Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wijziging organisatiestructuur

• Janny Eggens

Binnen onze organisatie wordt de organisatie structuur gewijzigd. De activiteitenbegeleiders nu nog een zelfstandige discipline, komen onder clusterhoofden (afdelingshoofden) te vallen en het hoofd AB wordt een vakgroep hoofd.

Wie heeft ervaring met een dergelijke organisatie stuctuur en wat is daar de meerwaarde van?

• christel

Ik heb al heel veel veranderingen meegemaakt.

Ook ik werkte eerst in een apart activiteitenteam.

Nu werken de activiteitenbegeleiders net als bij jouw onder een teamleidster verdeelt onder de afdelingen.

Voordeel is dat je meer samenwerking hebt met de zorg en jezelf zichtbaar gaat maken op de afdelingen.

ook moeten we meer individueel (indicatiegericht) gaan werken als groepsgericht

Nadeel is, dat had ik tenminste je erg eenzaam bent, moeilijk tussen het team zorg komt, de teamleiders zorg vaak niet de juiste begeleiding konden bieden omdat ze van activiteitenbegeleiding weinig afweten.

uiteindelijk zochten wij ab-ers elkaar toch weer op een bepaalde plek op en zijn we officieel geen team meer maar officieus werken we nog wel steeds zo, het is gewoon prettiger.

En na een jaar werd dit weer teruggedraait, nu een jaar later werkt het weer zoals bovenstaand.

Het blijft een beetje meeveren met alle veranderingen.

groetjes en veel succes

• Marilena

Wij werken ook sinds een jaar als AB-ers op een afdeling. Voorheen waren wij een zelfstandige dicipline en had elke ab-er wel zijn eigen vast afdeling, maar hadden wij een eigen teamleider. Nu is dat dus omgezet en vallen wij onder de teamleiders van de afdeling. Ik moet zeggen dat het nog nooit zo rampzalig met de Ab in de organisatie is geweest als dat het nu is en naar mijn idee wordt het ook alleen maar erger. Wij zijn zonder enige visie en doelstelling op die afdelingen neergezet. Onze invulling was totaal niet duidelijk vanuit de directie. Teamleiders zaten ook niet op ons te wachten en deden dus maar iets. Met als gevolg dat wij meer keukendiensten draaien dan met activiteiten bezig zijn. Natuurlijk zijn wij er wel mee bezig, maar de organisatie blijft onduidelijk. Gevolg…van de 7 ab-ers zijn er nog 3 over en die zijn ook verder aan het solliciteren. De ab-ers die wegzijn worden ook niet vervangen omdat de teamleiders van mening zijn dat de voedingsdienst of de verzorging onze taken ook wel over kunnen nemen.

Ik wens je nu alvast veel succes, het zal heel moeizaam gaan worden, bereid je goed voor en ga na of er een duidelijke omschrijving is vanuit de organisatie wat van jullie op de afdeling verwacht wordt. Voor iedereen zal het wennen zijn, maar als er iets op papier staat dan kun je daar op terugvallen en dat is iets wat ik het afgelopen jaar enorm gemist heb!

Groeten, Marilena

• Olijfje

Bij jullie is het dus ook zo erg!!

Ik ben dec. 2004 aangenomen als groepsbegeleidter en mijn collega (die er inmiddels mee gestopt is) een maand daarvoor.

Het was een nieuwe functie binnen de instelling…die nieuwe functie bestaat dus ook niet meer…die hetzelfde als ieder ander!!

Dit stukje had ik geschreven onder het stukje takenpakket:

Auteur: Olijfje (—.upc-c.chello.nl)

Datum: 23-01-2006 15:54

Bij ons is het nog erger.

Ik ben vorig jaar aangenomen als groepsbegeleidster op de huiskamers van een woon- en zorg centrum voor dementerende ouderen.

Nu hebben ze alles zo veranderd binnen de instelling dat ik 's ochtends clienten moet helpen met de ADL.

Er zijn helaas nog maar weinig clienten die dit geheel zelfstandig kunnen dus wordt er van mij verwacht dat ik de clienten uit bed haal, wassen, aankleden en vervolgens naar de huiskamer begeleidt.

Terwijl ik daar helemaal geen opleiding of iets dergelijks in gehad heb.

Plus dat ik het ook nog eens erg onverantwoordelijk vind, want mocht er eens wat mis gaan, wat ik niet hoop natuurlijk, hoe willen ze dat dan tegenover de familie verantwoorden…..??

Van hoger af wordt er gezegd dat het tijdens het solicitatie gesprek besproken is…maar ik weet niet beter dat de verzorging niet verder ging dan helpen met eten en naar het toilet begeleiden.

Een functieomscrijving heb ik niet gehad, omdat het toen die tijd een nieuwe functie binnen de instelling was…nu een jaar later heb ik deze nog steeds niet ontvangen.

De functie omschrijving is nu in de maak, maar ik weet zeker dat deze er heel anders uit ziet als hoe dat destijds gezegd werd.

Misschien dat iemand mij ook kan helpen aan een functieomschrijving of een tip heeft waar ik deze kan vinden of opvragen????????

• Janny Eggens

Bedankt voor je reactie,

Er staan een aantal zaken in die ik mee moet nemen in het opstellen van de voorwaarden.

Op dit moment wordt binnen onze organisatie er zorgvuldig mee omgegaan.

Alles moet eerst duidelijk zijn en de voorwaarden moet goed zijn alvorens het wordt ingevoerd. Maar toch….. het besluit staat vast.

Groet

• Marilena

Wees wel allert op dat je als ABer te werk kan gaan. Landelijk moet er bezuinigd worden en AB wordt toch gezien als niet primaire zorg. Hoe belangrijk wij het ook vinden en hoeveel baat bewoners er bij hebben doet er voor een directie niet altijd toe, die kijken toch naar het financiele plaatje. Bij ons in de organisatie gaat het nu zelfs zover dat als AB-ers weggaan omdat ze het niet eens zijn met het beleid, ze niet meer vervangen worden omdat de teamleiders van de afdeling dat niet nodig vinden. Slaat toch nergens op. In verpleeghuizen is depressie onder ouderen een groot probleem. Ik wil niet zeggen dat een AB-er daar de oplossing voor is, maar je kunt wel veel betekenen voor zo iemand. Allicht beter dan anti depressiva.

Maar goed, de zorg moet nou eenmaal bezuinigen en AB is daar helaas de dupe van aan het worden.

Al is er laatst in Den Bosch wel een symposium geweest voor verpleeg en verzorgingshuizen en ik heb laatst even mijn gal zitten spugen bij een manager en die zei dat daaruit kwam dat de vraag vanuit bewoners meer op welzijn en ontspanning en dagbesteding ligt dan zorg! Hopelijk wordt daar iets meegedaan want bij ons roepen ze heeeeeeeel hard dat de client centraal staat en dat we vraag gericht moeten gaan werken, dus dit is zeker iets om aan te kaarten bij het management.