Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

even voorstellen

  • Galuppi

    Hallo allemaal,

    Allereerst wil ik iedereen een gelukkig, gezond en creatief nieuw jaar wensen.

    Ik ben Sandra, 36 jaar en woon in Alkmaar. Ik ben getrouwd, heb 2 kinderen (dochter van 9 en zoon van 6)

    Ik heb als welzijnsmedewerkster gewerkt bij een zorgteam in Alkmaar. Hier gaf ik zelfstandig wonende ouderen ondersteunende en/of activerende begeleiding.

    Nu ben ik inmiddels alweer 1,5 jaar activiteitenbegeleidster op een groepsverzorging PG, waar ik het erg naar mijn zin heb.

    Ik heb een aantal vaste activiteiten op het programma staan en ik werk heel graag met thema's.

    Nu wil ik in februari iets rond het thema ‘klederdrachten’ doen en mijn vraag is dan ook of er iemand is die leuke ideeën voor me heeft. Ik dacht al aan een museum-bezoekje (waar weet ik nog niet…in ieder geval in Noord-Holland), collages maken maar verder heb ik nog niet zoveel ideeën.

    Ik heb in het afgelopen jaar ook al heel wat thema's gehad, waaronder landen zoals Spanje, Indonesië en Italië. Waren erg leuke thema's die afgesloten werden met een muziekmiddag met hapjes en drankjes uit dat land. Ik geef jullie graag wat ideeën als jullie daarin geïnteresseerd zijn. Ik hoor het wel.

    Heb ik nog een vraagje. Ik ben er best een tijdje ‘uit’ geweest als AB-er en ga beginnen met het schrijven van draaiboeken. Nou is de theorie een beetje uit mijn hoofd en zou graag willen weten hoe nou ook al weer zo'n draaiboek opzet.

    Kan iemand mij helpen??

    Alvast bedankt en wellicht tot schrijfs.

    Groetjes van Sandra

  • Inge

    Hoi Sandra,

    meer info over draaiboeken en nog meer ideeen kun je ook vinden in het ab-cafe!

    Is trouwens ook een aanrader voor andere ab-ers die vragen/ ideen etc hebben.

    Kom in ieder geval eens kijken wat we te bieden hebben!

    http://romeo.messageboard.nl/8768/index.php

    Groetjes Inge

  • Inge

    het 5 stappen plan, veel werk maar wel overzichtelijk hopelijk heb je hier iets aan!…succes er mee!!

    Het 5 stappenplan bestaat uit:

    stap 1: De beginsituatie.

    stap 2: De doelformulering.

    stap 3: Strategiebepaling.

    stap 4: Uitvoering.

    stap 5: Evaluatie.

    Er zijn verschillende stappenplannen in omloop die hetzelfde doel en methodiek hebben. Het stappenplan wat hieronder beschreven is, is een uitgebreide versie.

    __________________________________________________________________________________________________________

    Stap 1: De beginsituatie.

    a; Met welke mensen wil je deze activiteit gaan doen?

    b; Aantal deelnemers?

    c; Wat zijn hun mogelijkheden (lichamelijk, verstandelijk, emotioneel en sociaal)?

    d; Wat zijn de behoeften (contact, aandacht, zekerheid)?

    e; Waar liggen de interesses?

    f; Hoe groot schat je de spanningsboog in?

    g; Wat is hun sociaal-culturele achtergrond?

    h; Wat is het agogisch perspectief?

    i; Welke beperkingen zijn er waar je in de begeleiding rekening mee moet houden?

    j; Wat is de hulpvraag?

    Stap 2: De doelformulering.

    a; Benoem de activiteit die je wilt gaan doen en schrijf daarachter wat je nu (korte termijn doelstelling) met die activiteit wilt bereiken voor die perso(o)n(en).

    b; Welke concrete werdoel(en) wil je met deze activiteit bereiken? Probeer dit uit te drukken in waarneembaar gedrag.

    c; Welke agogische doelen zijn er?

    d; Benoem de doelstelling die je op langere termijn zou willen bereiken.

    Stap 3: Strategiebepaling.

    a; De keuze van de activiteit.

    * Wie maakt de keuze voor de activiteit (jij, het team, de mensen waar je mee gaat werken) Geef aan waarom.

    * Wat speelt er mee in je keuze, zoals feest, jaargetijde, weekprogramma of (school) opdracht.

    * Heb je alternatieven als er door welke reden dan ook zaken veranderen. Denk aan slecht weer, te moeilijk enz.

    b; Analyse van de activiteit.

