te bieden die aansluit op hun belevingswereld en daarbij nut hebben, zijn ze steeds enthousiaster geworden. Biedt wisselende groepsactiviteiten aan, zodat een ieder aan zijn trekken komt. Zo laat ik om de drie weken handverzorging en meer beweging terug komen, elke maand zingen onder begeleiding van een muzikant en bloemschikken. om de week

spelmiddag, crea en geheugentraining. en elke week individuele begeleiding. Hoop dat je hier wat aan hebt!Olijfje schreef:

>

> Misschien kan je wat instellngen opbellen en uitleggen waar

> je mee bezig bent en met de vraag of je eens een ochtendje

> mag komen kijken.

>

> Suc6!!Jet schreef:

> >

> > Moeilijk om te zeggen wat een zinvolle dagbesteding is. Werk

> > zelf met verstandelijk gehandicapten die zelf niet of zeer

> > moeilijk aan kunnen geven wat ze willen.

> >

> > De eerste vraag is dan wat vind jij een zinvolle dagbesteding

> > en waarom.

> >

> > Ken je het volgende verhaal:

> > Piet (verstandelijk gehandicapt) mocht meedoen aan het

> > zelfstandig begeleid wonen project. Begeleiding bereidde Piet

> > voor op wat hem te wachten stond, practische vaardigheden

> > werden Piet aangeleerd zoals koken e.d.

> > Verder vroeg begeleiding aan Piet wat hij aan dagbesteding

> > wilde, Piet antwoordde: 's morgens broodje kopen, dan op de

> > bank hangen en tv kijken."

> >

> > Begeleiding vind dat niet kunnen, maakt een heel plan voor

> > dagbesteding, geheel tegen Piet zijn zin.

> >

> > Dan komt de dag dat Piet gaat verhuizen! In de eerste week

> > maakt Piet kennis met zijn buurman, al snel komen ze op werk,

> > wat blijkt???? Buurman gaat 's morgens een broodje kopen en

> > hangt verder op de bank voor tv…………………….

> >

> > Hoe leg je dat Piet uit???????????????????

• nellie van ekkendonk

Kort gezegd! datgene wat de bewoner als zinvol ervaart.

Kijk naar je zelf. Hoe ziet er voor jou een zinvolle dag uit?

Die vraag kan allen jij zelf beantwoorden.

Als je dit aan je client kan vragen heb je het antwoord, als je client hiertoe niet in staat is dan kun je dit waarnemen door het gedrag te observeren.

Ga dus uit van de beleving van een client, en ja, dat is natuurlijk voor iedereen anders.

groetjes Nelliecarola schreef:

>

> Hoi Hoi

> Ik doe mijn scriptie over verveling bij ouderen, nu ben ik

> aan het uitzoeken wat ik zinvolle daginvulling is. Naar mijn

> idee verschilt dit per bewoner.

> Elke bewoner heeft andere hobby’s en interesses en ander werk

> vroeger gedaan.

> De ene bewoner is nog vrij zelfstandig en de ander is

> afhankelijk van anderen of heeft met veel dingen moeite.

> Hebben jullie misschien informatie voor mij van activiteiten

> en andere dingen om mensen te vermaken, passend bij

> verschillende soorten zorgvragers?

> Hebben jullie verder misschien ook informatie voor mij over

> wat volgens jullie een zinvolle daginvulling is? Mijn

> emailadres is:

>

> c_luiten@hotmail.com

>

> Alvast bedankt!

> Groeten Carola Luiten