Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verveling zorgvragers

• carola

Hoi allemaal,

Ik moet een scriptie maken als eindopdracht van de Vig. Ik doe de BBL (1dag naar school en 4 dagen werken) We moesten een kwaliteitverbeterend onderwerp uitkiezen. Ik heb als onderwerp gekozen: Verveling bij zorgvragers, omdat ik op veel afdelingen zie dat sommige bewoners de hele dag zitten te slapen in hun stoel. Verzorgenden die vaak in het beetje tijd dat ze hebben vaak op kantoor zitten gezellig met elkaar te kletsen. Ik denk dat dit wel anders zou kunnen. Ik zoek hier wat informatie over kan iemand mij helpen? of heeft iemand tips? mail dan naar: c_luiten@hotmail.com. Alvast Bedankt! Groetjes Carola

• Chrissie

Wat voor info zoek je?

Het ligt natuurlijk voor de hand te zeggen stuur een ABer langs, haha maar ik neem aan dat dat er ook wel is.

Wat mijn persoonlijke vraag aan jou is (ik ben nog geen Aber) Mijn oma zat in verzorgingshuis hele dagen alleen op haar kamer, vooral te slapen, en snachts spoken natuurlijk. Er werd in het huis van alles georganiseerd, elke dag wel een kleine activiteit en elke week wel een keer muziek of zangoptreden. Maar zij wilde niet. Tot groot verdriet van de kinderen. Naar onze smaak deed het huis te weinig om haar te stimuleren. Zij zeiden dat de bewoner het recht heeft zelf een beslissing te maken. Maar dat is dus heel ver naar de andere kant door geslagen. Met een volledig ontregeld dag en nacht ritme, waar wel weer slaappillen voor gegeven werden. zo dubbel. Hoe ver mag je er in gaan een bewoner te stimuleren en moet je ze soms (in overleg met familie) niet gewoon eens een zetje in de rug geven. Wij hebben haar zelf ook wel eens meegenomen als er iets te doen was en dan vond ze het achteraf natuurlijk vermoeiend maar wel leuk.

Wat vinden ook anderen hiervan??

succes Chrissie

• esther

hallo carola,

misschien is het een idee om een soort van maatjesproject op te zetten, waarbij je vrijwilligers/mantelzorgers in pland om op verschillende dagdelen een individuele activiteit met deze mensen te doen.

binnen de beroepskrachten ontbreekt het echt aan tijd om dit te doen, en ik wil het in die zin ook echt voor ze opnemen, want ook zij hebben de ruimte nodig om af en toe eens afstand te kunnen nemen.

en dat kunen ze alleen door zich af en toe eens terug te kunnen trekken in hun eigen ruimte.

je zou kunnen denken aan een informatieavond waarbij je vrijwilligers, mantelzorgers en personeel uitnodigt om te vertellen wat de bedoeling is van zo`n project.

vervolgens laat je mensen inschrijven die willen deelnemen, en koppel je deze mensen aan bewoners.

de activiteit die ze kunen doen, kan bestaan uit, eens wandelen, een gesprek, het samenstellen van een levensboek, een spelletje, of iets anders waar de bewoner behoefte aan heeft.

er zijn mensen die vroeger nooit tijd hadden voor hobby`s, dus waarom zouden ze dat nu wel willen.

willen wij dat omdat wij denken dat dat goed voor ze is, of is hun mening daarin ook belangrijk!

je moet je altijd blijven afvragen wat mensen zelf zouden willen!

praat met mensen, zo kom je er achter wat zij willen!!

succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes Esther.