    * Benoem de soort activiteit (arbeid, (re)creatief, educatief of a.d.l.)

    * Beschrijf de veiligheidsaspecten van de activiteit.

    * Wat is de appel-waarde van deze activiteit. Denk hierbij aan materiaal, techniek, regels, zingeving.

    * Welke deelhandelingen/technieken zou je van tevoren kunnen oefenen?

    * Past de activiteit bij de waarden en normen van de mensen?

    * Met welke aanpassingen moet je eventueel rekening houden?

    c; Jouw mogelijkheden.

    * Hoeveel ervaring heb je met de doelgroep?

    * Hoeveel ervaring heb je met de activiteit.

    d; Praktische voorbereidingen.

    * Waar wil je de activiteiten gaan doen? Moet er nog iets aan die ruimte veranderd worden?

    * Wanneer wil je de activteiten gaan doen? Moet je de activiteit tevoren aankondigen d.m.v. affiches?

    * Welke materialen heb je nodig? In hoeverre moet je die aanschaffen en wat is mogelijk met het budget?

    * Welke gereedschappen heb je nodig?

    * Welke hulp heb je waarbij nodig van andere medewerkers? (taakverdeling)

    * Met wie moet je waarover afspraken maken? (beschikbare ruimte, materiaalaanschaf, vrijwilligers, collega's)

    * Hoe ziet je opruimplan eruit?

    e; Begeleiding.

    * Hoe ga je de mensen begeleiden, individueel of in groepsverband?

    * Welke mensen hebben speciale aandacht van jou nodig?

    * Hoe denk je mensen te motiveren? (aankondigen, teruggrijpen op vroegere ervaringen, speciale lokkers).

    * Op welke manier bied je de activiteit aan? (uitleggen, voorbeelden, voordoen, vragen stellen).

    * Wat moet je bij de begeleiding in de gaten houden wat betreft veiligheid?

    * Wat moet je in de gaten houden bij je begeleiding wat betreft de speciale hulpvraag van de mensen.

    * Welke onderdelen zal je zelf moeten doen?

    * Hoe ga je de activiteit afronden?

    f; Tijdpad. (maak een schema van tijd)

    * Wat betreft de voorbereiding (afspraken maken enz)

    * Wat betreft het verloop van de activiteit (globaal aangeven)

    Stap 4: Uitvoering van de activiteit.

    Hier komt de een verslag van de uitvoering van je activiteit. In dit verslag komt duidelijk naar voren of je rekening hebt kunnen houden met de punten die je in je planning hebt genoemd. Schrijf het verslag zo objectief mogelijk. Beschrijf vooral hoe de mensen reageerden en hoe jij daar op inging. Trek geen conclusie in dit gedeelte. Tip: Schrijf de uitvoering in de ik-vorm, zo beleefd de ander het precies zoals jij het beleefd heb.

    Stap 5: De evaluatie van de activiteit.

    Beantwoord de volgende vragen:

    * In hoeverre heb je de beginsituatie goed ingeschat?

    * Welke doelstellingen heb je gebruikt?

    * In hoeverre heb je doelstellingen gebruikt?

    * In hoeverre heb je voor de juiste activiteiten gekozen?

    * In hoeverre heb je de activiteit goed voorbereid?

    * In hoeverre heb je de mensen tijdens de activiteit goed begeleid?

    Conclusies:

    * Wat is het belangrijkste wat je geleerd hebt van deze activiteit?

    * Wat zou je willen veranderen?

    * Leerpunten m.b.t. nieuwe activiteit, ideeën nieuwe activiteit.

    * Leerpunten m.b.t. begeleiden van de mensen tijdens de activiteit.

  • Galuppi

    Hoi Inge, bedankt voor je reacties. Ik heb inmiddels al een aardig tijdje ‘in’ het AB-café vertoefd. Erg leuk en vooral handig.

    Ik ben ook erg blij met het stappenplan. Sinds ik op de groepsverzorging (ca. 1,5 jaar) hebben we heel veel activiteiten georganiseerd voor de mensen maar ik had het gevoel dat het wat profesioneler kon. Je doet een activiteit immers niet alleen voor de lol, maar ook met een bepaald doel.

    Ik werk met nog een ab-er op de groepsverzorging en we willen van alle activiteiten een draaiboek maken. Zo kunnen onze andere collega's - wanneer wij er niet zijn - ook activiteiten aanbieden volgens het stappenplan. Ik ga er absoluut gebruik van maken. Heel, heel, heel erg bedankt.