Inderdaad erg lastig. je wilt het graag iedereen naar hun zin maken, terwijl het voor hun nog zinvol moet zijn ook. Ik werk nu al 3 jaar als ab'er bij ouderen met een verschillend niveau. In het begin is het inderdaad peilen wat ze leuk vinden. Als ze het niet leuk vinden is er geen opkomst. de ouderen hebben geen verplichting om naar de activiteiten te gaan, maar worden wel gestimuleerd (al is het alleen al om met de andere in contact te komen. Hier heb ik wel de zorg voor nodig om ze naar de recreatiezaal te begeleiden. Ik heb gemerkt dat een aantal ouderen wegblijven bij woordspellen. Soms uit schaamtegevoel dat ze iets niet weten. Als ik op die zelfde middag een creatieve activiteit aanbiedt, dan is er een grotere opkomst. In het begin vonden ze de crea- activiteiten kinderachtig. Kreeg vaak te horen: We lijken wel kleuters. Maar door activiteiten aan te bieden die aansluit op hun belevingswereld en daarbij nut hebben, zijn ze steeds enthousiaster geworden. Biedt wisselende groepsactiviteiten aan, zodat een ieder aan zijn trekken komt. Zo laat ik om de drie weken handverzorging en meer beweging terug komen, elke maand zingen onder begeleiding van een muzikant en bloemschikken. om de week
spelmiddag, crea en geheugentraining. en elke week individuele begeleiding. Hoop dat je hier wat aan hebt!Olijfje schreef:
>
> Misschien kan je wat instellngen opbellen en uitleggen waar
> je mee bezig bent en met de vraag of je eens een ochtendje
> mag komen kijken.
>
> Suc6!!Jet schreef:
> >
> > Moeilijk om te zeggen wat een zinvolle dagbesteding is. Werk
> > zelf met verstandelijk gehandicapten die zelf niet of zeer
> > moeilijk aan kunnen geven wat ze willen.
> >
> > De eerste vraag is dan wat vind jij een zinvolle dagbesteding
> > en waarom.
> >
> > Ken je het volgende verhaal:
> > Piet (verstandelijk gehandicapt) mocht meedoen aan het
> > zelfstandig begeleid wonen project. Begeleiding bereidde Piet
> > voor op wat hem te wachten stond, practische vaardigheden
> > werden Piet aangeleerd zoals koken e.d.
> > Verder vroeg begeleiding aan Piet wat hij aan dagbesteding
> > wilde, Piet antwoordde: 's morgens broodje kopen, dan op de
> > bank hangen en tv kijken."
> >
> > Begeleiding vind dat niet kunnen, maakt een heel plan voor
> > dagbesteding, geheel tegen Piet zijn zin.
> >
> > Dan komt de dag dat Piet gaat verhuizen! In de eerste week
> > maakt Piet kennis met zijn buurman, al snel komen ze op werk,
> > wat blijkt???? Buurman gaat 's morgens een broodje kopen en
> > hangt verder op de bank voor tv…………………….
> >
> > Hoe leg je dat Piet uit???????????????????