Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

pictogrammen

• Caat

hallo allemaal,

ik ben bezig met mijn afstudeerproject voor school. deze gaat over het werken met pictogrammen. Heeft iemand hier ervaring mee en wil zijn ervaring delen. hebben jullie nog leuke tips of andere dingetjes hierover? alles is van harte welkom

bedankt

caat

• A

Hallo,

Ik werk op een dagcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking. Wij maken heel veel gebruik van pictogrammen.

Wat zijn je specifieke vragen??

• caat

dank voor je reactie.

ik had niet echt specifieke vragen, maar was benieuwd naar ervaringen met het werken van pictogrammen. werkt het goed op de groep, welke picto's worden veel gebruikt, en dat soort vragen.

bedankt voor het meedenken

groetjes

• A

Met ons doelgroep werken we bij een verpleeghuis waar we in de binnentuin kleine boerderijdieren verzorgen. Wij gebruiken picto's om o.a. aan tegeven wat voor voer er in de emmers zit, waar het toilet is, om op het planbord te laten zien wat voor weer het is en of we een feestdag hebben, etc

Ook hebben we een client die een communicatiekaart heeft met pictogrammen.

Verder hebben een aantal clienten op de woningen een dagprogramma wat is uitgezet met pictogrammen.

• A

we merken dat het voor veel clienten veel duidelijkheid verschaft door pictogrammen te gebruiken. Ze weten wat voor voer er bijvoorbeeld in emmers zit, dus de dieren krijgen geen verkeerd voer meer. En de client met de communicatiekaart kan duidelijker aangeven wat ze wil en vanuit ons kunnen we via de pictokaart aangeven wat wij van haar verwachten.

Verder gebruiken wij veel gebaren en naast de pictogrammen om alles zo duidelijk mogelijk te krijgen.

Als clienten pictogrammen niet begrijpen omdat deze te abstract zijn gebuiken we foto's. Werkt dit ook niet omdat clienten hier het inzicht niet voor hebben gebruiken we concrete vewijzers. Zoals een beker voor drinken, een luiren voor verschonen, een lepen voor eten, etc.

Mocht je nog vragen hebben dan lees ik het wel :-)

groetjes,

A

• caat

hartelijke dank voor de reactie. Fijn om te lezen.

groeten Caat

• annette van kalsbeek

Hallo ,

Ik werk in de verstandelijk gehandicapten zorg in het wonen en wij maken bij de meeste clienten gebruik van pictoschemas voor de client om hun dagelijkse structuur beeld te geven .

zij kunnen namelijk niet lezen en begrijpen wel de pictogrammen .

Ook gebruiken ze een pictoagenda ,die kun je bekijken op www.pictogenda.nl

mocht je nog vragen hebben ,mail gerust.

annette v kalsbeek